شهرداری مجری همه مسائل فرهنگی در قم نیست
شهرداری مجری همه مسائل فرهنگی در قم نیست
آیت‌الله اعرافی گفت: نباید شهرداری مجری کارهای فرهنگی بوده و وظیفه سایر نهادها را انجام دهد بلکه باید با راهبری فرهنگ به‌صورت غیرمستقیم از آن حمایت کرده و کار را به مردم بسپارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم فم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با اعضای شورای شهر قم با اشاره به اتفاقات جدید و حمله به اسرائیل، این پیروزی را برای انقلاب و نظام دانست و اظهار داشت: قدرت‌نمایی ایران تغییردهنده معاملات منطقه‌ای و بین‌الملل بود و باید آن را به مردم قم تبریک گفت.

وی در ادامه به افزایی بین شهرداری و شورای شهر اشاره کرد و افزود: با همه اختلاف‌سلیقه‌ها هم‌افزایی و همکاری خوبی بین شورای شهر و شهرداری وجود دارد که جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه و عمران چهار پیشنهاد امام علی(ع) به مالک اشتر را در حکمرانی پیش روی خود قرار دهیم و بدانیم فرمان امام امروز نیز می‌تواند راهبر ما در توسعه و پیشرفت باشد.

وی ادامه داد: چهار سفارش حضرت علی(ع) یک دریافت منصفانه و درست مالیات و راهبری درآمدهای حکمرانی، دوم ایجاد امنیت و صلابت، سوم برنامه‌ریزی درست برای تربیت جامعه ازنظر روحی، فرهنگی و رفتاری و چهارم توجه به عمران و آبادی است.

آیت‌الله اعرافی شأن و منزلت قم را یادآور شد و بیان کرد: شأن و منزلت شهر قم در کشور و جهان بی‌نظیر بوده و باید در همه امور این شأن و جایگاه حفظ و دیده شود.

وی خواستار توجه به معماری و شهرسازی شد و گفت: نیازمند نگاه افرادی هستیم که با داشتن تخصص روز دنیا نگاه عمیق اسلامی ایرانی نیز به موضوع معماری داشته باشد و امروز جای خالی شخصیت‌هایی مانند شیخ بهایی احساس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه قم سراسر کشور سپس خدمات ارائه‌شده از سوی شهرداری را قابل‌تقدیر دانست و تأکید کرد: نسبت به اقدامات و عملکرد شهرداری باید قدردان بوده و انصاف را در نقد در نظر بگیریم و به‌صورت جامع ارزیابی کنیم.

وی انتظارها را از شهر قم یادآور شد و بیان کرد: باید مدیریت کلان‌شهر برای مسائل بنیادی فایل مطالعات و تحقیقات باز کند و البته نخستین کم‌کاری از طرف حوزه و دانشگاه است اما راهبری اصلی این تیم‌های مطالعاتی بر عهده شهرداری است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: علم و پیشرفت بشر محترم است اما نیاز به روح عرفانی دارد و برای آن منطق سنجیده‌ای وجود دارد و باید در نظر داشته باشیم هنوز هم دیر نشده و در حال تشکیل هیئت اندیشه ورزی هستیم که شهرداری باید آن را حمایت و راهبری کند.

وی خواستار پایه‌ریزی تیم مطالعاتی و تحقیقاتی در شورای ششم شد و خاطرنشان کرد: این مأموریت مهم باید به افراد متخصص با نگاهی اسلامی و ایرانی سپرده شود.

امام‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توجه به هسته مرکزی شهر پرداخت و افزود: قلب تپنده شهر قم حرم مطهر، فیضیه و بازار است که با اجرای طرح‌های جدید دسترسی به آن‌ها سخت شده که باید این چالش حل‌شده و موردبازنگری قرار گیرد.

وی به ارتقاء سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه گذاری فرهنگی شهرداری باید راهبردی شده و نباید مجری همه مسائل فرهنگی باشد بلکه باید کاری کنیم که فرهنگ غیرمستقیم حمایت شود و اصل کار با مشارکت مردم انجام شود و این مهم نیاز به تیمی حرفه‌ای و تدبیری بلندمدت داریم.

آیت‌الله اعرافی به شأن و جایگاه شورای شهر نیز اشاره و بیان کرد: شورای شهر با اتکا به مردم می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد و با علم و اخلاق پیش برود.

وی در پایان با تأکید دوباره بر حفظ هماهنگی در بدنه شورای شهر افزود: باید بودجه بدون فشار به قشر متوسط و ضعیف شهر قم افزایش پیدا کند و روان‌سازی و توسعه با در نظر گرفتن روح اسلامی شهر قم به‌سرعت پیش برود.

انتهای پیام/