از طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی قم از سازمان‌های بیمه‌گر تا کمبود ۱۰۰۰ نیرو در حوزه سلامت
از طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی قم از سازمان‌های بیمه‌گر تا کمبود ۱۰۰۰ نیرو در حوزه سلامت
دکتر مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی قم از سازمان‌های بیمه‌گر بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان طلب دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، دکتر مهدی مصری به مناسبت هفته سلامت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن امام علی(ع) اظهار داشت: شعار هفته سلامت امسال، «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» تعیین شده است، در این راستا موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته و برنامه‌هایی در این راستا در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مردمی سازی سلامت گامی مهم در راستای تقویت و ارتقا شاخص‌های سلامت است و در این باره هوشمندسازی فرآیندها در حوزه سلامت می‌تواند امر مهمی در یکپارچه سازی و ارتقا خدمات درمانی باشد.

وی عنوان کرد: طرح پزشک خانواده در سال گذشته از پردیسان آغاز شده و امیدو است بتوانیم تا تیرماه امسال جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

مصری تصریح کرد: در طرح سلامت خانواده، بهبود شاخص‌های سلامت در بعد جسمی، روانی و معنوی مدنظر است که مجموعه این برنامه‌ها موجب تقویت امید آفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح سراج تلاش می‌شود تا بهداشت روانی جامعه بهبود یابد و در سال گذشته پایگاهی برای این امر راه اندازی شد که در سال جاری نیز چندین پایگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجموعه ورشکسته از نظر درآمدزایی نیست، ولی در مقایسه مطالبات با بدهی، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به پرسنل، پزشکان و پرستاران داریم و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان طلب از سازمان‌های بیمه‌گر داریم.

وی افزود: اگر سازمان‌های بیمه گر بتوانند بدهی‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخت کنند در این صورت مطالبات کارکنان نیز پرداخت خواهد شد، در این باره تلاش می‌شود تا نیروهای متخصص در استان قم جذب شوند و در حال حاضر استان قم در برخی از رشته‌ها در رتبه‌های آخر است.

وی بیان کرد: در سال گذشته رشته فوق تخصص گوارش در استان قم راه اندازی شد و از مهر امسال نیز سه پزشک فوق تخصص غدد اطفال و یک دندانپزشک اطفال برای قم جذب شوند.

مصری عنوان کرد:طی چند سال آینده تا ۲۷ رشته در استان قم جذب داریم که این امر موجب تقویت کیفیت خدمات دهی در نظام سلامت استان و رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

وی تصریح کرد:در حال حاضر ۳۰۰ نفر در استان قم عضو هیأت علمی هستند که طی فراخوانی جدید این آمار به ۳۳۰ نفر می‌رسد و برنامه داریم طی چند سال آینده این تعداد به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: در زمینه نیروی انسانی استان قم هزار نیرو در بخش پرستاری، حوزه سلامت خانواده، اورژانس و مرکز بهداشت کمبود نیرو دارد.

وی خاطرنشان کرد:در زمینه سرانه تخت بیمارستانی در رده‌های آخر کشوری قرار دارد که تلاش می‌شود تا تخت‌های قدیمی با تخت‌های جدید جایگزین شود و در این راستا ۲۵۰ تخت مادر و کودک در بیمارستان شهید بهشتی قم اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۲ خودروی اورژانس ۱۱۵ به زودی به دانشگاه علوم پزشکی قم ملحق خواهد شد تا بخشی از کمبودها در این حوزه برطرف شود.

مصری در مورد سیاست جوانی جمعیت عنوان کرد: با تلاش مسوولان، شاخص فرزندآوری در سالجاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتفا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد، چرا که جوانی جمعیت سلامت ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود.

وجود ۱۵۲۰ تخت در بیمارستانهای دولتی قم

در این جلسه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بیان کرد:در حال حاضر یک‌هزار و ۵۲۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی استان موجود است و بر اساس استانداردها، بیش از یک‌هزار تخت نسبت به جمعیت قم کمبود است تا به وضعیت ایده آل برسیم.

مجید محبی تصریح کرد:کمبود متخصص و پرستار همیشه در قم بوده و همچنان ادامه دارد و در این باره سرانه پرستار به تخت حدود ۱.۱ است و باید به ۱.۴ برسد.

وی عنوان کرد:در بخش پزشکان و متخصصان، کمبودهای متناوبی در تمام تخصص‌ها داریم و بیش از ۲۰۰ متخصص و بیش از ۳۰۰ پزشک عمومی نسبت به سرانه جمعیت قم کمبود داریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: وزارتخانه به بهانه نزدیکی قم به پایتخت،‌ پزشک متخصص به این استان اختصاص نمی‌دهد، در این خصوص سال گذشته ۱۹ پزشک متخصص خانم به قم اختصاص دادند که توانستیم فقط ۱۰ پزشک را جذب نماییم.

وی گفت: همچنین سال گذشته تعدادی از پزشکان زیرمیزی‌بگیر به دستگاه قضا معرفی شدند و ۶ نفر به دلیل خلأهای قانونی و نبود شکایت خصوصی در برخورد با این پدیده، تبرئه شدند.

محبی ادامه داد: در همین راستا، سال گذشته ۶ نفر از پزشکان متخصص از مجموعه دولتی اخراج شدند.

وی تصریح کرد:به دلیل بدهی‌ها، دانشگاه در خرید تجهیزات مشکلات فراوانی دارد و با تمام مشکلات و کمبودهای موجود،‌ خدماتی که ارائه می‌شود، واقعا چشمگیر است.

نظارت دقیق بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی

همچنین در ادامه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم پیرامون نظارت بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی توضیح داد: نظارت دقیقی بر شرکت‌هایی که اقدام به جمع‌آوری پسماندهای عفونی می‌کنند، وجود دارد و کلاس آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.

مجید اصغری بیان کرد: از سوی دیگر افرادی که در این زمینه کار می کنند نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا بیمار نباشند.

وی گفت:همچنین، روش‌های شرکت‌های مسوول در جمع‌آوری پسماندهای عفونی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا باعث انتقال عفونت نشود، از طرفی آموزش مداوم پزشکان نیز در برنامه قرار داریم تا این قشر با به‌روزترین اطلاعات پسماندهای عفونی عفونی آشنا ‌شوند.

در توزیع شیر خشک، یکسان سازی عادلانه صورت گرفت

در این جلسه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: از ۲۰ مهرماه سال گذشته به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی کشور در زمینه شیرخشک، طی یک ماه تمام انبارها و داروخانه‌های استان مورد رصد قرار گرفت که با افزایش بازرسی‌ها، انبارهایی که اقدام به احتکار شیرخشک کرده بودند شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

هدی ابوالحسنی تصریح کرد: انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های استان موجود است و از نظر شیرخشک‌های روزانه و رژیمی، از قاچاق شیرخشک جلوگیری شد و یکسان سازی عادلانه صورت گرفت.