واحدهای صنعتی و خدماتی استان قم پایش می‌شوند
واحدهای صنعتی و خدماتی استان قم پایش می‌شوند
محمدحسین بازگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از آغاز نخستین طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و خدماتی استان قم خبر داد و گفت: این طرح طی 45 روز کاری و با حضور همه کارکنان و کارشناسان اداره کل، در تمامی سطح استان، شهرک ها و نواحی صنعتی و محورهای مواصلاتی انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در نشست خبری که پیش ازظهر امروز در سالن جلسات این اداره برگزار شد با اشاره به اهمیت محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست در جامعه ما همواره از اهمیت و توجه فراوانی برخوردار بوده، در دین مبین اسلام و در قرآن نیز مستقیما به مسائل محیط زیستی اشاره شده است همچنین در قانون اساسی و در اصل ۵۰ به اهمیت محیط زیست اشاره شده است و حفاظت از آن را یک وظیفه حقوقی شمرده است.

وی با بیان اینکه در کل دنیا تقریبا چالش های محیط زیستی شبیه به هم هستند، گفت: آلودگی هوا که یکی از چالش های زیست محیطی است در همه دنیا وجود دارد کشور ما هم با توجه به شرایط جغرافیایی از این نظر مستثنی نیست. در استان قم نیز آلودگی هوا چالش اصلی موجود است به طوریکه آلاینده شاخص در قم ذرات با قطر ده میکرون است که ۷۰درصد این آلودگی از کانون های داخلی استان تولید میشود و ۳۰ درصد از خارج استان که عموما از سمت شرق استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار مطالعات فراوانی شده است، خاطرنشان کرد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان مستعد تولید گرد وغبار است که از این مقدار ۱۰۵ هزار هکتار کانون فعال یعنی در حال تولید گرد و غبار است از این مساحت سی هزار هکتار شرایط ویژه‌تر و نیاز به مداخله سریعتری دارد.

بازگیر با بیان اینکه در چهار ماه اول سال جاری ۳۹ روز ناسالم به ثبت رسیده است، ابزار کرد: از این تعداد ۲۸ روز برای گروه های ناسالم، ۶ روز برای تمام افراد، سه روز بسیار ناسالم و دور روز هم در وضعیت خطرناک به ثبت رسیده و در مجموع هوای سالمی در شهر قم مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از آغاز نخستین طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و خدماتی استان قم خبر داد و گفت: این طرح طی ۴۵ روز کاری و با حضور همه کارکنان و کارشناسان اداره کل، در تمامی سطح استان، شهرک ها و نواحی صنعتی و محورهای مواصلاتی انجام خواهد شد.

وی افزود: درطرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و خدماتی تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی در سطح استان، با اولویت آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار خواهند گرفت.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس