همایش بین‌المللی زیست شناسی گیاهان دارویی در دانشگاه قم برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی زیست شناسی گیاهان دارویی در دانشگاه قم برگزار می‌شود
حجت الاسلام والسلمین دکتر سعید فراهانی فرد مشاور وزیر اقتصاد در امور اقتصاد اسلامی از برگزاری همایش بین‌المللی زیست شناسی گیاهان دارویی در دانشگاه قم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام والسلمین دکتر سعید فراهانی فرد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری همایش در روزهای ۹ و ۱۰ اسفندماه اظهار داشت: دانشگاه قم در سال علوم پایه تصمیم به برگزاری همایش بین‌المللی با همراهی گروه زیست شناسی برای نخستین بار در سطح کشور گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم افزود: سیاست دانشگاه قم مطابق با منویات رهبری در حوزه پژوهش در دو محور مرجعیت علمی در حوزه مقالات علمی و کتاب و همایش ها و همچنین توجه به نیازهای استان و کشور است.

وی تصریح کرد:در این راستا فعالیت‌هایی شکل گرفت که یکی از آنها برگزاری همایش‌های بین المللی است و نخبگان و بزرگانی از کشور و سطح جهانی در این همایش‌ها حضور می‌یابند.

حجت الاسلام والسلمین فراهانی فرد بیان کرد: از نظر محتوایی نیز تلاش های خوبی صورت گرفت و از ماههای گذشته با ابتکار یوسف زاده برگزاری این همایش را در دانشکده علوم پایه و زیست شناسی دانشکده کلید زده ایم.

وی عنوان کرد: همایش با مشارکت و همراهی انجمن فیزیویولوژی گیاهی ایران و اتحادیه گیاهان دارویی و دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری و جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱؛ سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نام گرفته است و با عنایت به اینکه اقتصاد دانش بنیان نقش موثری در رشد و شکوفایی دارد عمده شرکت‌هایی در زمینه اقتصاد دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی حرف برای گفتن دارند در نمایشگاه و همایش حضور می‌یابند.

وی تصریح کرد: رویکرد این همایش علمی و پژوهشی و اقتصادی و تجاری است و در تلاش هستیم پیرامون اشتغال دانشجویان نیز ظرفیت‌های خوبی را در این رشته‌ها و گرایش‌ها فراهم بیاوریم.

حجت الاسلام والسلمین فراهانی فرد اظهار داشت: نگاه دولت به طب سنتی و گیاهان دارویی مثبت شده و از جهات اقتصادی نیز ظرفیت های خوبی وجود دارد، برای نمونه طبق بررسی‌ها در تولید گل محمدی و تهیه گلاب و اسانس گیری نیز درآمدزایی خوبی وجود دارد  در صادرات و ارزآوری دارای اهمیت به سزایی است.

وی عنوان کرد: بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که ۸۰۰ گیاه جنبه دارویی است و در ۲۳۰۰ گیاه نیز ظرفیت پژوهش و تحقیق نهفته که دریای وسیعی از طب سنتی و اقتصاد به شمار می رود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم تصریح کرد: در جنب همایش نیز برترین شرکت های دانش بنیان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نمایشگاهی را تشکیل می دهند و فناوری خودشان را در نمایشگاه به نمایش می گذارند، همچنین مقالاتی در راستای خدمت رسانی و کمک به این شرکت ها در ارائه طرح ها و ایده ها نیز بررسی می‌شود.

وی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: در انتهای اسفند سال جاری نیز ساختمان مرکز نوآوری و مرکز رشد دانشگاه قم افتتاح می شود تا با انتقال مرکز رشد به داخل دانشگاه ظرفیت خوبی برای اساتید و دانشگاه در زمینه ایجاد انگیزه علمی و اشتغال زایی فراهم شود.

حجت الاسلام والسلمین فراهانی فرد افزود: از طرفی در ماههای اخیر کارهای مهمی برای اخذ مجور پردیس علم و فناوری و طراحی آن صورت گرفت تا شرکت های بیشتری در همه حوزه های گیاهان دارویی از این ظرفیت استفاده کرده و در داخل دانشگاه مستقر شوند.

وی گفت: پردیس مجموعه ای جامع در حوزه علوم و فنون و علوم انسانی و علوم فنی مهندسی خواهد بود و برآنیم شرکت های دانش بنیان از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: از سال گذشته معاونت فناوری وزارت علوم طرحی را تحت عنوان دستیار فناوری را برای شرکت های دانش بنیان مطرح کرده که ویژه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد است که در واقع ۶ ماه در شرکت دانش بنیان و فناور مشغول به کار می شوند.

وی عنوان کرد: در این مدت دانشجویان علی رغم اینکه کارآموز هستند حقوق دریافت می‌کنند و برای دانشجویان نیز پس از ۶ ماه قابلیت جذب وجود دارد ضمن اینکه حضور شرکت های دانش بنیان انگیزه خوبی برای به نتیجه رسیدن طرح های اشتغال زایی است.

در ادامه دکتر مرتضی یوسف‌زادی دبیر علمی همایش در خصوص کنفرانس بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی با بیان اینکه این همایش به لحاظ علمی و اقتصادی و تجاری این همایش دارای اهمیت زیادی است افزود: به مناسبت سال جهانی علوم پایه که سال ۲۰۲۲ گروه زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه قم با همکاری انجمن فیزیولوژی گیاهی ایران و اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی اولین همایش بین المللی زیست شناسی گیاهان دارویی برگزار گردید. تاکید همایش بر محور موضوعات زیست شناسانه همایش هست.

وی بیان کرد:.دبیرخانه همایش از اردیبهشت امسال فعال و شروع به دریافت مقالات و تاکنون ۴۲۰ عنوان مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که پس از بررسی ۳ مقاله برتر انتخاب می‌شود.

دبیر علمی همایش عنوان کرد: سخنرانان ایرانی خارج از کشور از استرالیا آلمان و کانادا و شرکت کنندگان خارجی از هندوستان الجزایر و مالزی نیز سخنرانی خواهند داشت، همچنین یک نشست تخصصی در حوزه اقتصاد گیاهان دارویی با هدف بررسی پتانسیل ها و چالش‌های اجرایی ان نیز در روز اول همایش برگزار می شود.

وی گفت: در کنار همایش حدود بیست شرکت دانش بنیان و در حال رشد از مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی جهاد کشاورزی و دانشگاه قم در همایش شرکت دارند.

یوسف‌زادی افزود:همچنین در افتتاحیه همایش از دو نفر از بازنشستگان درحوزه گیاهان دارویی آقای دکتر ولی اله مظفریان از مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع که یکی از سرآمدان حوزه گیاهان دارویی ایران هستند و کتابهای بسیار ارزشمندی در خصوص گیاهان دارویی ایران تالیف کردند تجلیل می شود.

وی تصریح کرد:ایشان گنجینه‌ ماندگار گیاه‌شناسی ایران و مبتکر نام‌های فارسی برای گیاهان ایران و همچنین آقای دکتر یحیی امام از صاحبنظران در حوزه فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه شیراز هستند.

دبیر علمی همایش خاطرنشان کرد: در حاشیه کنفرانس نیز نشست شرکتهای مرکز رشد و شرکتهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی با حضور اقای دکتر مهدی سیف سهندی رئیس محترم ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.