معمای مسمومیت دانش‌آموزان در قم؛ در انتظار بررسی‌های علمی، دقیق و موشکافانه
معمای مسمومیت دانش‌آموزان در قم؛ در انتظار بررسی‌های علمی، دقیق و موشکافانه
برخی رسانه ها با ایجاد اپیدمی وحشت در قم به دنبال جریحه دار نمودن افکار عمومی و موج سواری از احساسات خانواده ها می باشند، انتظار این است به دور از فضای نادرست، با مراقبت های بیشتر و افزایش آگاهی خانواده ها و فرزندان، ابهامات شفاف سازی گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، بیش از دو ماه از آغاز ماجرای مسمومیت در میان دانش آموزان در قم می گذرد، ماجرایی که از روزهای نخست آذرماه و از هنرستان دخترانه نور با علائم مسمومیت بین ۱۸ دانش آموز آغاز شد، متاسفانه عدم پاسخگویی شفاف و دقیق و یا حتی وعده ای جدی برای پیگیری سریع در روزهای نخستین از سوی مسئولان و تکرار ماجرا در مدارس دیگر، باعث شد بازار داغی برای شایعات و عملیات روانی شکل بگیرد.

انعکاس اخبار و تصاویر در رسانه های بیگانه همراه با شایعات، زمینه ساز نگرانی خانواده ها در این مدت شد تا جایی که در روزهای اخیر، شاهد تعطیلی دو روزه مدارس و از طرفی تجمع خانواده ها بودیم.

هر چند گزارش هایی از اورژانس، نشان می داد که تنها مدارس دخترانه، درگیر ماجرای مسمومیت نیستند و برخی از دانش آموزان پسر نیز دچار مسمومیت هایی شده اند، اما به واسطه حوادث اخیر در کشور، حساسیت ویژه ای در خصوص مسمومیت دختران شکل گرفت و حتی برخی از مسئولان موضوع مشکوک و امنیتی بودن ماجرا را مطرح کردند که ناخواسته بازار شایعات و نگرانی ها را داغ‌تر کرد.

دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در سفری به قم که برای پیگیری مشکلات مسمومیت دانش آموزان انجام شد با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی و رسانه های معاند در خصوص فوت چندین دانش آموز، گفت: در حوادث مسمومیت شهر قم تلفات جانی نداشتیم، اما برخی شایعه کرده‌اند که دانش‌آموزان فوت کرده‌اند یا دچار عوارضی شده‌اند که این شایعات تکذیب می‌شود. این مسمومیت عامل میکروبی ندارد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در این نمونه آزمایش دانش‌آموزان دیده نشد.

 

با توجه به احتمالات اولیه مبنی بر بوی ناشی از آلودگی و یا انتشار گاز و منوکسید کربن، کلیه سیستم‌ها و تاسیسات مدارس و آزمایشگاهها و حتی انشعابات فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت و خبرهایی از مدیریت بحران استان قم مبنی بر بازدید از ۵۸۱ مدرسه توسط تیم‌های تخصصی و بازبینی ایمنی منتشر شد.

مدارسی که دانش آموزان دچار مسمومیت شدند تقریبا در نقاط مختلف قم بوده و حتی برخی از مدارس شاهد تکرار این حادثه بوده اند، هر چند برخی از اظهارنظرها به دنبال احساس تلقین در بین دانش آموزان در جهت مسمومیت بوده است اما بنا به گفته وزیر بهداشت، جمع بندی وزراتخانه بهداشت این مهم است که مسمومیت بسیار خفیفی است و هیچ گونه عارضه‌ای را از شروع مسمومیت تا امروز برای افراد ایجاد نکرده است.

همچنین دکتر عین اللهی با اشاره به تشکیل کمیته ملی ویژه‌ جهت بررسی علل این مسمویت ها در قم افزود: کمیته ای متشکل از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مامور کردم که تحقیقات را در این خصوص انجام بدند و قطعا پس از روشن شدن دلیل این حوادث نتایج را به مردم اعلام خواهیم کرد.

متاسفانه شیوع کرونا از سال ۹۸، لطمات جبران ناپذیری را برای تحصیل دانش آموزان به همراه داشت و در شرایطی که پیش بینی می شد با حضوری شدن مدارس، بخش عمده ای از کاستی های تحصیلی جبران شود، وجود اخباری از این دست، دوباره آرامش خانواده ها و تحصیل دانش آموزان در فضایی توام با اطمینان خاطر را تحت شعاع قرار داده است.

با توجه به قول های مساعدی که دستگاههای اجرایی و قضایی در مورد پیگیری این ماجرا داده اند، انتظار می رود مسئولان امر، شفافیت را رکن مهمی در اطلاع رسانی دقیق بدانند و برای پرهیز از هر گونه شایعات از طریق جامعه رسانه ای، خانواده را در جریان تلاش ها و تحقیقات و بررسی ها قرار دهند.

 

بدون تردید معمای مسمومیت دانش‌آموزان در قم؛ همچنان در انتظار بررسی‌های علمی، دقیق و موشکافانه است، ضمن اینکه ارتقای آگاهی پرسنل مدارس و دانش آموزان در مواجهه با موارد مشکوک و بازگرداندن شرایط عادی و جو روانی مناسب در فضاهای آموزشی اهمیت به سزایی دارد.

مخالفین آرامش مردم و معاندین از هر روشی برای ضربه زدن به مردم ایران استفاده می کنند و شهر قم هم در اولویت آنهاست،  امروز شهر عش آل محمد(ص) با عملیات روانی و مسمومیت فکری مواجه است. تحلیل رسانه های معاند نشان از تلاش آنها برای تعطیل کردن مدارس قم و سپس سایر اماکن عمومی و تسری دادن آن به سایر نقاط کشور بسیار جدی است.

اما متاسفانه برخی رسانه ها نیز با تکمیل پازل دشمن و ایجاد اپیدمی وحشت در قم به دنبال جریحه دار نمودن افکار عمومی و موج سواری از احساسات خانواده ها می باشند، شناسایی عوامل خرابکارانه در صورتی که این موضوع از طریق بررسی های دقیق به دست آمد یکی از انتظارات به حق خانواده هاست، اما باید مراقب بود جامعه آماری در مدارس دانش آموزان اعم از کودکان و نوجوانانی هستند که ممکن است با آثار و تبعات ناگوار روحی و روانی در این ماجرا مواجه شوند و باید به دور از فضای نادرست و با مراقبت های بیشتر و افزایش آگاهی و سواد رسانه ای خانواده ها و فرزندان این ماجرا را مدیریت نمود.

 

انتظار می‌رود مسئولان نیز در اظهارنظرهای خود با آگاهی دقیق از عوامل شناخته شده سخن بگویند و با همدلی بیشتر با والدین و درک نگرانی آنان، ابهاهات را شفاف سازی نمایند و برای این سردرگمی های افکار عمومی، پاسخی دقیق و قانع کننده داشته باشند.