دعای زیبایی چهره و جذاب شدن معنوی
دعای زیبایی چهره و جذاب شدن معنوی
دعای زیبایی چهره و ذکرهایی برای زیبا شدن صورت در پاسخ به این سوال که آیا در اسلام ذکر و اعمالی وجود دارد که موجب زیباتر شدن چهره شود و جذابیت صورت را تقویت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم،دعای زیبایی صورت و جذابیت صورت و اعمالی که پیشوایان و آیات قران برای این امر توصیه کرده اند

آیا در اسلام هیچ ذکری یا کاری هست که به زیباتر شدن چهره کمک کند و صورت انسان را زیبا کند؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید.

۱. بر حسب بعضی نقل‌ها، خواندن دعای «اللهم حسّن خلقی وخلقی» که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده برای زیبا شدن مفید است.

۲. از جمله اثار و برکات خواندن نافله شب نیکو شدن و زیبایی چهره است و بر طبق روایات خواندن نماز شب موجب زیبایی و نیکویی چهره انسان می‌گردد. امام صادق (ع) می‌فرماید: «نماز شب، صورت را نورانی می‌کند.

۳. از دیدگاه اسلام زیبایی بر زیبایی مادّی و زیبایی معنوی تقسیم می‌شود، و تأکید بیشتری در کسب زیبایی معنوی شده است؛ هر چند بر کسب زیبایی مادی هم تشویق شده است، اما نکته‌ای که باید توجه نمود این است که، زیبایی معنوی چهره، به وسیله امور معنوی – مانند نماز- به دست آمده و زیبایی مادی و ظاهری چهره نیز به صورت طبیعی به وسیله امور مادی به دست می‌آید.

دعای و اعمال زیباتر شدن چهره

بر این اساس، پاسخ به سؤال را می‌توان در چند بخش ارائه کرد:

مفهوم زیبایی
در قرآن کریم و احادیث، از مفهوم «زیبا و زیبایی»، به «حُسن» و «جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و «حُسن»، یعنی، زیبائی و نیکوئی و یا هر چیزی که شادی آور و خوش آیند باشد. [۱]حسن و جمال به یک معنا هستند؛ [۲]، اما «جمال و جمیل» به معنای زیبایی کثیر و زیاد است. [۳]و این کلمه‌ها در قرآن کریم، به صورت‌های مختلف (مانند مصدر و اسم) به کار برده شده و زیبایی به این معنا مورد مدح و ستایش قرار گرفته است؛ مانند:

«.. قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً…» [۴]:به مردم نیک بگویید.

«إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَه…» [۵]:اگر نیکی به شما برسد، آن‌ها را ناراحت می‏کند.

«فیهِنَّ خَیْراتٌ حِسان» [۶]:و در آن باغ‌های بهشتی، زنانی نیکو خلق و زیبایند.

«فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً» [۷]:پس صبر کن صبر نیکو. (صبر جمیل، به معنی شکیبایی زیبا و قابل توجه است، و آن صبر و استقامتی است که تداوم داشته باشد، یأس و نومیدی به آن راه نیابد، و توأم با بی تابی و جزع و شکوه و آه و ناله نباشد [۸]).

خلاصه این که این کلمات، در معنای مثبت و نیکو به کاربرده شده و دارای پیام سرورآور و خوشایند برای بندگان خدای متعال است.

بعد از این که درباره حسن و زیبایی مادی و معنوی، توضیحی کوتاه و اجمالی داده شد، پاسخ به پرسش مطرح شده را از هر دو جنبه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

زیبایی معنوی
قبل از این که به زیبایی ظاهری و مادی (مانند زیبایی در چهره) بپردازیم، لازم است که در مورد زیبایی معنوی و باطنی و چگونگی ایجاد این زیبایی در خود، از منظر سخنان پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) استفاده کنیم؛ در این جا به برخی از این روایات اشاره می‌شود:

۱. امام علی (ع): «زیبایی انسان، در بردباری او است». [۹]، زیرا بردباری، آن آرامشی که به روح انسان می‌دهد، اخلاق و رفتار انسان را در برابر مشکلات و بلا‌ها زیبا و نیکو می‌کند.

۲. امام علی (ع): «زیبایی مؤمن، به تقوا و ورع او است». [۱۰]۳. امام حسن عسکری (ع): «زیبایی عقل، زیبایی باطنی (معنوی) انسان است». [۱۱]۴. پیامبر اکرم (ص): «هر کس نماز شب بخواند، چهره اش در روز نیکو می‌شود». [۱۲]۵. امام علی (ع): «.. نماز، نورانیت صورت است…». [۱۳]۶. امام صادق (ع): «نماز شب، صورت را نورانی می‌کند». [۱۴]و روایات دیگری که در مورد اعمال وکار‌هایی که موجب نورانیت و زیبایی معنوی انسان می‌شود، وارد شده است.

زیبایی مادی
در احادیث، علاوه بر زیبایی معنوی، به زیبایی ظاهری و مادی هم اهمیت داده شده که از راه‌های مادی به دست می‌آید. از منظر روایات، در زیبایی مادی چهره عوامل مختلفی مؤثر است. در زیر به برخی از روایاتی که درباره زیبایی ظاهری و مادی و چیز‌هایی که چهره انسان را زشت می‌کند، وارد شده، اشاره می‌شود:

۱. امام صادق (ع): «گرفتن مو از بینی، باعث زیبایی چهره است». [۱۵]۲. امام علی (ع) فرمودند:پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «برادرم عیسی (ع) به شهری عبور نمود که در آن مرد و زنی‏ فریاد می‏کردند، حضرت به آن‌ها فرمود:شما را چه می‏شود و چرا فریاد می‏کنید؟ آن مرد عرض کرد:ای پیامبر خدا، این همسر من است و هیچ بدی هم ندارد بلکه زنی است صالحه، ولی در عین حال دوست دارم از او جدا شوم. حضرت عیسی (ع) فرمود:به هر حال بگو چه نقصی در او است که می‏خواهی از وی جدا شوی؟ آن مرد عرضه داشت:بدون این که پیر شده باشد صورتش شکسته و فرسوده شده. حضرت به آن زن فرمود:ای زن دوست داری طراوت صورتت به تو برگردد؟ آن زن عرضه داشت:آری. حضرت فرمود:هر گاه غذا تناول می‏کنی، زنهار پیش از سیر شدن از آن دست بکش؛ زیرا طعام وقتی در شکم و معده زیاد شد طراوت و نشاط صورت را می‏برد. زن به این دستور عمل نمود، طراوت صورتش دوباره بازگشت». [۱۶]۳. امام صادق (ع):حناء بوی بد را از بین می‏برد، چهره را شاداب و با طراوت می‏کند، دهان را خوشبو می‏سازد، فرزندان آدمی را زیبا و خوش سیما می‏کند. [۱۷]۴. در روایتی از امام موسی کاظم (ع) آمده است که شستن سر با گِل سرشور، چهره را زشت می‌کند. [۱۸]۵. امام صادق (ع): «گلابی چهره را زیبا کند». [۱۹]۶. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که، گیاه کاسنی، چهره را زیبا می‌کند. [۲۰]و روایات دیگری که درباره زیبایی مادّی چهره وارد شده است.

بنابراین، سؤالی که درباره ذکر مطرح کردید، مربوط به امور معنوی می‌باشد و این طور نیست که با ذکر بتوان چهره مادی انسان را زیبا و عوض کرد، بلکه برای زیبایی مادی ما انسان ها، اموری مادی پیش رو گذاشته شده است.

دعا‌هایی برای زیبایی صورت

بر اساس آنچه در روایتی امده است زیاد خواندن سوره نجم موجب می‌شود فرد نزد مردم محبوب واقع شود. {ثواب الاعمال ۱۱۶}.

از نطر قرآن ایمان و عمل صالح انسان را در نزد دیگران عزیز و محبوب می‌سازد:{اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا} کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهند خداوند برای آنان محبتی در دل‏ها قرار خواهد }، (مریم، آیه ۹۶)

از روایات به دست می‏آید که رعایت اموری چند موجب جلب محبت دیگران است از جمله:

۱- دین‏داری، ۲- افتادگی و تواضع، ۳- بخشندگی، ۴- خوشخویی (چهره شاد و روی باز)، ۵- مهربانی و اظهار دوستی به دیگران، ۶- دل برکندن از آن چه مردم دارند (طماع نبودن)، ۷- رعایت انصاف در معاشرت با دیگران، ۸- کمک مالی به دیگران در سختی و خوشی (مانند قرض‏دادن)، ۹- وفاداری. برای آگاهی بیشتر ر. ک:میزان الحکمه، ج. ۱، احادیث ۳۰۴۵ – ۳۰۶۰.

اعمال زیبا شدن چهره:
خارج شدن از ذلت معصیت خداوند به سود اطاعت او
داشتن تقوای الهی
یاس از مردم و ناامیدی از آن‌ها
انصاف دادن در برخورد با مردم
گذشت از خطاکار و ظلم ظالم
عطا کردن به کسی که ما را محروم کرده است.
ایجاد پیوند با کسی که از انسان بریده است.
حفظ کردن زبان
داشتن توکل
داشتن تواضع
صبر بر مصیبت
شجاع بودن
جهاد در راه خدا
داشتن قناعت
فرو بردن خشم

پاورقی‌ها

[۱]داور پناه، ابوالفضل‏، أنوار العرفان فی تفسیر القرآن، ج. ‏۶، ص. ۴۱۲- ۴۱۳، انتشارات صدر، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۵ ش؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج. ۲، ص. ۱۳۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ ششم، ۱۳۷۱ ش؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص. ۲۳۵، دارالعلم الدار الشامیه، دمشق بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۲ ق.

[۲]التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج. ۲، ص. ۱۰۹؛ المفردات فی غریب القرآن، ص. ۲۰۲.

[۳]قاموس قرآن، ج. ۲، ص. ۵۲؛ المفردات فی غریب القرآن، ص. ۲۰۲.

[۴]بقره، ۸۳.

[۵]آل عمران، ۱۲۰.

[۶]الرحمن، ۷۰.

[۷]المعارج، ۵.

[۸]مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج. ۲۵، ص. ۱۷، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.

[۹]تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم، ص. ۲۸۵، ح. ۶۳۹۲، انتشارات دفتر تبلیغات، قم، ۱۳۶۶ ش: «جمال الرجل حلمه».

[۱۰]غررالحکم، ص. ۲۶۹، ح. ۵۸۶۲: «جمال المؤمن ورعه».

[۱۱]مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج. ۱، ص. ۹۵، ح. ۳۷، مؤسسه الوفاء، بیروت لبنان: «وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمَالٌ بَاطِنٌ».

[۱۲]طوسی، أبو جعفر محمد بن حسن، ‏ تهذیب الاحکام، ج. ۲، ص. ۱۱۹، ح. ۲۱۷، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ ق: «مَنْ صَلَّی بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَارِ».

[۱۳]شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص. ۷۲، انتشارات رضی، قم، ۱۳۶۳ ش.

[۱۴]حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج. ۸، ص. ۱۵۱- ۱۵۲، ح. ۱۰۲۷۸، مؤسسه آل البیت، قم، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق: «صَلَاهُ اللَّیْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْه‏».

[۱۵]کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج. ۶، ص. ۴۸۸، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ ش: «أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الْأَنْفِ یُحَسِّنُ الْوَجْهَ».

[۱۶]شیخ صدوق، علل الشرایع، ترجمه ذهنی تهرانی، سید محمد جواد، ‏ج ۲، ص. ۵۹۰- ۵۹۱، انتشارات مؤمنین‏، قم، چاپ اول، ۱۳۸۰ ش.

[۱۷]الکافی، ج. ۶، ص. ۴۸۴: «الْحِنَّاءُ یَذْهَبُ بِالسَّهَکِ وَ یَزِیدُ فِی مَاءِ الْوَجْهِ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَهَ وَ یُحَسِّنُ الْوَلَدَ».

[۱۸]شیخ صدوق، علل الشرایع، ج. ۱، ص. ۲۹۲، نشر داوری، قم، چاپ اول.

[۱۹]بحارالانوار، ج. ۶۳، ص. ۱۷۰: «السَّفَرْجَلُ یُحَسِّنُ الْوَجْه».

[۲۰]بحارالانوار، ج. ۶۳، ص. ۲۰۸.              منبع:نمناک