باید در کنترل سیلاب و کاهش خسارات، تاب‌آوری را افزایش داد
باید در کنترل سیلاب و کاهش خسارات، تاب‌آوری را افزایش داد

احمد حاجی حسینی مسگر در کارگاه آموزشی و توجیهی و طرح گسترش سواد آبی و اجرای مانور سراسری سیلاب که با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای قم در سالن جلسات خانه علوم فنون قم برگزار شد عنوان کرد: تغییرات اقلیمی در کشور و جهان، منشاء […]

احمد حاجی حسینی مسگر در کارگاه آموزشی و توجیهی و طرح گسترش سواد آبی و اجرای مانور سراسری سیلاب که با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای قم در سالن جلسات خانه علوم فنون قم برگزار شد عنوان کرد: تغییرات اقلیمی در کشور و جهان، منشاء بسیاری از سیلاب‌ها در کشور است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم افزود: به دلیل تغییر اقلیمی که در دو دهه اخیر در دنیا رخ داده می بایست، رفتارهایی که در گذشته با محیط زیست آبی داشته‌ایم که باید آن را تغییر دهیم و به نوعی باید با محیط زیست سازگار شویم.
وی تصریح کرد: سیلاب‌های اخیر در کشور، خسارات زیادی به وجود آورد و مواجهه با سیلاب برای کاهش آسیب‌ها و خسارات، نیاز به آموزش دارد، امروز در این کارگاه در قالب ارائه بحث‌های علمی در خصوص منابع آب زیرزمینی در کشور و کنترل سیلاب در تلاشیم این سطح از آگاهی را ارتقا دهیم.
حاجی حسینی مسگر بیان کرد: استان قم در طول نیم قرن گذشته به دلیل کفران نعمت و برداشت نادرست و استفاده غیر صحیح ازاین منابع آب، به شرایطی رسیده است که در این سالها ۴۵ متر کاهش سطح آب زیرزمینی را شاهد بوده‌ایم.
وی گفت: فرونشست و تخریب منابع آب زیرزمینی از مخاطرات و آسیب‌هایی است که به همین دلیل ایجاد شده است و به هیچ عنوان قابل جبران نیست و باید سعی کنیم که بدنه جامعه متوجه این آسیب‌ها شود و از افزایش این آسیب ها جلوگیری کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم ادامه داد: در دو دهه اخیر خطرات گسترده سیلابی را در ایران و جهان شاهد بودیم و سعی شده است که در مباحث امروز موضوع منشا سیلاب، رفتار سیلاب و همچنین رفتار متقابل ما به عنوان شهروند با سیلاب بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: ما می توانیم از سیلاب به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و اگر رفتارها اصلاح شود می‌توان این تهدید را به یک فرصت بزرگ برای سیراب کردن تن خشک و تشنه زمین های استان استفاده کرد.
حاجی حسینی مسگر بیان کرد: بحث مقابله با سیلاب درست نیست، زیرا سیلاب یک پدیده ای است که تنها می‌توان آن را کنترل کرد، در واقع باید بتوان در کنترل سیلاب و کاهش خسارات و تلفات، تاب‌آوری را افزایش داد.
وی تصریح کرد: ما قادر نیستیم کل سیلاب را از بین ببریم،در همه بخش‌ها و بدنه جامعه باید این آمادگی را ایجاد کنیم و بتوانیم رفتار سیلابی را کنترل کنیم و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم عنوان کرد: اگر از تجربیات سیلاب در کشور و برخی از نقاط کشور استفاده کنیم، به بهترین نحو می‌توان بحران سیلاب را در زمان بارندگی‌ها کنترل کرد و با اصلاح رفتار منجر به کاهش خسارات شد.
انتهای پیام