مراکز علمی و پژوهشی، می‌توانند جایگاه علوم نجوم و فضا را توسعه بخشند
مراکز علمی و پژوهشی، می‌توانند جایگاه علوم نجوم و فضا را توسعه بخشند

حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی در گفت‌وگو با ایسنا در ابتدا با اشاره به برخی از فعالیت‌ها در حوزه نجوم و فضا عنوان کرد: این جانب دارای دکترای قرآن و متون اسلامی و دکترای قرآن و علوم با گرایش نجوم و صاحب مقالاتی در مجلات تخصصی قرآنی هستم. مدیر گروه قرآن و علوم طبیعی جامعه […]

حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی در گفت‌وگو با ایسنا در ابتدا با اشاره به برخی از فعالیت‌ها در حوزه نجوم و فضا عنوان کرد: این جانب دارای دکترای قرآن و متون اسلامی و دکترای قرآن و علوم با گرایش نجوم و صاحب مقالاتی در مجلات تخصصی قرآنی هستم.

مدیر گروه قرآن و علوم طبیعی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در حال حاضر نیز با گروهی به نام قرآن و علوم همکاری داشته و دانشجویانی در سطح دکترا داریم و فعالیت‌های قرآنی و نجوم و پاسخگویی به شبهات و بحث‌های نظری و داده های علمی قرآن در حوزه نجوم را دنبال می‌کنیم.

وی در مورد جایگاه قم در عرصه علوم نجوم و فضا تصریح کرد: ویژگی هایی که قم در این عرصه دارد را بسیاری از شهرستان‌ها ندارند و می‌تواند کار رصدی اتفاق بیفتد و بهترین مناطق کشور در رصد آسمان، قم است، به طوری که برنامه ریزی و کارهای اجرایی رصد خانه ملی بین قم و کاشان انجام می‌شود.

مسترحمی بیان کرد: قم در جهت انجام کارهای پژوهشی و تعامل با مراکز دانشگاهی و حوزوی و یا مراکز مربوط به حوزه نجوم و مباحث دینی و میان رشته‌ای قرآن و نجوم و فقه و نجوم و قرآن به دلیل حضور اساتید حوزه دارای ظرفیت‌های مهمی است.

وی عنوان کرد: در جهت کار ترویجی نیز با توجه به فضای معنوی حاکم در قم و حضور زائران در جمکران و حرم مطهر، این امکان وجود دارد که برخی از یافته‌های نجوم و مطالعات میان رشته‌ای در اختیار عموم قرار بگیرد.

این پژوهشگر علوم قرآنی در حوزه نجوم خاطرنشان کرد: گاهی چهارشنبه‌ها چند ده هزار زائر در سنین مختلف به صورت عمومی و اردویی و دانشجویی به قم می‌آیند و قم می‌تواند از این فرصت‌ها برای فعالیت‌های دینی و علمی استفاده کند و یا مراکز مرتبط چند غرفه در جمکران ایجاد کنند تا مباحث دینی نجوم و اطلاعات علمی برای زائران نیز مطرح شود.

وی گفت: در این مراکز می‌توان با زبانی ساده گزارشی از آسمان ارائه کرد تا علاقه‌مندان بتوانند با نام برخی از ستاره‌ها آشنا شوند، آسمان را رصد کنند و با تلسکوپی از زیبایی‌های آسمان لذت ببرند، چنین ظرفیتی می‌تواند برای بسیاری از زائران خاطره‌ای ماندنی ایجاد کند و جرقه‌های خوبی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان برای فعالیت‌های بعدی بزند و یا برای عموم جالب باشد.

مسترحمی افزود: متاسفانه چنین برنامه‌هایی را در قم نداریم و یا محدود است و یا فعالیت‌ها بدون حمایت و پشتیبانی انجام می‌شود و گاهی سمن‌ها عهده‌دار آن هستند، شاید اگر سازمانی در این مسیر گام بردارد اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در این باره انتظار از مسئولان بی‌مورد است و باید گروههای جهادی و سمن‌های فعال را ترغیب کنیم تا وارد صحنه شوند و خود را نشان دهند، سپس مسئولان نیز به میدان می‌آیند، اما تا وقتی برخی از فضاهای ناجور علمی و فرهنگی وجود دارد نمی‌توان کاری از پیش برد.

مدیر گروه قرآن  و علوم طبیعی جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: باید چنین فضاهایی را ساماندهی کرد و متولیان در این عرصه دغدغه‌مند باشند، هر چند بعید است کار رسمی انجام شود و فقط گروهها و اشخاص باید ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: زمینه‌های فراوانی برای علوم نجوم وجود دارد و می‌توان تورهای رصدی برگزار کرد تا کار به مرور ساماندهی شود، هر جایی که مراکز علمی در یک حوزه جمع شوند و تضارب آراء شکل بگیرد و دیدگاهها تجمیع و نظریه‌ها بررسی شود، آن گاه تولید علم و نظریه پرداری اتفاق می‌افتد.

مسترحمی اظهار کرد: شاید من به آخرین یافته‌های ناسا در حوزه نجوم خورشیدی مطلع نباشم، اما دانشگاهی که مطلع است اگر در جلسه حضور داشته باشد و از سوی دیگر در مورد آیات و روایات پیرامون نجوم بحث شود، به مباحث مهمی دست پیدا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌های مشترک میان مراکز علمی و پژوهشی می‌تواند موثر باشد و چه بسا مسائلی چون بحث‌های اختر فیزیکی و کیهان شناسی و مسائل دینی و قرآنی و روایی نجوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و ثمرات آن را خواهیم دید.

این پژوهشگر نجوم قرآنی گفت: چندی قبل نشستی با حضور مراکز علمی در قم برگزار و موضوعات مهمی مطرح شد و در این نشست علمی، همه دغدغه‌مند بودند اما باید مرکزی مکفل شود تا دیدگاه‌های، تجمیع شود.

وی عنوان کرد: مراکزی مانند مرکز نجوم آیت الله سیستانی و یا مراکز فعال در علم و فناوری قم و یا جهاددانشگاهی می توانند موثر باشد و قطعا این جمع علمی دارای ثمرات فراوانی است، البته در تحقق اهداف، خلاء‌های فراوانی وجود دارد، هر چند همیشه هم نمی توان مشکلات را بر گردن دیگران انداخت و باید سهم کوتاهی‌های خود را نیز بپذیریم.

مسترحمی ادامه داد: برخی‌ها دغدغه‌مند و علاقه‌مند هستند و مدتی وارد این حوزه می‌شوند، اما وقتی کمبود امکانات را می‌بینند و نمی‌توانند هزینه دوربین و تجهیزات را تامین کنند، این کار را رها می‌کنند.

وی بیان کرد: باید این مسائل حل شود و در این بخش سرمایه‌گذاری کرد، وقتی کسی مشغول به این مسائل شد دیگر به مسائل دیگری نمی‌پردازد و پرداختن به مسائل علمی، مانع از بسیاری از آسیب‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: اگر کسی عاشق آسمان شود و بداند در این آسمان بیکران چه خبر است، شب و نیمه شب به وسط بیابان می‌رود و آسمان و صورت فلکی را رصد می‌کند و لذت فراوان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما نتوانستیم آسمان را به خوبی معرفی کنیم، هنر قرآن کریم این بود که نگاه بشر را از زمین جدا کرد و به آسمان برد؛ نه صرفا نگاه مادی را توسعه داد بلکه نگرش آسمانی ایجاد کرد تا وسعت و دوردست ها را ببیند.

مسترحمی بیان کرد: آسمان به انسان بصیرت می‌دهد و مجبور می‌شود دورتر از خود را ببیند و زیبایی‌ها را درک کند و این مطلبی است که ما کمتر به آن توجه داریم.

انتهای پیام