ارائه گزارش سالیانه فعالیت‌های کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی دبیر کمیسیون
ارائه گزارش سالیانه فعالیت‌های کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از سوی دبیر کمیسیون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری با خبرنگاران با ارائه گزارش یک ساله عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و گروه‌های سیاسی بیان کرد: ما در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری هستیم. تلاش‌های زیادی از سوی همکاران ما در هیأت‌های […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از ایسنا، حمید ملانوری در نشست خبری با خبرنگاران با ارائه گزارش یک ساله عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و گروه‌های سیاسی بیان کرد: ما در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری هستیم. تلاش‌های زیادی از سوی همکاران ما در هیأت‌های نظارت و بازرسی و سایر عوامل انجام شده است تا ان‌شاءالله در روز دوم اسفندماه انتخابات باشکوهی با حضور حداکثری مردم در فضایی آرام و بانشاط برگزار شده و مجلسی کارآمد و خدمت‌رسان شکل بگیرد. یکی از نهادها و ارکان‌هایی که نقش ویژه‌ای در ایام انتخابات دارد احزاب و گروه‌های سیاسی هستند که در ورود افراد نخبه به صحنه انتخابات و آگاهی مردم برای مشارکت فعال و انتخاب بهترین گزینه نقش‌آفرین هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در سه ماهه گذشته ارتباط تنگاتنگی بین مجریان و فعالان سیاسی شکل گرفته و از اندیشه‌های آنان استفاده شده است تا این رویداد بزرگ سیاسی به بهترین شکل برگزار شود. جلساتی با دبیران کل احزاب سیاسی و طیف‌های سیاسی با وزیر کشور، اعضای شورای مرکزی خانه احزاب ، نمایندگان و فعالان گروه‌های سیاسی، نمایندگان جبهه‌های سیاسی و دبیران کل احزاب استانی با معاونین وزارت کشور و رئیس ستاد نظارت برگزار شده است. امروز همه فعالان سیاسی و مجریان انتخابات با یکدیگر متحد شده تا فضایی مناسب برای حضور حداکثری و باشکوه آحاد مردم در انتخابات دوم اسفند فراهم شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب در ادامه تصریح کرد: همه مردم می‌دانند که نظام اسلامی و تداوم حیات آن با حضور و مشارکت مردم ممکن است و قطعا مردم با حضور باشکوه در انتخابات دوم اسفندماه حمایت قاطع خود را از نظام و انقلاب خود نشان می‌دهند. انقلاب برآمده است نظر مردم است که نتیجه آن دموکراسی و فعالیت گروه‌های سیاسی در دوره‌های مختلف بوده است.

وی در ادامه با ارائه گزارش از عملکرد فعالیت یک سال گذشته کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بیان کرد: از دی‌ماه ۹۷ تا دی‌ماه ۹۸ مجموعا ۱۸ جلسه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برگزار شده است و مجموعا ۲۲۶ مصوبه در این کمیسیون داشته‌ایم که از این تعداد ۱۸۸ مربوط به احزاب و گروه‌های سیاسی بوده و مابقی مربوط به تشکل‌های اقلیت‌های دینی است. تعداد کنگره‌ها و مجامع برگزار شده در یک سال گذشته ۴۹ می‌باشد. تعداد شعب استانی که صلاحیت مسئولان را در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بررسی شده و به تأیید رسیده است ۸۶ شعبه در سراسر کشور می‌باشد. تا قبل از یک سال گذشته ما هیچ شعبه‌ای که دارای مجوز باشد نداشتیم اما در این بازه یک ساله با تسریع در رسیدگی به پرونده‌های بررسی صلاحیت مدیران ۸۶ شعبه مجوز گرفته‌اند.

وی افزود: تعداد دفاتر فرعی احزاب در سراسر کشور ۵۷۰ دفتر است . در حوزه تأسیس دفاتر تا قبل از دوره یک ساله گذشته ۴۹۶ دفتر در کل کشور بوده است و در یک ساله جاری ۵۷۰ دفتر احزاب در سراسر کشور فعال شده‌اند و هم اکنون ما هزار و ۶۶ دفتر احزاب فعال در سراسر کشور داریم. در یک ساله گذشته ۱۱ مجوز تأسیس در کمیسیون داده شده است و در کنار آن چهار پروانه حزبی صادر کرده‌ایم. براساس قانون، احزاب می‌توانند ائتلاف تشکیل داده و جبهه حزبی را تشکیل دهند. ما تا قبل از دوره یک ساله گذشته تنها یک جبهه حزبی داشتیم اما تا پایان دی‌ماه امسال ۹ جبهه حزبی شکل گرفته است.

ملانوری در ادامه با اشاره به آمار جلسات و مصوبات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در یک ساله گذشته بیان کرد: جلسات ما از دی‌ماه سال ۹۷ تا دی‌ماه ۹۸، ۵.۸ درصد رشد داشته است. مصوبات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۹۳ درصد رشد داشته است. تعداد برگزاری کنگره‌ها ۱۶ درصد رشد داشته و تعداد تأسیس شعب از صفر به ۸۶ رسیده است. تعداد تأسیس دفاتر نیز ۱۱۲ درصد رشد داشته است. در طول یک سال گذشته ما از یک جبهه حزبی به ۹ جبهه رسیده‌ایم و اکنون ۱۱۶ حزب که دارای پروانه هستند در کشور فعالیت می‌کنند و تا پایان دی‌ماه ۹۸، ۸۴ حزب ملی و ۳۲ حزب استانی فعال هستند. در کنار آن‌ها ۹ جبهه شکل گرفتند که ۹۰ حزب در قالب این ۹ جبهه فعالیت می‌کنند. ما مجموعه ۵۸ تشکل در حوزه اقلیت‌های دینی داریم که از کمیسیون ماده ۱۰ پروانه گرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطر نشان کرد:‌ در جلسه امروز درخواست تأسیس برای دو حزب شایسته‌سالاری مردم ایران و حزب پایداری انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند. این دو حزب باید ظرف مدت شش ماه مجمع خود را برگزار کرده و اساسنامه آن‌ها به تصویب مجمع رسیده و دفاتر خود را در یک سوم شهرستان‌ها راه‌اندازی کنند و مدارک را به کمیسیون ماده ۱۰ تحویل دهند. بعد از بررسی در کمیسیون نسبت به صدور پروانه برای آنان اقدام می‌شود. مورد بعدی که در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت گزارش برگزاری مجمع عمومی حزب هماهنگی پیروان امام راحل و رهبری استان قم و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار بود که گزارش هر دو حزب مورد تأیید کمیسیون قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: در ادامه صدور پروانه برای دو حزب جدید مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت صدور پروانه برای حزب سفیران انقلاب اسلامی و جمهوریت ایران اسلامی با بررسی مراحل تأسیس آن‌ها مورد موافقت اعضای کمیسیون قرار گفت که از این پس می‌توانند با نام و نشان حزبی خود به فعالیت‌شان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: در ادامه انتخاب دبیر کل جدید حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و صلاحیت خانم سیده طاهره طالقانی برای دبیرکلی این حزب مورد تأیید اعضای کمیسیون قرار گرفت. بحث بعدی که در کمیسیون مطرح شد در خصوص نحوه هزینه‌کرد یارانه‌های پرداختی احزاب در سال ۹۶ بود. براساس قانون جدید پرداخت یارانه‌های سال‌های بعد احزاب منوط به ارائه گزارش نحوه هزینه‌کرد یارانه قبلی به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و تأیید آن است که تا این لحظه تنها هشت حزب که شامل حزب همدلی مردم تهران، مجمع نیروهای خط امام (ره)، کانون تربیت اسلامی،‌خانه پرستار، سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی مهندسان ایران، کانون مهستان و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی می‌باشد، گزارش عملکرد مالی خود را ارائه کرده و یارانه سال ۹۷ به آن‌ها تعلق خواهد گرفت .

ملانوری یادآور شد: سایر احزاب تقاضا داریم هر چه سریع‌تر گزارش مالی درآمدها و هزینه‌کرد حزب خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ظرف یک ماهه آینده اعلام کنند در غیر این صورت یارانه باقی مانده در بین احزابی که گزارش مالی خود را اعلام کرده‌اند تقسیم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی تشکیل چهار جبهه حزبی جدید ظرف امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بیان کرد: در جلسه امروز تشکیل چهار جبهه حزبی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید. اولین جبهه ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی استان قم به نمایندگی محمد عرب با نام اختصاری “ابنا” است که از ائتلاف ۵ حزب جامعه جوانان متحده اسلامی، حزب موتلفه اسلامی جامعه اسلامی حامیان کشاورزان ایران، جمعیت پیروان حضرت زینب (س) و جامعه اسلامی مهندسان تشکیل شده است. فعالیت این جبهه محدود به استان قم است. جبهه بعدی مستقلین ایران است که به نمایندگی علیرضا متانی از سه حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی، حزب مستقل کار و حزب دفاع از ایثارگران تشکیل شده است. این جبهه فعالیت یک ساله دارد و در سراسر کشور فعالیت خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: جبهه بعدی جبهه پیروان خط امام و رهبری است که به نمایندگی آقای محمدرضا باهنر از ۱۱ حزب جامعه اسلامی کارگران، جامعه جوانان متحد اسلامی، جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، جامعه اسلامی مدیران، حزب موتلفه اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی ورزشکاران،جمعیت پیروان حضرت زینب (س) و جامعه اسلامی مهندسین تشکیل شده است. جبهه بعدی پایداری انقلاب اسلامی است که از حزب عدالت‌طلبان ایران اسلامی و حزب نیک‌اندیشان ایران اسلامی به نمایندگی آقای مرتضی آقاتهرانی تشکیل شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص تشکیل جبهه‌های حزبی امروز در کمیسیون یک مصوبه داشتیم از آنجا که در قالب جبهه‌هایی که تا امروز شکل گرفته است شاهد هستیم تعدادی از احزاب در چند جبهه فعالیت دارند امروز در کمیسیون مقرر شد تا هر یک از احزاب فقط در یک جبهه اجازه عضویت داشته باشند. جبهه‌هایی که تا به امروز تشکیل شده‌اند سه ماه فرصت دارند تا احزاب خود را تعیین تکلیف کرده و هر یک از احزاب فقط باید در یک جبهه عضویت داشته باشد.در ادامه تقاضای تمدید مهلت برگزاری مجمع عمومی حزب جمعیت شاکرین انقلاب اسلامی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون با آن موافقت کرد و این حزب در سه ماه آینده باید مجمع خود را برگزار کند و اساسنامه‌اش را تهیه نماید.

وی در ادامه با اشاره به بررسی صلاحیت مسئولان شعب استانی سه استان در جلسه امروز این کمیسیون بیان کرد: در جلسه امروز در استان قزوین صلاحیت مسئولان شعب سه حزب سازمان معلمان ایران، جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و حزب اسلامی ایران زمین مورد بررسی و تأیید کمیسیون قرار گرفت. در استان البرز نیز صلاحیت مسئولان شعب حزب جوانان ایران اسلامی و حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران و جمعیت پیروان حضرت زینب (س)، جامعه جوانان متحد اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در استان اردبیل نیز بررسی صلاحیت مسئولان حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی مورد بررسی و تأیید اعضای کمیسیون قرار گرفت. در شعب استانی که صلاحیت مسئولان آن‌ها تأیید شد از این پس می‌توانند با نام و نشانی حزب فعالیت کنند. احزابی که دارای پروانه هستند اسامی‌شان در پرتال وزارت کشور اعلام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اسامی ۹ جبهه که دارای مجوز هستند، بیان کرد: جبهه انقلاب نیروهای اسلامی، جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، جبهه ایستادگی ایران اسلامی، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، جبهه تحول‌گرایان ایران اسلامی، جبهه شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران و جبهه هماهنگی اصلاحات دارای مجوز رسمی از وزارت کشور هستند. سایر جبهه‌هایی که با عنوان مختلف در کشور فعالیت می‌کنند فاقد مجوز هستند. احزاب و جبهه‌هایی که فعالیت غیرقانونی دارند در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به فعالیت‌های آن‌ها رسیدگی شده و مطابق با ماده ۱۹ قانون مجازات‌هایی برای آن‌ها اعمال می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: از همه فعالان سیاسی انتظار می‌رود با تمام توان و امکانات همانند گذشته به صحنه انتخابات آمده و زمینه را برای حضور با شکوه مردم پای صندوق رأی و انتخاب آگاهانه آنان فراهم کنند.

انتهای پیام