دانشگاه‌ها برای تولیدات جدید در پرتو نگاه بنیادی اقدامات اساسی انجام دهند
دانشگاه‌ها برای تولیدات جدید در پرتو نگاه بنیادی اقدامات اساسی انجام دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد اظهار داشت: اسلام تمدن‌ساز است و از درون اندیشه‌های قرآنی ایجاد شده است. وی افزود: آیات قرآنی دنیا را تحت تأثیر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی عصر امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد اظهار داشت: اسلام تمدن‌ساز است و از درون اندیشه‌های قرآنی ایجاد شده است.

وی افزود: آیات قرآنی دنیا را تحت تأثیر قرار داده است در معرفت قرآنی تمدنی وجود دارد که می‌تواند استمرار داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: بر اساس آیات قرآنی اندیشه‌های علمی در گذاره‌های دینی دخالت دارد که این دخالت به انواع مختلف است و گنجینه دین بر پایه وحی است و در قلمروهای علمی گذاره‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: تمدن‌سازی اسلام منحصر به یک اصل نیست چون هم دارای نظم است و هم فراگیر است و همچنین انعطاف هم دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام می‌تواند هدایت‌گر تمدن بشری باشد بیان کرد: هنگامی که مسائل مرتبط با علوم اسلامی را استخراج می‌کنیم دارای سطوح مختلف است که باید مورد توجه باشد.

اعرافی عنوان کرد: ۱۵ تئوری و تصویر برای علوم اسلامی انسانی می‌توانیم در نظر بگیریم که نخستین آن دخالت اندیشه‌های دینی در مبانی علم است و دومین آن دخالت عقل و اندیشه دینی در متدولوژی علم و دانش علمی است.

وی بیان کرد: در مدیریت حوزه علمیه ضمن طرح‌های جدید موضوعی در فقه معاصر داریم و معتقد هستیم که باید ابواب جدید در باب فقه ایجاد شود و نیازمند ۱۵ باب جدید هستیم.

امام جمعه قم تصریح کرد: در حوزه فلسفه نیز اندیشه فلسفه کلامی اسلامی باید به صورت فنی تنوع پیدا کند و توسعه مرزهای فقه در درون ابواب موجود و ابواب نو مورد توجه باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه باید برای تولیدات نو و جدید در پرتو نگاه بنیادی اقداماتی را انجام دهد، دانشجویان جزو سرمایه‌های بزرگ کشور هستند و می‌توانند قلمروهای جدیدی را ایجاد کنند و باید امید و تلاش و رفتن به عمق مسائل مورد توجه آن‌ها باشد.