رئیس موسسه فتوح و اندیشه، گفت: پرچم مقاومت از نظر عینی و تاریخی در اختیار جمهوری اسلامی ایران و بازوان آن در منطقه قرار دارد، زیرا تاکنون خلاف پروتکلهای اخلاقی، انسانی، بشری و غیره عمل نکرده و در دل همگان نفوذ کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار در نشست بصیرتی که در سالن اجتماعات آیتالله شرعی(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به ذکر نکاتی پیرامون رخدادهای منطقهای، بیان کرد: مقاومت یک مفهوم اصیل قرآنی است، در گذشته تاریخی و تراث دینی و فقهی، مفهومی که چنین محتوایی را جلوه داده، جهاد بوده است که در ۳۰۰ آیه قرانی نام آن ذکر شده است و ۳۰۰ آیه دیگر از قرآن کریم نیز نام جهاد را از نظر محتوایی، بیان کرده است.
وی ادامه داد: جهاد در سده اخیر با مشکلات زیادی روبهرو شده است و پرچم آن در اختیار جریانها، گروهکهای تندرو افراطی مانند، سلفی، تکفیری، وهابیت و غیره قرار گرفته است و جبهه استکبار نیز از این مسئله چندان بدش نمیآید، زیرا امروزه مفهوم جهاد و جهادی بودن در بیشتر اقصی نقاط دنیا، معنی بد و منفی را تداعی میکند و رسانههای غربی نیز، از این موضوع به بهترین شکل استفاده میکنند.
رئیس موسسه فتوح و اندیشه، افزود: معنای مقاومت همردیف و همپوشانی با مفهوم جهاد قرار داده شده است اما با این تفاوت که فهم تفصیلی و مصادیق تاریخی آنان با یکدیگر متفاوت است، اول آنکه جهاد صرفا به معنای جنگ سخت مانند شمشیر زدن و مقاتله نیست و دوم، مقاومت نیز همیشه معنای سلبی را افاده نمیکند، بلکه چه بسا از آن معنای ایجابی برداشت میشود مانند پیروزی انقلاب اسلامی که موجب حمله به مقر استکبار جهانی شد، مورد سوم در این موضوع مطرح میشود که مقاومت همیشه و اغلب شامل جنگهای سخت نمیشود بلکه جنگهای ترکیبی هیبریدی، جنگ نرم، فناوری و غیره را در برمیگیرد.
رهدار در ادامه گفت: چهارمین مورد از تفاوت مصداق و معنای مقاومت که در تراث فقهی و روایی به آن اشاره شده، تقید جهاد به فی سبیل الله بودن است، اما شاکله مقاومت صرفا نیازمند در راه خداوند بودن نیست به عنوان مثال، مقاومت احزاب سوسیالیستی _کمونیستی آمریکای لاتین در برابر استکبار جهانی و امپریالیسم و همچنین انقلاب افرادی مانند مرحوم فیدل کاسترو و غیره یک نوع مقاومت تلقی میشود و تفاوت پنجم نیز در دایره و حیطه آن شکل میگیرد، به این ترتیب که میزان شکلگیری و وسعت جبهه مقاومت از جهاد بیشتر و عامتر خواهد بود مانند ایجاد اتحاد با کشورهایی که ضد امپریالیستی (آمریکا و اسرائیل) عمل میکنند و به نقد آنان میپردازند.
رئیس موسسه فتوح و اندیشه افزود: پرچم مقاومت از نظر عینی و تاریخی در اختیار جمهوری اسلامی ایران و بازوان آن، در منطقه قرار دارد زیرا تاکنون خلاف پروتکلهای اخلاقی، انسانی، بشری و غیره عمل نکرده است و در دل همگان نفوذ کرده است.
وی مطرح کرد: مورد دیگری که میتوان بهعنوان یکی دیگر از تفاوتهای بین مقاومت و جهاد بیان کرد، آن است که مقاومت در جهان برخلاف جهاد، معنای بد و منفی را افاده نمیکند، در سفری که به کشور روسیه و شهر قازان(پایتخت جمهوری تاتارستان) تجربه کردم با یک جوان یهودی هممسیر شدم که بهشدت از جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای آن متنفر بود اما تنها موضوعی که تحسین او را تحریک میکرد، میزان مقاومت مردم ایران بود.
رئیس موسسه فتوح و اندیشه با اشاره به هدایت جریانهای جعلی گروهکهای جهادی توسط استکبار بهویژه آمریکا، اذعان کرد: مقاومت بر خلاف جریانهای جهادی هیچگاه ابزار دست آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای استکبار نبوده است.
رهدار ادامه داد: با توجه به وضع موجود در منطقه ما میتوانیم عقبه تاریخی اسلام را استنطاق مقاومتی تلقی کرده و عنوان مقاومت را بر جنبشهای قبل اسلام نیز، قرار دهیم زیرا مقاومت تنها گفتمان ایرانی_شیعی نیست بلکه امروزه در بیشتر نقاط دنیا از جمله شرق آسیا، آمریکای لاتین، غرب آفریقا و… قدرتنمایی کرده و تمام این جنبشهای مقاومتی برای ما بصیرت و سرمایه در راستای کم و کیف مواجهه با استکبار تولید کرده است.
رئیس موسسه فتوح و اندیشه با اشاره به ارزیابی مقاومت در پایگاههای معرفتی، عنوان کرد: عالیترین سطح تفسیر جبهه مقاومت، دیدگاه الهیات_تاریخ است که میتواند فضای یاس و نا امیدی که برای مقاومت بهجود آمده است را از بین ببرد، از منظر دیدگاههای دیگر مانند جامعه شناسی_سیاسی، مقاومت تضعیف و شکست خورده است اما منظر الهیات_تاریخ تمام درد و تلخی موجود مانند شهادت.
وی ابراز کرد: ما میراث سنگینی از مقاومت در اختیار داریم که به آن میبالیم و افتخار میکنیم، همانطور که شهادت رجایی، خرازی، باقری و غیره را دیدیم و گریه کردیم، به شهادت رهبران محور مقاومت نیز مفتخریم زیرا مقاومت به ما مبنا، الگو، امید و ساختار اعطا کرد و اگر در بازی خداوند درست عمل کنیم، نتیجه عمل نیز شیرین خواهد بود و در این مسیر منظر الهیات_تاریخ، انگیزه کافی را به ما القا خواهد کرد.
رهدار با توجه به حساسیتهای موجود در منطقه و محور مقاومت، اظهار کرد: الان نباید به انتقاد فکر کنیم و خطاها را شمارش کنیم زیرا ما در میدان نبرد هستیم و طبق حکم فقهی ذکر نقاط ضعف سپاه اسلام و یادآوری نقاط قوت دشمن در میدان معرکه جایز نیست، ما سربازان میدان مقاومت هستیم و در این زمینه باید با بصیرت و کنشگر عمل کنیم.
وی افزود: امروز دستاوردهای مقاومت به جایی رسیده است که توانستهایم بدون صرف هزینه و برنامهای جریان مقاومت را در دانشگاههای آمریکا و خیابانهای اروپا صادر کنیم و اصل گفتمان مقاومت، خلق انسان مقاوم و جغرافیای مقاومت را گسترش دهیم.
رئیس موسسه فتوح و اندیشه گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مسئله فلسطین مهمترین مسئله جهان است، امروز نیز سخنان رهبری به عمل نشست و بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در این راستا با ما همپیمان شدهاند و پیمان ابراهیم که با سرمایه هنگفت و مدت زمان ۱۰ سال برنامهریزی شده بود، به واسطه جریان مقاومت دود شد و از بین رفت.
وی بیان کرد: تبیین و تقریر تفصیلی فهرست دستاوردهای مقاومت باید جزئی از وظایف ما قرار گیرد، کنشگری در میدان مقاومت نیز زمانی عملکرد خوبی را ایفا میکند که در دانشگاه و حوزه در مسیر پشتیبانی تئوریک باشد.
رهدار گفت: مقاومت، پایه آرامش نظم نوین جهانی است، زیرا میتواند آرامش جهان را تامین کند، ما تربیت شدهایم که با قلب استکبار مبارزه کنیم و با سنگاندازی و دستاندازی متوقف نخواهیم شد.
وی ادامه داد: فقه و نظریه مقاومت از ضروریترین بایستههای پژوهشی و عملی است که باید آن را درک کرده و به مرحله سرانجام برسد زیرا مقاومت یک پوزیشین اسلامی زنده در دنیا است.
منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/