محمد گل‌فشان در نشـست علمی”حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا”که با حضور امدادگران و داوطلبان در سالن امام علی(ع) در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد عنوان کرد: یکی از مباحث بسیار مهم، فشارهای روحی و روانی در حوادث است که اثرات بسیار بدی به مرور زمان برجای می‌گذارد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: […]

محمد گل‌فشان در نشـست علمی”حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا”که با حضور امدادگران و داوطلبان در سالن امام علی(ع) در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد عنوان کرد: یکی از مباحث بسیار مهم، فشارهای روحی و روانی در حوادث است که اثرات بسیار بدی به مرور زمان برجای می‌گذارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: هنوز در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها، افرادی بستری هستند که به واسطه حوادث تلخی چون زلزله رودبار و یا بم با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: این افراد به دلیل حضور در حوادث تلخ و از دست دادن عزیزان خود، نتوانستند با واقعیت کنار بیایند و ما نیز نتوانستیم پس از سال‌ها این حوادث را از نظر روحی و روانی مدیریت کنیم و عوارض این حوادث در جامعه همچنان وجود دارد.

گل‌فشان بیان کرد: تامین بهداشت روانی و آرامش روحی برای آسیب دیدگان در حوادث، امری تخصصی و ضروری است و باید در کنار امدادرسانی به آسیب‌دیدگان، توجه ویژه‌ای به بهداشت روانی داشت.

وی گفت: ایران کشوری حادثه خیز است و امدادگران باید در این حوادث بتوانند در کنار کمک‌ها و خدمات، به ارتقای بهداشت روانی افراد نیز بپردازند و این امر نیاز به آموزش دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: ما نیاز به آسیب شناسی و تامین بهداشت روانی برای آسیب دیدگان داریم، از این رو پس از حوادث به آسیب شناسی و ارزیابی نیازها می‌پردازیم تا بتوانیم با استفاده از تجربیات آن را به خوبی مدیریت کنیم.

وی اظهار کرد: از سال ۷۸ با تلاش ریاست سابق هلال احمر، علاوه بر توسعه زیرساختهای خدماتی در این نهاد، مسائل بهداشت روانی در حوادث مختلف نیز مورد کنکاش قرار گرفت و دستورالعمل ها و آموزش‌هایی تبیین شد.

گل‌فشان بیان کرد: برگزاری نشست “حمایت های روانی اجتماعی در بلایا” از جمله برنامه‌های تخصصی، علمی و آموزشی در ارتقای سطح آگاهی داوطلبان و امدادگران در حوادث پیرامون تامین بهداشت روانی در افراد آسیب‌دیده است.

وی خاطرنشان کرد: باید بتوان در حوادث تلخ همچون سیل و زلزله و حوادث طبیعی، آن رعب و وحشت و ترس را از مردم دور کرد و کمک کرد تا تلخی حوادث را از یاد ببرند و به زندگی بازگردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم عنوان کرد: نیروها و اعضای جمعیت هلال احمر باید بتوانند با آموزش‌های تخصصی به حمایت روحی و روانی آسیب‌دیدگان بپردازند، به ویژه در این حوادث زنان، کوکان و سالمندان بیش از دیگران کمک به حمایت‌های روانی دارند.

وی گفت: در حوادث تلخ، افرادی هستند که مظلوم واقع می‌شوند و آنان امدادگرانی هستند که تنها انتظار کمک از آن‌ها می‌رود و فکری برای کاهش آلام و رنج‌های آنان با توجه به حضوری که در صحنه دارند نمی‌شود.

گل‌فشان بیان کرد: امدادگران نیاز به بهداشت روانی و فرصتی برای بازگشت به خود دارند و برگزاری این دوره ها می تواند بسیار موثر باشد تا به بلوغ امدادی دست یابند و بتوانند شرایط روحی و روانی را در خود و دیگران به خوبی مدیریت کنند.

لازم به ذکر است در این نشست دکتر نظری کمال متخصص روانشناسی بالینی به تبیین جایگاه بهداشت روانی در حین کمک رسانی به آسیب دیدگان در حوادث و اهمیت کاهش دردهای روحی و روانی در آسیب‌دیدگان پرداخت.

انتهای پیام