حجت الاسلام محمود محمدی عراقی امروز در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا (ع) در آستانه چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با ذکر بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: سرفصل تمام برنامه‌های آموزشی و تربیتی در حوزه علمیه قرآن است. در سوره ابراهیم آیات زیادی به انقلاب حضرت موسی (ع) پرداخته‌اند؛ […]

حجت الاسلام محمود محمدی عراقی امروز در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر امام رضا (ع) در آستانه چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با ذکر بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: سرفصل تمام برنامه‌های آموزشی و تربیتی در حوزه علمیه قرآن است. در سوره ابراهیم آیات زیادی به انقلاب حضرت موسی (ع) پرداخته‌اند؛ شاید یکی از علل تکرار زیاد این داستان سخن حضرت رسول الله (ص) باشد که فرمودند:« همه آنچه در قوم بنی اسرائیل رخ داد، در امت من نیز دقیقا رخ خواهد داد.»

وی افزود: در ابتدای این آیه که با نام خود قرآن آغاز می‌شود، به فلسفه نبوت پرداخته شده و در آیه چهارم از سوره ابراهیم نیز همین موضوع تکرار شده است. در آیه پنجم نیز وارد داستان انقلاب حضرت موسی (ع) می‌شود.

آیت الله محمدی عراقی اظهار کرد: امام راحل کلمات قرآنی زیادی را برای نخستین بار وارد حوزه سیاست کردند از جمله این کلمات می‌توان به یوم الله، مستضعفین، مستکبرین و شیطان بزرگ در مورد آمریکا اشاره کرد؛ ایشان ۲۲ بهمن ماه را «یوم الله» نامیدند و مقام معظم رهبری نیز پیرو ایشان روز تشییع پیکر سردار بزرگ، شهید قاسم سلیمانی را «یوم الله» نامیدند؛ چرا که دست قدرت الهی به این شکل به ما نشان داده شد، خداوند در این روز قدرت نمایی کرد، حقانیت آیات قرآن و حاکمیت بر دلها را نشان داد و دل‌ها را به حرکت درآورد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم خاطر نشان کرد: حال باید ببینیم این شهید بزرگوار چه کرده بود که توانست این شایستگی را کسب کند که آیات قرآن کریم در وجود او و به بهانه شهادت او نه تنها به مردم ایران بلکه به تمامی دنیا نشان داده شود؛ بنابراین این روز قابلیت نامیده شدن «یوم الله» را دارد.

نسل امروز به یادآوری نیاز دارند

وی ضمن بیان آیه ششم سوره ابراهیم ادامه داد: طبق تفسیر این آیه حضرت موسی مسئولیت دارد به مردم یادآوری کند؛ این خطاب امروز متوجه ما خواهد بود. دست‌های دشمن قصد کمرنگ کردن عظمت انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن را در نسل‌های آینده دارد. ما امروزه با نسل چهارم انقلاب اسلامی رو به رو هستیم؛ نسلی که امام خمینی (ره) وجنگ را ندیدند، دوران قبل از انقلاب را درک نکردند و شکنجه‍‌گاه‌های شاه و تبعیدها را لمس نکردند. بنابراین عظمت انقلاب برای این نسل باید با تبیین صحیح نشان داده شود.

آیت الله محمدی عراقی مطرح کرد: آیه آخر از این سوره نیز به شکرگزاری این نعمات می‌پردازد؛ اگر نعمت‌های خداوند را شکرگزاری کنید، خداوند نعمات شما را زیاد خواهد کرد. نعمت آزادی، استقلال، ولایت و رهبری نعمات بزرگی هستند اما شکر این نعمت‌ها چگونه است و چگونه باید شکر این نعمات را به جا آورد؟ 

رئیس مجتمع حوزه صدر بیان کرد: اگر برای نعمات اعطا شده از سوی خداوند شکرگزاری نکنیم، این نعمات را از دست خواهیم داد چرا که خداوند متعال با هیچ امتی عهد اخوت نبسته است. مردم در زمان پیامبر (ص) و همچنین امیر المومنین (ع) قدر نعمات خداوند را ندانسته‌اند چرا که بیشتر آنان آن نعمت‌ها را نشناخته‌اند. 

وی افزود: افرادی وجود داشتند که نتوانستند تشخیص دهند حق با علی (ع) است یا معاویه؟ حق با حسین (ع) است یا یزید چرا که درگیر گمراهی، فتن و فضایی غبار آلود شدند. بنابراین بزرگترین مسئولیت امروزه ما خوب شناختن همین نعمات الهی است چرا که اگر انسان چیزی را نشناسد نمی‌تواند ارزش و قدر آن را بداند.

آیت الله محمدی عراقی اظهار کرد: در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهل و دومین بهار آزادی هستیم. یکی از بزرگترین آیات الهی در زمان ما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تربیت چنین انسان‌هایی است؛ کار بزرگ امام راحل (ره) و فتح الفتوح ایشان به تعبیر آیت الله خامنه‌ای، پرورش همین نسل انقلابی بوده است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم  خاطر نشان کرد: با توجه به فرا رسیدن اولین سالگرد بیانیه اول رهبر معظم انقلاب اسلامی و در راستای شکرگزاری این نعمت بزرگ بر ما واجب است یکی از برنامه های خود را به بازبینی، بازاندیشی و بازخوانی این بیانیه اختصاص دهیم. سپس به گفتگو درباره چگونگی تبیین این بیانیه برای دیگران و گفتمان سازی در زمینه این پیام بپردازیم.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید به چگونگی تحقق این بیانیه پرداخت و باید بدانیم که این بیانیه از ما چه می‌خواهد و وظیفه ما در راستای تحقق این پیام چه خواهد بود؟ این بیانیه شامل سه فصل مهم است؛ فصل اول آن مربوط به گذشته است. گذشته انقلاب اسلامی شامل دستاوردهای مهم انقلاب در چهل سال گذشته، تحول عظیم به وجود آمده در جهان دو قطبی آن روز، ثبات، امنیت، حفظ تمامیت عرضی، اثبات حقانیت اسلام و جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف و… بوده است.

انتهای پیام