فعالیت ۴۴۰ واحد مرغداری در استان قم
فعالیت ۴۴۰ واحد مرغداری در استان قم

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: ۵۵۰ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که ۴۴۰ واحد فعال است و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

سید مهدی سرکشیک در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، افزود: دامپزشکی بر روند تولید مرغ و تخم‌مرغ در مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی و توزیع در این استان نظارت مستمر و فنی دارد.

وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی استان قم در راستای اجرای سیاست‌ها و ضوابط حاکمیتی و ذاتی سازمان، نظارت بهداشتی بر روند تولید، فرآوری، بسته‌بندی و عرضه مرغ و تخم‌مرغ از مزرعه تا سفره را در دستور کار خود قرار داده‌است.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: در همین راستا، کنترل کلیه مزارع پرورشی توسط مسوولان فنی بهداشتی و نظارت مستمر از سوی بازرسان بهداشتی ادارات دامپزشکی صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: پس از پایان دوره پرورش و حصول اطمینان از سلامت گله، گواهی انتقال به کشتارگاه (برای گله‌های مرغ گوشتی) و گواهی حمل تخم‌مرغ به مراکز بسته‌بندی و مراکز عمده توزیع (برای گله‌های مرغ تخم‌گذار) از سوی مسوولان فنی بهداشتی واحدهای پرورشی مذکور صادر می‌شود.

سرکشیک خاطرنشان کرد: با کنترل و نظارت کلیه فرآیندهای کشتار و بسته‌بندی مرغ در کشتارگاه‌های طیور و مراکز بسته‌بندی مرغ و همچنین فرآیندهای مربوط به بسته‌بندی تخم‌مرغ در مراکز بسته‌بندی تخم‌مرغ، به‌روزترین استانداردهای بهداشتی لازم، مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص این فرآورده‌ها اعمال می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی قم تصریح کرد: این محصولات در نهایت با بسته‌بندی شدن و نشانه‌گذاری بر اساس اصول صحیح نشانه‌گذاری محصولات فرآورده‌های خام دامی، اجازه عرضه در مراکز عرضه را پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی در مراکز عرضه هم تداوم داشته و به‌صورت دوره‌ای و مستمر تحت رصد بازرسان دامپزشکی قرار می‌گیرد تا عرضه این محصولات و شرایط نگهداری فرآورده‌های مذکور مطابق با دستورالعمل‌های جاری سازمان دامپزشکی کشور صورت پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: از همه مصرف‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ و شهروندان تقاضا داریم هرگونه موارد مشکوک و عرضه غیربهداشتی را به شماره تلفن ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

وی افزود: ۵۵۰ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد که از این تعداد، ۴۴۰ واحد فعال است و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند؛ بیشترین تراکم مرغداری مرغ تخم‌گذار مربوط به قم است و این استان به‌عنوان قطب تولید تخم‌مرغ در سطح کشور شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/