حضور موسی مبرقع(ع) و دیگر محدثین قم را به مرکز نشر تشیع تبدیل کرد
حضور موسی مبرقع(ع) و دیگر محدثین قم را به مرکز نشر تشیع تبدیل کرد

استاد حوزه علمیه گفت: در طول تاریخ حضور بزرگانی همچون موسی مبرقع(ع) و دیگر محدثان شیعه، موجب تبدیل این شهر به مرکز نشر مکتب جعفری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‌الله علی نظری منفرد در ویژه برنامه شام رحلت حضرت موسی مبرقع(ع) که شنبه شب در حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد اظهار کرد: از امام صادق(ع) نقل شده که روزی حضرت محمد(ص) در شهر مدینه رو به مردم کردند و فرمودند خداوند متعال چیزی را بر شما فرض کرده، آیا به آن عمل می‌کنید؟ مردم سکوت کردند و بعد از سه بار ایشان ادامه دادند نیازی نیست پولی بدهید، بلکه خدا امر کرده است برای رسالتم از شما چیزی نخواهم جز مودت ذریه‌ام.
او افزود: بر اساس این آیه مبارکه، مودت به اهل بیت(ع) بر مسلمانان فرض است و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به واژه مودت و تکرار آن در چندین آیه از قرآن گفت: مودت و محبت از نظر معنا به هم نزدیک هستند ولی مودت به محبت شدید گفته می‌شود.
او ادامه داد: مرحوم علامه حلی در وصیت به فرزندش فخرالمحققین گفته است فرزندان امیرالمومنین(ع) را دوست داشته باش، این محبت و مودت موجب نجات انسان خواهد شد.
نظری منفرد گفت: بر اساس روایتی از امام رضا(ع) اگر انسان یک سنگ را هم دوست داشته باشد فردای قیامت با آن سنگ محشور می‌شود، پس ببینید چه کسی را دوست دارید و به چه کسی محبت می‌ورزید.
این استاد حوزوی عنوان کرد: امام جواد(ع) در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و هنگام شهادت پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) ۹ ساله بودند، ایشان در سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند و کنار آرامگاه جد بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) به خاک سپرده شدند.
او افزود: حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) هستند که ایشان برادر تنی امام هادی(ع) نیز به شمار می‌روند.
نظری منفرد، سال ۲۵۶ قمری را سال ورود موسی مبرقع(ع) به قم دانست و گفت: خانواده امام جواد(ع) به استثناء امام هادی(ع) که در مدینه ماندند، به قم مهاجرت کردند و چهل امامزاده‌ای که اینک در همین مکان به خاک سپرده شده‌اند از نوادگان امام جواد(ع) و امام هادی(ع) محسوب می‌شوند به همین دلیل به این محله چهل اختران گفته می‌شود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موسی مبرقع(ع) ابتدا به کاشان رفته بودند و مورد احترام مردم قرار گرفتند خاطرنشان کرد: مردم قم بعدا به دیدار ایشان رفته و با عزت و احترام به شهر خود آوردند.
او تصریح کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند «قم شهر ماست، ما و اهل ما از این شهر هستیم»؛ در طول تاریخ محققان و محدثان بسیاری در قم زندگی کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به علی بن هاشم و علی بن بابویه اشاره کرد.
نظری منفرد گفت: به این ترتیب قم به سرعت رشد کرد و به یکی از پایگاه‌های اصلی نشر مکتب اهل بیت(ع) تبدیل شد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اول کسانی که خمس و زکات برای اهل بیت(ع) فرستادند و زمین‌هایشان را برای آنها وقف کردند قمی‌ها بودند خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرموده‌اند روزگاری برسد که علم در کوفه غروب کرده و در شهری به نام قم طلوع می‌کند و از این شهر به دیگر نقاط دنیا منتشر می‌شود.
او ادامه داد: بر این اساس مظاهر و نمادها در قم باید گویای یک شهر مذهبی باشند و این طور نباشد که برخی افراد تجاهر به فساد و گناه کنند چون قم عش آل محمد(ص) است.