جهان‌بینی و روانشناسی اسلامی متفاوت از روانشناسی کنونی است
جهان‌بینی و روانشناسی اسلامی متفاوت از روانشناسی کنونی است

رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی گفت: جهان‌بینی و روانشناسی اسلامی متفاوت از روانشناسی کنونی است. لذا صرفا نمی‌توان به یک پیوست‌ فرهنگی بسنده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله سیدمحمد غروی امروز در همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» و گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس انجمن روانشناسی اسلامی که در سالن امین مجتمع دارالولایه قم برگزار شد، علم روانشناسی را علمی تاثیرگذار در فرهنگ و سایر علوم دانست که با همه کم و کاستی‌هایی که ممکن است مانند هر علم دیگری داشته باشد اما علمی مفید و قابل استفاده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روانشناسی کنونی انسان را یک موجود مادی می‌بیند، گفت: یعنی اگر سخن از روح و ‌روان و معنویت به میان بیاورد باز هم آبشخور همه آنها را ماده ‌می‌بیند. از نظر آنان آنچه روح و روان را شکل می‌دهد فعل و انفعالات مادی مغز است.

آیت‌الله غروی با اشاره به اینکه انسان در نزد روانشناسی کنونی آغاز چندان روشنی ندارد و با مرگ هم نابود می‌شود، گفت: آنها اصولاً به روح مجرد غیرمادی برای انسان باور ندارند لذا صحبت از اینکه روح انسان ظرف معارف از عوالم دیگر باشد به قد و قواره روانشناسی کنونی نمی‌خورد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روانشناسی کنونی ارزش‌ها را برخاسته از عادت‌های اجتماعی می‌داند، گفت: ارزش‌های اخلاقی در فضای دینی ما بگونه‌ای است و در فضای ذهنی آنان به شکل دیگری رقم‌ می‌خورد.

به گفته رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی، انسان از نگاه روانشناسی کنونی دارای فطرت نیست بلکه جنبه‌های مادی و تعاملات محیطی در او برجسته است و هدف چنین انسانی نیز این است که زندگی مادی بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه روانشناسی کنونی هرگاه صحبت از معنویت می‌کند به معنای ارتباط با خداوند نیست، گفت: معنویت به معنای سکولار برای آنان مطرح است و اینکه انسان در محضر خداوند است برایشان معنایی ندارد و صرفاً به دنبال این هستند که قانونمندی‌هایی برای انسان ارائه بدهند.

آیت‌الله غروی با تاکید بر اینکه با این حال روانشناسی کنونی با همه نواقصش قابل استفاده است، گفت: ما فکر دیگری نسبت به انسان داریم و او را موجودی می‌دانیم که مرتبه‌ای از مراتب وجودی‌اش غیرمادی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ما بسیاری از حالات روانی انسان را مربوط به بُعد تجردی می‌دانیم. ما برای ارزش‌های متعالی جایگاه خاص قائلیم ‌که ارتباط مستقیمی با تکامل انسان دارد. هدف نهایی انسان از نگاه ما قرب به خداوند است.

رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی با بیان اینکه بخش کوتاهی از زندگی انسان در این دنیا می‌گذرد، گفت: ما باور داریم‌ که بخشی از امور در وجود انسان فطری است و این فطرت در انسان است که اگر تکامل پیدا کند کمک‌کننده برای قرار گرفتن در مسیر کمال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جهان‌بینی و روانشناسی اسلامی متفاوت از روانشناسی کنونی است، اظهار داشت: لذا صرفا نمی‌توان به یک پیوست‌ فرهنگی بسنده کرد. واقعا کارهای زیادی باید انجام داد. مرحوم علامه مصباح (ره) استارت مسئله را زدند و هدف‌شان هم این بود که بازسازی علوم‌انسانی صورت بگیرد.

آیت‌الله غروی با اشاره به اینکه انسان کلیتی دارد و ‌نباید به بخشی از وجودش بسنده کرد، افزود: نگاه ما به علوم انسانی غربی از جمله روانشناسیِ موجود باید نه نگاه کاملا بدبینانه و ‌نه ‌نگاه کاملا خوشبینانه باشد بلکه نگاهی فعال برای تکمیل و برطرف کردن نواقص آن داشته باشیم.

رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی با بیان اینکه روانشناسی بر فرهنگ انسان‌ها تاثیرگذار است، گفت: باید کارهای اسلامی انجام شود. باید به تحقیقات علمی و جنبه‌های دینی اصالت قائل شد. امروز عده‌ای از فضلا هستند که دوره‌های خوبی گذرانده‌اند ومسلط بر ادبیات روانشناسی هستند. این ظرفیت بسیار خوبی است.

آیت‌الله غروی با اشاره به بررسی مکاتب مختلف روانشناسی کنونی و چاپ چند ده کتاب در این زمینه‌ها، بر لزوم نظریه‌پردازی از سوی نخگبان و ارائه نظریات جدید تاکید و تصریح کرد: نباید به این ‌مقدار اکتفا کرد بلکه باید همت به خرج داد و کارهای نو ارائه نمود.

رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی با اشاره به اینکه مرحوم علامه مصباح (ره) بعد از علم فلسفه، روانشناسی را به تمام علوم ترجیح می‌دادند، عنوان کرد: اکنون تشکل‌های مختلفی در رابطه با روانشناسی اسلامی فعالیت می‌کنند که باید بین‌شان تعامل علمی و فکری باشد خلأها را بهتر درک کنند و کارهای مشترک انجام دهند و در عین حال از امور تکراری پرهیز نمایند.

آیت‌الله غروی با اشاره به وجود سرمایه‌های عظیم انسانی و پژوهش‌های فراوان در حوزه روانشناسی اسلامی اظهار داشت: برنامه‌ریزی لازمه‌ی صحبت از افق‌های پیش رو است و لازمه برنامه‌ریزی هم ریل‌گذاری و وجود سند بالادستی است. با این نگرش تدوین سند راهبردی روانشناسی اسلامی روی دست گرفته شد و به مرحله رونمایی رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه امر پژوهش تاکنون جای خود را به درستی پیدا نکرده و در پایان‌نامه‌ها خلاصه شده که آنها هم بعد از دفاع در کتابخانه‌ها به بایگانی سپرده می‌شوند، افزود: اگر پژوهش‌های قابل قبول انجام شود و این پژوهش‌ها زنده نگه داشته شده و تبدیل به محصولات قابل دسترس شوند تحولات جدی در حوزه روانشناسی اسلامی رخ خوهد داد.

رئیس هیئت موسس انجمن روانشناسی اسلامی افزود: زمانی یک ستاد راهبری قوی در زمینه روانشناسی اسلامی ایجاد می‌شود که مراکز مختلف زیر یک چتر جمع شوند و کار مشترک ارائه کنند. هنگامی که پروژه‌های پژوهشی محصول چند مرکز باشند از معطل ماندن سرمایه‌ها جلوگیری می‌شود.

آیت‌الله غروی در پایان با اشاره به حصول موافقت‌های اولیه مدیر حوزه‌های علمیه کشور، از برگزاری رویدادهای ۲ سالانه در حوزه روانشناسی اسلامی خبر داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/