مشکلات بیمه و ساماندهی کارگران ساختمانی در بی‌توجهی مسؤلان
مشکلات بیمه و ساماندهی کارگران ساختمانی در بی‌توجهی مسؤلان

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم به مشکلات بیمه و ساماندهی کارگران اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی مسئولان تمایلی به همکاری در این زمینه ندارند و این مسئله موجب بروز مشکلات بیشتری برای کارگران شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، عباس شیری، در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان استان قم بر لزوم تأمین بیمه و حمایت از کارگران ساختمانی تأکید کرد و گفت: این کانون نماینده حدود ۲۵ هزار کارگر شناسنامه‌دار در استان است و از این تعداد، فقط ۲۱ تا ۲۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و نزدیک به ۴۵۰۰ نفر دیگر در نوبت دریافت بیمه هستند.

شیری به مشکلات موجود در زمینه تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۹، سازمان تأمین اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی اعلام کرده که قادر به پوشش بیمه برای سایر کارگران نیست، درحالی‌که در کل کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار کارگر در انتظار دریافت بیمه هستند، در استان قم نیز این معضل به شکل جدی وجود دارد.

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم با اشاره به بخشنامه‌های جدید سازمان تأمین اجتماعی، گفت: بخشنامه‌هایی که اخیراً صادر شده، به طور غیرمنصفانه‌ای وضعیت بیمه کارگران را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ به‌عنوان‌مثال اگر کارگری به هر دلیلی، از جمله سفر به خارج از کشور یا مشکلات شخصی، به مدت یک ماه غیبت داشته باشد، بیمه‌اش قطع می‌شود، این در حالی است که وظیفه اجتماعی ما این است که در چنین شرایطی به کارگران کمک کنیم.

وی همچنین به اهمیت تأمین بیمه کارگران ساختمانی تأکید کرد و افزود: رتبه‌بندی کارگران ساختمانی در حال انجام است و تفاهم‌نامه‌ای برای اجرایی‌شدن این موضوع منعقد شده، بر اساس این تفاهم‌نامه، هیچ استادکاری نمی‌تواند بدون داشتن کارت رتبه‌بندی کار قبول کند و تمامی قراردادها باید به نام کارگران ایرانی باشد.

شیری با اشاره به همکاری نظام‌مهندسی در این زمینه، تصریح کرد: ما از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم تا با نظام‌مهندسی همکاری کند و تمام کارگران آموزش‌های ایمنی لازم را دریافت کنند؛ سالانه حدود هزار نفر در کشور به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و هزاران نفر دیگر نیز دچار صدمات جدی می‌شوند.

رئیس کانون کارگران ساختمان استان قم، ضرورت آموزش‌های ایمنی برای کارگران را مورد تأکید قرارداد و گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که در هنگام تمدید کارت مهارت، کارگران ملزم به گذراندن حداقل هشت ساعت آموزش ایمنی شوند؛ در این راستا، با مرکز تحقیقات تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است که بر اساس آن، این آموزش‌ها به‌صورت منظم ارائه خواهد شد.

وی به تحولات در سیستم اداری کانون نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر از کارکنان ما برای بهبود عملکرد و افزایش شفافیت در امور اداری آماده هستند تا فاکتورنویسی و دیگر امور مربوطه را به‌صورت قانونمند انجام دهند.

شیری همچنین با اشاره به نیاز به ساماندهی کارگران ساختمانی، بیان کرد: ما تخمین می‌زنیم که چهار الی پنج هزار کارگر دیگر هنوز به کانون مراجعه نکرده‌اند؛ روزانه ۳۰ الی ۴۰ نفر برای دریافت کارت مهارت ثبت‌نام می‌کنند، اما باید به این نکته توجه شود که حمایت از کارگران نیازمند همکاری و همفکری تمامی نهادها و مسئولان است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم در پایان به مشکلات در ساماندهی کارگران اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی مسئولان تمایلی به همکاری در این زمینه ندارند و این مسئله موجب بروز مشکلات بیشتری برای کارگران شده است؛ امیدواریم باتوجه‌به وضعیت موجود، مسئولان به حمایت از کارگران اهتمام بیشتری ورزند و حقوق آن‌ها را به‌درستی احیا کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/