چرا سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن کند است؟
چرا سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن کند است؟

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی علت کند شدن سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را بیان کرد.

محمدمنان رئیسی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، در تشریح عوامل کند شدن سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: درحال حاضر علت کندی پروژه‌ها به ۲ موضوع برمی‌گردد؛ اولین موضوع الگوی ساخت آپارتمانی است که مربوط به روزها و ماه‌های اخیر نیست.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی مسکن افزود: حدود ۳ سال قبل در دولت سابق زمانی که مسئولین وقت وزارتخانه تصمیم بر تعیین و تکلیف پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در زمینه الگوی ساخت، تراکم، سطح اشغال و مابقی شاخص‌های شهرسازی داشتند، به عزیزان راه و شهرسازی این هشدار را دادیم که چنانچه با این الگو شروع به ساخت‌وساز پروژه‌ها کنید در آینده نه چندان دور این پروژه‌های مسکونی که باید طی یکسال و نیم به اتمام برسد مشمول فرآیند فرسایشی شدن زمان می‌شود. 

نماینده قم و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر معایب الگوی ساخت انبوه‌سازی بیان کرد: این پروژه‌های عمودی‌سازی به علت اینکه تعداد افراد زی‌نفعی که در آن پروژه دخیل هستند، زیاد است و همچنین هزینه‌هایی که مضاف بر پروژه می‌شود نسبت به پروژه‌های تک طبقه، زمان ساخت را تقریبا ۲ برابر می‌کند. به همین جهت عامل انبوهسازی زمان ساخت واحدها را به ۳ سال نیز خواهد کشاند.

وی عنوان کرد: برخی از استان‌ها و استان‌ها مانند یزد، خراسان جنوبی، طبس و بیرجند هستند که از الگوی پیشنهادی بنده تبعیت کردند و مردم با هزینه بسیار کمتر و ظرف بازه زمانی یکساله خانه‌دار شدند. این یکی از عوامل مهی است که موجب زمان‌بر شدن ساخت پروژه‌ها شده است.

رئیسی یکی از چالش پیش روی پیمانکاران را محدودیت اتباع دانست و تصریح کرد: موضوع دوم برمی‌گردد به اینکه اکثر نیروی انسانی که در مراحل اولیه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن کار می‌کنند از اتباع هستند. یک سیاستی در کل کشور درحال اجراست که اتباع را به شدت محدود می‌کند. این عامل به این منجر شده است که پیمانکاران به لحاظ نیروی کار با چالش مواجه شوند.

نماینده قم و نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نظر شخصی بنده این است که برخی از مشاغلند‌ که صرفا اتباع عهده‌دار آن‌ها هستند. ما اگر اتباع را از این مشاغل خارج کنیم، تنها می‌توانیم در مدت زمان کوتاه و آینده نزدیک این خلاء را پر کنیم. مردم هر ۳ ماه ۴۰ میلیون واریزی باید داشته باشند. با این نرخ تورم بالا و افزایش قیمت‌ها هر میزان تأخیر به لحاظ اقتصادی در ساخت به ضرر مردم تمام می‌شود چراکه باید مکرر آورده‌های خود را به‌روز کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/