مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: شبکه سازی پژوهش و تقویت رویکرد پژوهشی در همه نظامات علمی و فرهنگی حوزه به همراه احیای سنت های پژوهشی حوزه از جمله بایسته های این حوزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی و دومین جشنواره پژوهشی اساتید حوزه های علمیه که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد گفت: هویت معنوی، اخلاقی و روحی حوزه از مهمترین مولفه های حوزویان است. قوام حوزه های علمیه به نگاه و منظر و رویکرد معنوی و اخلاقی و عرفانی به عالَم هستی و دلدادگی به خداوند متعال است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: اگر از این خصوصیت جدا شویم، دیگر هرچه داشته باشیم، حوزه و پایگاه شریعت و مشعل هدایت نخواهیم بود. آنگاه که حقیقت تهذیب و تزکیه و عنصر خودسازی و تعالی روحی در ما وجود نداشته باشد، دیگر حوزه نیستیم و ادامه دهندگان راه اولیای الهی نخواهیم بود.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: بزرگان ما همیشه ما را به این قلمرو عرفانی و انقطاع الی الله که منجر به فداکاری در راه خدا می شود فراخوانده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بازشناسی مستمر حقیقت دنیا برای دور شدن از رذیلت های دنیوی و بهره مندی از امتیازات عالم برای سیر الی الله از مهمترین مولفه های بیان شده در نهج البلاغه است.

وی ادامه داد: دنیا شدن دنیا برای ما یک حقیقت عینی و مطلق نیست بلکه به نوع تماس و ارتباط ما با مظاهر عالم بستگی دارد. وقتی اولیای الهی ما را از دنیا برحذر می دارند به دنبال تغییر رویکرد هستند تا بتوانیم از دنیا به خوبی استفاده کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: نگاه نهج البلاغه آن است که دنیا چراگاه انسان نیست بلکه جایگاه تغییر و تحول در ذات انسان و بهره گیری برای یک حرکت بزرگ به سمت تعالی است. اگر نگاه ما به عالم نگاه کاروان‌سرایی و آمادگی برای سیر و سلوک باشد به مفهوم متعالی آخرت می رسیم، ولی اگر این جایگاه به چراگاه لذت رانی بی هدف مبدل شد، در دنیا توقف خواهیم کرد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: حوزه جایگاه خدمت به خلق خدا و رهایی انسان ها از شر اهریمن ها بوده است. عالمان دین و بزرگان ما در طول تاریخ، رسالت مردم داری و خدمت به جامعه، خدمت به نیازمند و تلاش برای رهایی جامعه از شر شیاطین را با خود همراه داشته اند. امام راحل در عصر ما این رسالت را درخشان ساختند ولی این امر مسبوق به سابقه در عصرهای گذشته است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مطالعه کتاب «گنجینه خاف» که دربردارنده یادداشت های شهید مدرس در زمان تبعید است نگاه بسیار عمیقی در این حوزه به ما می دهد. کمتر کسی است که همچون شهید مدرس در بیانات امام راحل این چنین مورد ستایش و تحسین و احترام قرار گرفته شود.

وی افزود: عالمان الهی در مواجهه با موضوع فلسطین حتما به منطق الهی و قرآنی نگاه می کنند. در این شرایط تاریخی منطقه شاهد تحرک کافی و وافی نیستیم. امروزه در یک پیچ تاریخی و شرایط حساسی قرار گرفته ایم که نیازمند هوشیاری و هوشمندی و اتخاذ تصمیمات بنیادی و برداشتن گام های بلند و ایستادگی در برابر شیاطینی است که می خواهند عالم اسلام را به زانو در بیاورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینکه امروز برخی از دو کشوری در سرزمینی که سراسر آن غصب است سخن بگویند اصلا قابل قبول نیست. ما امروزه به جوشش و تحرک بیشتر نیازمندیم. مواضع شفاف و روشن آیت الله العظمی سیستانی و مراجع عظام تقلید قم، در این شرایط راهنمای ما است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: بدون تردید آگاهی و بصیرت و ایستادگی و مقاومت ما و ملت بزرگ ایران و محور مقاومت صحنه ها را تغییر خواهد داد. سی سال پیش که محور مقاومت این مسیر را آغاز کرد و گفتمان مقاومت در جهان منعکس شد نتایج بزرگی را به بار آورد که امروز آن را مشاهده می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: فراموش نکنیم که اسرائیل غاصب در همه نقاط آن دارای امنیت کامل بود و تئوری آنها نا امنی در فرای مرزهای جعلی اسرائیل و امنیت کامل در مرزهای جعلی آنها بود. نباید زد و خوردهای گذرای امروز را با تحلیل های اشتباه برای خود و دیگران ترسیم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های علمی پژوهشی حوزه، اظهار کرد: برنامه پنج ساله پژوهشی که امسال دوره آزمایشی خود را به اتمام می رساند؛ نقش جامعه علمی پژوهشی حوزه، علم سنجی از منظر حوزوی، ارزیابی محققان(جمع آوری ۸۰ هزار اثر در سامانه تخصصی)، رتبه بندی محققان از منظر حوزوی و درون حوزوی، ارزیابی مراکز علمی حوزوی از منظر پژوهش، طرح هدفمندی مزایا در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مرکز خدمات و دفاتر مراجع عظام و دفتر رهبر معظم انقلاب با چهار زاویه مهم که یکی از بخش های آن پژوهشگران هستند، از جمله طرح های حوزه در زمینه ارتقای سطح پژوهش در حوزه های علمیه است.

آیت الله اعرافی افزود: از دیگر طرح ها می توان به گفتمان علمی حوزه و سیر مطالعات اسلامی، دبیرخانه پژوهش های مورد نیاز نظام، طرح ها و مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت، رویکرد بهره گیری هوشمندانه از هوش مصنوعی در نظام تحقیقی و نظام های کارکردی حوزه، ارزش گذاری برای دروسی سوای فقه و اصول، مهارت های پژوهشی و بخش مهارت پژوهشی در درختواره مهارت های پژوهشی، نظام شوراهای پژوهشی در مراکز، حمایت از نخبگان پژوهشی و کارگاه های حل مساله، تربیت مربیان پژوهش، برنامه های پژوهش سطح یک و سطوح عالی درختواره رشته ها به عنوان شاه راه توسعه مرزهای دانش، گروه های علمی با رویکرد پژوهشی، سامانه تقریرات و فقاهت، شورای مراکز پژوهشی، طرح جامع تبلیغ، نظام جامع اندیشه اسلامی، توسعه و ارتقا مرکز نشر حوزه، پایه ریزی و توسعه مرکز اسناد حوزه، ایجاد پژوهش سراها و کانون های پژوهش در حوزه، انتشار کتب پژوهشی، ارتقای جشنواره علامه حلی و شبکه سازی قوی تر و پایه ریزی بخش اساتید، برگزاری جشنواره پاسخ برتر و ایجاد دبیرخانه همایش ها و صده اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: برگزاری و توسعه کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی، نقد و تدوین اسناد و طرح های کشوری(در ۱۰ سند مهم و لوایح مهم کشور طرح هایی انجام شده است که در مجاری تصمیمات کشوری قرار گرفته است)، تکمیل طرح نیازسنجی پژوهشی، ارتقاطی مرکز شبهه شناسی و طرح های ویکی پاسخ و….، حمایت های تخصصی از موسسات و تشکل های آزاد، طرح فعال سازی اندیشکده های حوزوی و دوره پنج ساله دوره دوم درس خارج است که رویکرد آن باید پژوهشی باشد و همچنین احیای آثار از دیگر طرح های مهم پژوهشی حوزه های علمیه کشور است.

وی بیان کرد: حوزه نیازمند پژوهش های آزاد و بنیادین برای توسعه قلمروهای حوزوی است. حتما تحقیقات آزاد با فراغت بال و در قلمروهای بنیادین باید توسعه یابد. در کنار آن باید تحقیقات پشتیبان تحقیق ناظر به روش ها و فنون و تحقیقات کاربردی در حوزه میدانی، ضرورت دارد، زیرا حوزه امروز برای نقش آفرینی بیشتر به این تحقیقات نیازمند است.

آیت الله اعرافی گفت: شبکه سازی پژوهش و تقویت رویکرد پژوهشی در همه نظامات علمی و فرهنگی حوزه به همراه احیای سنت های پژوهشی حوزه از جمله بایسته های این حوزه است.

وی افزود: آیت الله العظمی مکارم شیرازی چندی پیش در دیداری که با ایشان داشتیم در آستانه صد سالگی آنچنان با حرارت و جدیت به تکمیل پروژه های عظیم علمی و پژوهشی خویش اشاره می کردند که تحیربرانگیز بود. آیت الله العظمی سبحانی نیز پروژه های علمی سنگینی را آغاز کرده اند که این امر الگوی کاملی برای همه طلاب است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: پیام جشنواره علامه حلی حرکت به سمت کاروان های عظیم پژوهش ناظر به اجتهاد و نگاه عمیق و بر اساس سنت های پایدار حوزه و بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری های جدید است. امیدواریم که در این مسیر بتوانیم گام های جدی برداریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/