مضجع شریف حضرت موسی مبرقع(ع) غبارروبی شد
مضجع شریف حضرت موسی مبرقع(ع) غبارروبی شد

مراسم غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) با حضور مهمانان ویژه از شهرهای مختلف برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع علیه السلام فرزند بلافصل امام جواد (علیه السلام) پیش از ظهر امروز برگزار شد.
در این مراسم معنوی، حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد جمکران، امرالهی رئیس شورای شهر قم، محمدرضا حاجی رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، حجت الاسلام والمسلمین ملکا عضو دفتر مقام معظم رهبری در قم و جمعی از نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید حضور داشتند.
مهمانان دیگری هم در مراسم حاضر بودند که از جمله آنها می‌توان به خادمین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، احمد بن موسی(ع) – حضرت شاهچراغ – حرم عبدالعظیم حسنی و بقعه متبرکه امامزاده سلطان میراحمد و احمد بن الموسی المبرقع(ع) از شهر کاشان اشاره کرد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف استان قم و آیت‌الله شب‌زنده‌دار از فقهای شورای نگهبان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم سخنرانی کردند.
گفتنی است موسی مبرقع فرزند امام جواد(ع) و برادر امام هادی (ع) است که به دلیل تقوا و جایگاه والایش در تاریخ شیعه مورد احترام ویژه‌ای قرار دارد. وی به ‌عنوان یکی از سادات برجسته، به قم هجرت کرد و در این شهر ساکن شد. وجه تمایز وی، لقب مبرقع است که به دلیل استفاده از برقع (نقاب) بر چهره‌اش به او اطلاق شده بود.  
حضرت موسی مبرقع به زهد و عبادت شهرت داشت و پس از سال‌ها اقامت در قم، در همین شهر درگذشت. آرامگاه او به یکی از زیارتگاه‌های مهم قم تبدیل شده که هر ساله زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
بقعه این امامزاده واجب التعظیم در قم، از اماکن مذهبی و تاریخی مهم این شهر به‌شمار می‌آید. این بقعه در محله‌ای قدیمی به نام «چهل اختران» قرار دارد که علاوه بر موسی مبرقع، قبور برخی از سادات و بزرگان نیز در آنجا قرار گرفته است. بنای بقعه دارای معماری سنتی و اسلامی است و به عنوان نمادی از ارادت مردم قم به اهل بیت (ع) محسوب می‌شود. این مکان علاوه بر جایگاه زیارتی، به‌عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی قم نیز ارزشمند است و اهمیت بالایی در تاریخ و هویت مذهبی این شهر دارد.