زحمات بسیاری برای توسعه شهر قم کشیده شده است
زحمات بسیاری برای توسعه شهر قم کشیده شده است

وزیر کشور با اشاره به اینکه زحمات بسیاری برای توسعه شهر قم کشیده شده است گفت: با اینهمه این استان با جایگاه واقعی خود بسیار فاصله دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از شهر نیوز، اسکندر مؤمنی در آئین تکریم و معارفه استاندار قم که با حضور مسئولان ارشد استانی و شهردار قم برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس منشور دولت چهاردهم و تدابیر رئیس‌جمهور، بعد از استقرار کابینه، مهم‌ترین تصمیم انتصاب استانداران است.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای ما در تعیین استانداران علاوه‌بر دارا بودن شرایط عمومی کارآمدی و شایستگی داشتن در کارهای اجرایی، داشتن روحیه تعاملی و مردم محور بودن است.

وزیر کشور تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که نمره منفی داشت و چند مورد را از میان گزینه‌ها خارج کرد، پیگیری خود فرد یا توصیه‌ها و سفارش‌های دیگران بود.

مؤمنی با اشاره به اینکه شهر قم جایگاه ویژه ای دارد و خاستگاه انقلاب اسلامی و امام راحل است، عنوان کرد: قم پایتخت فرهنگی جهان تشیع است و وجود بارگاه حضرت معصومه (ره) و زائران ایشان به این شهر جایگاهی والا داده است.

وی افزود: انتخاب استاندار برای قم اهمیت بسیاری داشت و در همان روزهای ابتدایی تشکیل کارگروه و تعیین کمیته برای انطباق شاخص‌های تعیین‌شده مهندس بهنام‌جو انتخاب شدند، چراکه ایشان تجربه‌های موفقی در مسئولیت‌های پیشین داشتند.

در استان قم جایی برای آزمون و خطا نداریم

وزیر کشور ادامه داد: برای استان قم جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید مدیری انتخاب شود که در مسئولیت‌های قبلی کارآمد و موفق باشند.

مؤمنی با اشاره به فرایند انتخاب استاندار جدید گفت: ایشان بدون هیچ توصیه و سفارش و کوچک‌ترین قدمی از سوی خودش و دیگران انتخاب شدند.

وزیر کشور تأکید کرد: با وجود همه تلاش‌ها و زحماتی که در استان قم کشیده شده این استان هنوز به جایگاهی که شایسته مردم این استان است، نرسیده است.

مؤمنی اضافه کرد: باید استانداری انتخاب می‌کردیم که هم چهره فرهنگی و دینی باشد و هم سابقه توسعه محور و عمرانی داشته باشد. جناب بهنام‌جو هر دوی این ویژگی‌ها را داشتند.

مدت اقامت زائران در قم افزایش پیدا کند

وی با اشاره به حضور زائران ۲۰ میلیونی ایرانی و خارجی به صورت سالانه در قم گفت: بر اساس بررسی‌ها مدت اقامت این زائران بسیار کم است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حضور زائران هم ظرفیت فرهنگی و هم ظرفیت اقتصادی است، تاکید کرد: باید مدت اقامت زائران در استان قم افزایش پیدا کند تا این ظرفیت فرهنگی و اقتصادی به خوبی استفاده شود.

مؤمنی یکی از ضعف‌ها را نبود زیرساخت‌های ارتباطی، حمل‌ونقلی و اسکان دانست، گفت: مسئولان استان قم باید به این مسائل توجه داشته باشند.

وی مسئله بالا بودن نرخ بیکاری در استان قم را معضل مهم این استان دانست و افزود: وجود مناطق حاشیه‌ای هم از چالش‌های استان قم است و با تلاش و همت تمام دستگاه‌ها و نخبگان می‌توان این مشکلات را حل کرد.