گزارش فارس از عهدواره پیشرفت/ از شهربازی معارفی تا باز طراحی خانه اصیل ایرانی
گزارش فارس از عهدواره پیشرفت/ از شهربازی معارفی تا باز طراحی خانه اصیل ایرانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، جوانان خلاق و مبتکر شهر کریمه اهل بیت (س) در نخستین عهدواره پیشرفت منطقه ای استان قم، ایده های کسب و کار و همچنین تجربیات خود را با یکدیگر در میان گذاشتند. در این برنامه که در سالن سینما آوینه و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، جوانان خلاق و مبتکر شهر کریمه اهل بیت (س) در نخستین عهدواره پیشرفت منطقه ای استان قم، ایده های کسب و کار و همچنین تجربیات خود را با یکدیگر در میان گذاشتند.

در این برنامه که در سالن سینما آوینه و با محوریت برنامه های نوپا و هسته های خودجوش پیشرفت استانی برگزار شد، دست اندرکاران ایده های نوین کسب و کار از برنامه ریزی های خود برای راه اندازی این ایده ها و همچنین مشکلات سر راهشان گفتند.

داستان شکل گیری «شهربازی معارفی» 

یکی از این برنامه ها که به همت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان پا گرفته، با بازسازی یک مسجد در کوچه امامزاده شاه حمزه (ع) واقع در خیابان شهید جواد دل آذر قم آغاز شده و پس از برپایی گیم نِت و برنامه های ورزشی و فرهنگی مانند اردوها و کلاس های آموزشی برای علاقمندان، به ایده راه اندازی «شهربازی معارفی» رسیده است.

در این باره یکی از دست اندرکاران مؤسسه تبیان گفت: «شهربازی معارفی» با هدف اجرایی سازی بازی های هیجانی با محوریت محتوای اصیل در کنار استفاده از فناوری های روز به مرحله عمل رسیده است.

تائبی افزود: ما در کارگاه خود، جمله ای را از حضرت آقا در برابر دیدگان خویش نصب کرده ایم که فرموده اند «بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود»، جمله ای مهم که به همه دست اندرکاران مؤسسه انگیزه مضاعف می دهد.

وی بازی های شهرک ترافیک، کشتی نوح و آشنا شدن با داستان های قرآنی، صخره نوردی، اتاق عمل و همچنین بازی دشمن شناسی را از جمله بازی های هیجانی شهربازی معارفی عنوان و به استقبال کم نظیر مردم از این شهربازی در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: قرار بود در سال ۹۶ و به مدت ۱۰ روز این شهربازی را در جوار حرم مطهر رضوی برپا کنیم، اما این امر تا امروز ادامه یافته و بیش از سه میلیون بازدیدکننده برای آن ثبت شده است.

«ماهِد» و بازطراحی خانه اصیل ایرانی
و اما مرتضی اعلایی به عنوان مدیرعامل شرکت فناور «ماهِد»، فرد دیگری بود که در این عهدواره با حاضران سخن گفت.

وی بازطراحی خانه اصیل ایرانی و همچنین توجه به ایجاد تحول در سبک زندگی با استفاده دقیق از کالاهای فرهنگی را از اهداف «ماهد» برشمرد و بیان کرد: متأسفانه کسب و کارهای فرهنگی در کشور از امنیت لازم برخوردار نیستند، در عین حال که اِعمال سلیقه از سوی مسؤولان هم مشکل دیگر این نوع کسب و کارهاست.

اعلایی برند تولیدی «ماهِد» را از معدود برندهای حوزه دینی برشمرد که تنها با حمایت مردم و خرید آن ها توانسته است به تجاری شدن برسد و توجیه اقتصادی هم داشته باشد.

بازار اجتماعی آنلاین و ارائه محصولات اصیل تولیدی

در این عهدواره، یاسر محدثی نیز به عنوان یکی از مدیران استارت آپ «باسلام» (بازار اجتماعی آنلاین) از شکست های این کسب و کار در گام های نخست گفت و اظهار کرد: ما اکنون بر ایده معرفی و عرضه مستقیم کالاهایی که سنت و اصالت در آن ها دیده می شود و همچنین محصولات و هنرهای اصیل مردمی که در خانه های روستایی و شهری تولید می شود تمرکز کرده ایم و شعار ما این است که «بدونید چی رو از کی می خرید؟».

وی اضافه کرد: ما این ایده کسب و کار را با ۴ نفر آغاز کردیم و اکنون پس از ۶ سال، بیش از ۱۰۰ نفر را به عنوان همکار مستقیم در کنار خود داریم.

محدثی همچنین خاطر نشان کرد: امروز در این بازار اجتماعی، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ غرفه یک تا چند نفره از ۹۳۰ شهر کشور، بیش از ۱۳۵ هزار کالا را به صورت مستقیم به مردم عرضه می کنند و ما تنها واسطه این انتقال هستیم.

روایتگری دفاع مقدس در قالب بازی های رایانه ای

کسب و کار دیگر ارائه شده در این عهدواره از سوی مصطفی ضابط به عنوان مدیر مؤسسه خواجه نصیرالدین طوسی ارائه شد، طرحی که بازهای رایانه ای را به عنوان فرصت می بیند و تلاش دارد تا از طریق بازی های فرآوری شده، مطالبی را نیز به انبوه مخاطبان این بازی ها منتقل کند.

این مدیر جوان در این باره توضیح داد که این کسب و کار علاوه بر برپایی گیم نت، اردوهای آموزشی و همچنین شیوه ساخت بازی های رایانه ای و پویانمایی را نیز در برنامه های خود دارد. در عین حال که تلاش برای روایتگری دفاع مقدس در این برنامه نوپا و همچنین اصلاح برخی تحریف های تاریخی در بازی های موجود در بازار نیز از دیگر برنامه های آن مؤسسه است.

«صائن» و «حوراء» از عفاف و حجاب می گویند

استارت آپ دیگر معرفی شده در این عهدواره، محصولات عفاف و حجاب با برند «صائن» و «حَوراء» بود که تلاش دارد تا ضمن توجه به بسته بندی درست محصولات عفاف و حجاب، ارسال آن ها به سراسر کشور را نیز عملیاتی کند.

این برند البته علاوه بر محصول چادر، به سایر محصولات عفاف و حجاب نیز برای جذب قشر خاکستری توجه دارد و بدون حمایت خاصی از سوی دولت، کوشش می کند تا در همه نمایشگاه های محصولات عفاف و حجاب در سراسر کشور حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشد، نکاتی که از سوی خانم ابراهیمی به عنوان یکی از دست اندرکاران این کسب و کار ارائه شد.

ایده‌های کسب و کار بر مبنای حفظ محیط زیست

و اما دیگر ایده کسب و کار مطرح شده در این همایش، بر مبنای یک فکر محیط زیستی در روستای ابرجس قم شکل گرفته است که تلاش دارد تا این ایده را به سایر روستاهای استان نیز گسترش دهد.

این ایده به این نکته اندیشیده که می تواند با اهدای کیسه زباله به گردشگرانی که از روستا بازدید می کنند، هم آنان را به حفظ محیط زیست روستا تشویق کند و هم به آنان اعلام دارد که می توانند با تحویل دادن این کیسه زباله، نان تازه محلی را به صورت رایگان دریافت دارند. البته محل تحویل گرفتن این کیسه ها، یک بازارچه در روستاست که محصولات تولیدی زنان روستا را عرضه می کند.

اینچنین بود که نخستین عهدواره پیشرفت منطقه ای استان قم با معرفی برخی ایده های کسب و کار و تبادل نظر دست اندکاران این استارت آپ ها به پایان رسید تا عملا برنامه ریزی برای برپایی عهدواره های بعدی با فراخوان الگوها و فعالیت های هسته های خودجوش پیشرفت در استان قم آغاز شده باشد.