آموزش تخصصی ۴ هزار طلبه در حوزه پژوهش
آموزش تخصصی ۴ هزار طلبه در حوزه پژوهش

معاون پژوهش حوزه های علمیه از آموزش تخصصی ۴ هزار طلبه در سراسر کشور در کارگاه های تخصصی فن پژوهش در تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام مقیمی حاجی امروز در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره علامه حلی در مدرسه علمیه معصومیه گفت: در فرایند و روند کلی، خوشبختانه روند پژوهش در حوزه های علمیه، کاملا رو به رشد است.

وی افزود: با نگاه کمی به راحتی می توان این رشد ادعایی را به وضوح مشاهده کرد. امروزه حدود ۱۳۰ نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی در حوزه های علمیه منتشر می شود؛ ۸۲ نشریه تخصصی در بدنه حوزه تولید می شود. سال گذشته ۱۷۸ نشریه در واحدهای آموزشی منتشر شده است که امسال نیز جشنواره ویژه نشریات برگزار می شود.

حجت الاسلام مقیمی حاجی بیان کرد: امروزه در بخش بانوان نیز شاهد حضور گسترده و موفقیت آمیز پژوهشگران خواهر در حوزه پژوهشی هستیم.

وی گفت: تحقیقات را مکمل آموزش می دانیم. اگر طلاب با ابزار نوین پژوهش آشنا شوند و پختگی قلم بیابند، زمانی که در سطح سه و چهار وارد دانش های تخصصی می شوند می توانند از مهارت قلم استفاده کرده و در عرصه های تخصصی آثار خود را نگارش کنند. به همین دلیل در سه سال اخیر کارگاه های مهارت طلاب را توسعه دادیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: کارگاه های آموزش فن پژوهش به طلاب در سه سال پیش زیر هزار نفر بود و در تابستان سال گذشته نزدیک به ۴ هزار نفر در کارگاه عملی شرکت کردند. هر طلبه در این کارگاه در حدود ۱۳ تا ۲۰ ساعت آموزش علمی را طی کرده است.

وی افزود: در تابستان سال جاری نیز همین میزان طلبه در کارگاه های تخصصی آموزش دیدند. تاکنون ۱۶ دوره تربیت مدرسین کتاب های تخصصی پژوهش برگزار شده است. همه استان ها باید دارای اساتید دارای حکم مهارت های پژوهشی داشته باشند. بیش از دویست استاد تا کنون در این کارگاه تخصصی ۱۱۰ ساعته حضور یافته و موفق به دریافت مجوز شده اند. در این دوره در کنار اساتید منطق و فقه و اخلاق و.. کد مهارت پژوهشی ویژه اساتید فعال شده است.

حجت الاسلام مقیمی حاجی بیان کرد: باید تلاش کنیم که جشنواره علامه حلی را در انتهای سال تحصیلی برگزار کنیم. امروزه مرحله مدرسه ای جشنواره در حال برگزاری است. مدیران استانی باید بخش مدرسه ای را تا دو هفته آینده برگزار کنند و آثار را به دبیرخانه استانی ارسال کنند. پس از بخش استانی می توانیم این آثار را زودتر از گذشته در بخش کشوری این جشنواره را برگزار کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/