کمبود گروه‌های مجهز نماسازی واحدهای مسکونی در قم
کمبود گروه‌های مجهز نماسازی واحدهای مسکونی در قم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: ما در حال حاضر به واسطه حجم بالای کار در بخش نماسازی واحدهای مسکونی با کمبود گروه‌های مجهز در استان مواجه هستیم.

محمد اطهری در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با اشاره به وضعیت پیشرفت پروژه‌های مربوط به نهاد بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن در قالب ۸ پروژه، ۷۵۳۵ پروژه را در سطح استان قم در حال اجرا دارد که از این تعداد ۱۰۱۷ واحد را به اتمام رسانده و تحویل متقاضیان عزیز داده است.

اطهری افزود: ما تا پایان سال در سایت‌هایی که زیرساخت‌ها و شبکه آب و برق و گاز موجود است، ۴۶۷ واحد دیگر را تحویل خواهیم داد. در سایت طایقان و سایت ۲۲ هکتاری نیز این پیش‌بینی را داریم که درصورت تکمیل زیرساخت‌ها ۱۰۰۰ واحد را به متقاضیان تحویل دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در پاسخ به این سوال که میزان پیشرفت پروژه‌های شما چه میزان است بیان کرد: پیشرفت سایت‌ها متفاوت است؛ برای مثال ما در سایت ۱۷ هکتاری که ۱۳۴۰ واحد است تقریبا پیشرفت ۹۷ درصدی را داریم و یا تکمیل مابقی پروژه‌ها به پیشرفت ۱۰۰ درصدی خواهیم رسید. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد مسکن نیز با مشکل کمبود نیروی کار مواجه است، عنوان کرد: مصالح را خود بنیاد مسکن تأمین می‌کند. روش کار بنیاد مسکن به صورت امانی است، یعنی به صورت پیمانکاران جزء دستمزد کار می‌کنیم و گروه مجهز مختلف اجرایی را به شکل دستمزد و جزء فراهم می‌کنیم.

اطهری تصریح کرد: درحال حاضر ما در بخش نماسازی واحدهای مسکونی ما کمبود گروه‌های مجهز در استان مواجه هستیم. واحدهای زیادی به این مقطع کاری رسیدند و متأسفانه گروه‌های مجهز به جهت حجم بالای کار و کمبود نیرو درحال تغییر قیمت‌ها هستند.

به گزارش تسنیم، در استان قم ۲۰۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این بین ۸۵ هزار نفر واجد شرایط خانه‌دارشدن هستند، هم اینک عملیات ساخت واحدهای مسکونی برای ۷۵ هزار نفر در ۱۲ سایت نهضت ملی مسکن استان در حال انجام است.

شهرک پرنیان به مساحت ۹۵۰ هکتار در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به‌عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شده‌است.

در این سایت، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده‌است. در فاز نخست این شهرک هفت هزار و ۵۰۰ واحد ویلایی احداث می‌شود.

شهرک پرنیان ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست در سه‌ فاز ۱۷۰.۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا خواهد شد.

سایت ۴۸۰ هکتاری طایقان در هفت‌کیلومتری شهرک پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار دارد. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد. ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان است.

همچنین سایت نهضت ملی مسکن اسلام‌آباد قنوات نیز در هفت‌کیلومتری شهر قم، بین مبارک آباد و شهر قنوات قرار دارد و مساحت آن ۵۴۵ هکتار می‌باشد.

در این سایت افزون بر هفت هزار و ۲۰۰ قطعه زمین مسکونی برای ساخت مسکن طراحی شده‌است و واحدهای مسکونی به‌مرور به‌صورت ساخت اسکلت و سفت‌کاری و یا واگذاری زمین انفرادی به متقاضیان اختصاص می‌یابد. قطعات زمین‌های سایت اسلام‌آباد قنوات به‌صورت یک‌طبقه حیاط‌دار ۲۰۰ متری طراحی شده‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/