ضرورت آگاهی‌بخشی جامعه در مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر
ضرورت آگاهی‌بخشی جامعه در مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر

امام جمعه قم گفت: اگر معنا و مفهوم دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین مصادیق آن درست تشخیص داده و اولویت‌بندی شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در همایش دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم که امروز در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، گفت: انسان هر کاری که انجام می‌دهد باید برای رضایت خداوند باشد و جلب رضایت خداوند مهم‌ترین مسئله و در رأس امور باید قرار گیرد؛ چراکه عمل به وظیفه با این نیت می‌تواند نمود بیشتری داشته باشد.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: نسبت به دو فریضه بسیار مهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هم در قرآن کریم و هم روایات به‌ صراحت مطالب مهمی بیان شده به همین خاطر اصل این دو فریضه و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و آنچه که مغفول مانده است و موجب اختلاف‌نظر می‌شود در مصادیق عینی و تشخیص درست آن است.

 امام‌جمعه قم افزود: حتی غیرمسلمانان بر اساس قوانین کشور خودشان مقید به انجام اموراتی هستند که بر آن‌ها وضع شده است.

 آیت‌الله سعیدی یادآور شد: اگر معنا و مفهوم دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین مصادیق آن درست تشخیص داده شود و اولویت‌بندی شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

 وی در ادامه گفت: تمرکز و اصرار بی‌جا در یک بخش و غفلت از بخش‌های دیگر این دو فریضه موجب چالش در جامعه شده و اصل امر به معروف و نهی از منکر را به حاشیه می‌کشاند.

 امام‌جمعه قم افزود: آگاهی‌بخشی و ارتقا سطح فهم جامعه در مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، موقعیت‌شناسی، تشخیص زمان و مکان مناسب، اولویت‌بندی صحیح مصادیق و ارتقا سطح فکری و اندیشه در متن جامعه بسیار مهم و راه‌گشاست.

 آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه همگانی است که شامل بخش حاکمیت و بخش اجتماعی می‌شود و این‌گونه نیست که اجرای این دو فریضه فقط بر عهده حکومت باشد؛ بلکه باید همگان در سطوح مختلف خود را مقید بر انجام این دو فریضه نمایند.

 وی در پایان گفت: گستردگی این دو فریضه بسیار زیاد است به همین خاطر تبیین درست آن بر مصادیق، دارای اهمیت خاصی در جامعه است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/