فضاسازی قم در ایام رحلت حضرت موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد
فضاسازی قم در ایام رحلت حضرت موسی مبرقع (ع) فرزند امام جواد

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم، گفت: اقدامات لازم برای فضاسازی شهری قم در ایام رحلت حضرت موسی مبرقع (ع) انجام شده و ستاد تسهیلات زائران شهرداری قم در این امام‌زاده مستقر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، مهدی کلانترزاده در نشست خبری ویژه برنامه‌های ایام رحلت حضرت موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام جواد (ع) که امروز در آستان امامزاده موسی مبرقع (ع) برگزار شد، اظهار داشت: ۲۲ ربیع‌الثانی سالروز وفات یکی از فرزندان بلافصل امام جواد (ع) و برادر تنی امام هادی (ع) یعنی حضرت موسی مبرقع (ع) است، امامزاده واجب‌التعظیم که مرقد شریف ایشان در قم، به عنوان سومین قطب زیارتی استان و در ایام مختلف سال، محل مراجعه و پناهگاه شیعیان و غیر شیعیان از سراسر دنیا است.

وی افزود: اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیرامون اماکن مقدس همچون حرم کریمه اهل بیت (س)، مسجد مقدس جمکران، امامزادگان واجب‌التعظیم برحسب دستور شهردار قم و پیرو طرح جامع شهر در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفته است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم از تملک ۱۵۰ پلاک در پیرامون امامزاده موسی مبرقع خبر داد و خاطرنشان کرد: ۲.۲ هکتار از اراضی به منظور اجرای کاربری‌های شبستان، صحن و پارکینگ تملک و بخشی از آن اجرایی شده که در این فرایند شهرداری قم سهم خود را ایفا کرده است.

کلانترزاده اضافه کرد: ۳۲۰۰ مترمربع از این مقدار برای ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۹۰ دستگاه خودروی سواری و اتوبوس اجرایی شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: برحسب دستور شهردار قم برای خدمات‌رسانی به شهروندان و زائران، طی روزهای آینده ستاد تسهیلات زائر در امامزاده موسی مبرقع (ع) مستقر خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم عنوان کرد: به منظور برگزاری هرچه بهتر این ایام همه بخش‌های شهرداری قم در امامزاده موسی مبرقع (ع) با تمام توان و امکانات در حوزه‌هایی همچون ایمنی و آتش‌نشانی، خدمات حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی، اطلاع‌رسانی، خدماتی، پسماند، برپایی مواکب فرهنگی و پذیرایی فعال خواهند بود.

کلانترزاده با تاکید بر اینکه هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های انتظامی انجام شده است، افزود: پارکینگ امامزاده موسی مبرقع (ع) برای خدمات‌دهی مطلوب به مجاوران و زائران در این ایام رایگان خواهد بود.

وی گفت: اقدامات لازم برای فضاسازی شهری قم همچون نصب ریسه و اهتزاز پرچم‌های مشکی، نصب بنرهای مناسبتی و اکران تبلیغات در ۲۵ سازه سطح شهر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم از تشکیل دبیرخانه ادبی با مشارکت سازمان فرهنگی شهرداری قم خبر داد و اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولیدات رسانه‌ای با هدف اطلاع‌رسانی بهتر به مردم نسبت به فضائل امامزاده موسی مبرقع (ع) انجام شده است.

جایگاه ویژه حرم حضرت موسی مبرقع(ع) در سطح کشور
به گزارش تسنیم، حضرت موسی مبرقع(ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در شهر مقدس قم وفات یافت.

وی یکی از ۴۴۰ امامزاده مدفون در قم و فرزند امام نهم شیعیان حضرت امام جواد(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است.

حضرت موسی مبرقع(ع) در ۴۰ سالگی از مدینه به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این شهر ساکن بود. وی در دوران حیات در قم مورد تکریم بزرگان و مردم شهر بود.

مزار این امامزاده در محله چهل اختران قم واقع است و این مکان از آن هنگام تاکنون مورد احترام مومنان است.

وی همچنین از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قولش روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/