قوانین دست و پا گیر مانع بزرگ رونق صادرات
قوانین دست و پا گیر مانع بزرگ رونق صادرات

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان قم گفت: یکی از بارزترین مشکلات داخلی صادرات مربوطه به قوانین است و مسئولان ما در چشم‌انداز خود توجهی به رونق صادرات ندارند و اهمیت نمی‌دهند.

مجتبی حاج‌حسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، در تشریح مفهوم صادرات گفت: تجار از قدیم الایام برای صادرات کالاهای خود از ساربان‌ها و شترها صورت می‌گرفت و بسیار رواج داشت. امروزه نیز این تعریف صادرات، فروش و خدمات اجناس از کشور مبدأ به کشور مقصد اتفاق می‌افتد و این نوع تجارت خود عاملی برای رشد اقتصادی و درآمد بیشتر است.

حاج‌حسینی افزود: صادرات به جهت پیشرفت برای کشور اهمیت بسزایی دارد و علاوه‌بر آن برای صادرکننده در درجه دوم مفید خواهد بود. علت این امر این است که رونق اقتصادی ایجاد می‌کند، باعث کاهش بیکاری، بزهکاری و همچنین تبادل فرهنگ‌ها اتفاق می‌افتد. 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان قم وضعیت صادرات استان را فهرستی از تمام صادرات کشور دانست و بیان کرد: هرچیزی که در سطح کشور صادر می‌شود، نمونه‌ای از آن صادرات در استان قم نیز وجود دارد. ما به ۴۰ کشور صادرات دادیم. ما از همه محصولات اعم از شیمیایی، چوبی، دارویی، مرکبات و غیره به کشورهای مختلف (عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، هند، روسیه، آذربایجان و…) صادر می‌کنیم.

وی در زمینه مشکلات صادرات عنوان کرد: ما اگر بخواهیم مشکلات صادرات را تقسیم‌بندی کنیم به دو بخش خارجی و داخلی شامل می‌شود. دریچه خارجی مشکلات صادرات مربوط به ما نیست و بواسطه مسائل بین‌المللی بوجود آمده و از دسترس ما خارج است. برخی مشکلات صادرات نیز منشأ داخلی دارد. یکی از بارزترین مشکلات داخلی صادرات مربوطه به قوانین است و مسئولان ما در چشم‌انداز خود توجهی به رونق صادرات ندارند و اهمیت نمی‌دهند.

حاج‌حسینی تصریح کرد: از دیگر مسائل و مشکلاتی که صادرات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ تورم، نرخ ارز و کیفیت محصولات نیز هست، اما بیشترین اثرات سوء بر صادرات متوجه قوانین است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان قم گفت: البته امیدوارم که توجه بیشتری به قوانین صادراتی اتخاذ شود. به عنوان مثال مقام معظم رهبری در چشم‌انداز ۱۴۰۴ که اعلام کردند کشور ما در راستای آن باید ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات می‌داشت؛ یا در برنامه ششم توسعه که در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید، ما باید ۱۰۵ میلیارد دلار صادرات می‌داشتیم درصورتی که ما به نیمی از آن هم نرسیدیم. ما انتظار داریم که مسئولان مربوطه مصاف بر پیگیری، به برنامه‌ریزی‌های اتخاد شده توجه بیشتری لحاظ کنند تا بتوانیم رونق مطلوبی در بازار صادرات داشته باشیم.   

وی افزود: بزرگترین موانع صادراتی خود قوانین است. برخی قوانین وجود دارد که مانع اصلی صادرات می‌شوند. نهادهای زیربط آماری از رونق اقتصادی که صادرات ایجاد می‌کنند ندارند. در آمارها نشان می‌دهد، زمانی که نرخ دلار ثابت بود صادرات رونق گرفت. از سال ۹۰_۹۱ که دلار به ۳ هزار تومان رسید تا به امروز رونق چندانی را شاهد نبودیم.

حاج‌حسینی اذعان کرد: این ذهنیت ایجاد شده که چنانچه دلار بالا برود وضعیت صادرات خوب می‌شود درصورتی که آمارها عکس این مسئله را نشان می‌دهد. ما در سال ۱۴۰۱ رتبه صادرات را بسیار بالا بردیم و در همین سال طی یک قانون که در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد شاهد این بودیم که اختلاف صادرات و واردات ما ۱۶ میلیارد دلار شد؛ یعنی واردات ما ۱۶ میلیارد دلار بیشتر از صادرات ما شد و این لطمه بزرگی به رونق صادرات وارد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/