تولید علم و خودکفایی علمی از ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز است
تولید علم و خودکفایی علمی از ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز است

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) گفت: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های تمدن‌ساز، تولید علم و خودکفایی علمی است، دانشگاه نباید فقط به آموزش علوم دیگران بسنده کند؛ بلکه باید خود مولد علم و دانش باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مجتمع جدید دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) قم، به اهمیت حضور اساتید و مسئولان در راستای گسترش کمی و کیفی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی دقیق و توجه به اساتید نخبه، می‌تواند این دانشگاه را به یک مرکز علمی و بین‌المللی برجسته تبدیل کند.

وی بر اهمیت نقش دانشجویان از ملیت‌های مختلف، بر توانایی آن‌ها در مسئولیت‌های علمی و اجرایی تأکید کرد و گفت: دانشجویان دانشگاه اهل‌بیت (ع) از کشورهای مختلف خواهند آمد و در حوزه‌های اجرایی و علمی در کشورهای خود نقش‌آفرینی خواهند کرد.

رمضانی به تلاش برای انتشار پژوهش‌های علمی و مقالات دانشجویی در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: باید کتابخانه‌ای عظیم در خدمت دانشجویان باشد تا آن‌ها بتوانند از منابع علمی موجود استفاده کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در ادامه سخنان خود، با اشاره به شهادت شهیدان مقاومت، از جمله شهید سید حسن نصرالله، گفت: مجاهدان فی‌سبیل‌الله، همچون شهیدان مقاومت، عزت و افتخار امروز ما را رقم زده‌اند؛ مقاومت در برابر ظلم هرگز متوقف نخواهد شد و همواره روبه‌توسعه و پیروزی حرکت خواهد کرد.

و همچنین به لزوم قدردانی از مجاهدت‌های شهیدان و پاسداشت آن‌ها تأکید کرد و گفت: امروز امنیت و آسایش جامعه ما به‌واسطه فداکاری‌های شهیدان و مجاهدان فی‌سبیل‌الله است.

وی در ادامه به‌ضرورت تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های تمدن‌ساز، تولید علم و خودکفایی علمی است، دانشگاه نباید فقط به آموزش علوم دیگران بسنده کند؛ بلکه باید خود مولد علم و دانش باشد.

رمضانی با تأکید بر اهمیت گسترش دانشگاه‌های تمدن‌ساز گفت: دانشگاه باید به سمتی برود که تولیدات علمی و فکری آن تأثیرگذار باشد و از تقلید صرف دوری کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشجویان باید از فرصت‌های دوره جوانی برای علم‌آموزی استفاده کنند، تصریح کرد: دانشگاه باید به تفکرورزی و خردورزی توجه ویژه داشته باشد و دانشجویان را به‌سوی کنشگری علمی سوق دهد.

رمضانی با اشاره به نقش علوم‌انسانی و اسلامی در توسعه دانش، گفت: دانشگاه اهل‌بیت (ع) به‌عنوان مرکزی برای ترویج علوم اسلامی و انسانی می‌تواند نقش مهمی در توسعه علمی و معنوی جهان اسلام ایفا کند.

وی تأکید کرد: باید از مدرک‌گرایی پرهیز شود و دانشجویان به سمت تفکر و تولید علم سوق داده شوند؛ دانشگاه اهل‌بیت (ع) باید با تولید دانش و تربیت نخبگان علمی، به یکی از برترین دانشگاه‌های جهان اسلام تبدیل شود.

رمضانی همچنین به اهمیت همکاری بین‌المللی و استفاده از نخبگان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: این دانشگاه باید با نخبگان جهان اسلام تعامل داشته باشد و با استفاده از تفاهم‌نامه‌های مختلف، به گسترش علمی در رشته‌های مختلف کمک کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه پیشرفت علمی به استقلال اقتصادی و فرهنگی کشورها کمک می‌کند، گفت: دانشگاه‌های تمدن‌ساز با تولید علم و تربیت دانشمندان، به پیشرفت جوامع اسلامی و تحقق استقلال علمی کمک خواهند کرد.

رمضانی با اشاره به نقش علم در ارتقای جامعه، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید جامعه‌ای دانش‌محور و اخلاقی ایجاد کنند که بتواند در تمامی حوزه‌ها از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ تأثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: از مسئولان دانشگاه اهل‌بیت (ع) درخواست می‌کنم تا با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به اساتید نخبه، این دانشگاه را به یک مرکز علمی برجسته تبدیل کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/