فرایند مدیریتی در کشور کاستی‌هایی دارد
فرایند مدیریتی در کشور کاستی‌هایی دارد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراکز دانشگاهی متناسب با جایگاه و ظرفیت استان یا شهرستان، نیروی متخصص آموزش دهند؛ ظرفیت مناطق مختلف کشور از نظر نیاز به نیروی متخصص و آموزش‌دیده متفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حجت الاسلام علی نهاوندی در نشست گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم، گفت: کشور ما از نظر منابع انسانی، مالی، فیزیکی و ظرفیت های جغرافیایی چنان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که قادر است تا چندین نسل کشور را تامین کند ولی متاسفانه از نظر فرایند مدیریتی دچار کاستی هستیم.

وی افزود: در ارتباط با سرمایه های انسانی کشور و توزیع منابع انسانی با وجودی که قوانینی هم وضع شده، دچار مشکلات اساسی هستیم، بنابراین باید خلاء ها را در این حوزه‌ها شناسایی و از بعد قانونی برای آنها چاره اندیشی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی راهکارها در حوزه آموزش است که باید مراکز دانشگاهی متناسب با جایگاه و ظرفیت استان یا شهرستان، نیروی متخصص آموزش دهند، ظرفیت مناطق مختلف کشور از نظر نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده متفاوت است، باید نسبت به این حوزه‌ها برنامه ریزی شود و اگر نیازمند قانونگذاری است و یا قوانین موجود دچار اشکال است باید به صورت دقیق و فنی دنبال شود. 

نهاوندی عنوان کرد: این وضعیت در ارتباط با سرانه دانش آموزان به معلمان و نرخ سواد آموزی بر اساس سند تحول آموزش و پرورش نیز وجود دارد، در برخی زمینه ها نواقص مدیریتی و حکمرانی دیده می شود که نیازمند ورود تقنینی جهت شناسایی مشکل و رفع آن هستیم.

وی گفت: بسیاری از مباحث مدیریتی، حوزه های کلانی را در برمی گیرد و چند بعدی است، گروه مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید به صورت ویژه، ابعاد قانونی آن موضوع را دنبال کند، سایر مراکز تحقیقاتی به اقتضای مسئولیت و فعالیت خود، بخشی از این مباحث را تکمیل کنند تا به یک ایده نهایی برسیم.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: فعالیت گروه های علمی این مرکز باید با سه گانه دین و شریعت به معنای عام، فقه به معنای خاص و قانون تلاقی پیدا کند و همه باید فضای تحقیق خود را به سمت و سوی قانونگذاری سوق دهند.

نهاوندی بیان کرد: اشراب فقه و شریعت اسلامی در قوانین مصوب مجلس، پالایش و ارزیابی قوانین موجود، شناسایی و رفع خلاء های تقنینی در حوزه مدیریتی، توجه به تکنولوژی های جدید و مباحث نوظهور از بعد تقیننی، تمرکز بر مساله محوری و نتیجه گرایی و توجه به سه ضلع “دین، فقه و قانون” در تحقیقات و پژوهش‌ها در این دوره مورد انتظار است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: تکنولوژی های جدید از جمله هوش مصنوعی و متاورس در آینده صحنه مدیریت کلان زندگی را دچار تغییر خواهند کرد، ما باید برای هر سناریویی پیش بینی تقنینی داشته باشیم.

 وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نمونه‌ای در مجالس کشورهای اسلامی ندارد و با عملکرد موفق خود می‌تواند به عنوان الگو معرفی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/