وزش باد شدید و گردوخاک در راه قم
وزش باد شدید و گردوخاک در راه قم

مدیرکل هواشناسی استان قم از صدور هشدار سطح نارنجی برای قم خبر داد.

مهران حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، گفت: با توجه به عبور موج در تراز میانی جو و افزایش‌ ناپایداری‌های سطحی، برای روز شنبه ۲۸ مهر ماه‌، هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این روز وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک را خواهیم داشت، تصریح کرد: این وضعیت از اوایل وقت شنبه تا اواخر این روز، تمام نقاط استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به اینکه خیزش گرد و خاک کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، اختلال در رفت و آمد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا یا افراد از ارتفاع، احتمال وقوع حادثه در فعالیت های کوه نوردی و احتمال آسیب دیدن سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه ها از وزش باد شدید را خواهیم داشت، عنوان کرد: در این روز احتمال خسارت دیدن محصولات کشاورزی و احتمال آسیب دیدن تجهیزات حساس به گرد و خاک وجود دارد‌.

حیدری با بیان اینکه هشدار نارنجی به معنای این است که احتمال خسارت گسترده زیاد است، تصریح کرد: در روز شنبه رعایت توصیه‌های بهداشتی در خصوص آلودگی هوا و اجتناب گروه‌های حساس از حضور در فضای باز، خودداری از فعالیت در ارتفاع، خودداری از صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی توصیه می‌شود. 

وی افزود: در این روز حصول اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و ناپایدار، خودداری از توقف زیر درختان کهنسال یا ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از پرواز با هواگردهای سبک یا استفاده از دستگاه‌های پروازی کوچک، ضروری است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/