ضرورت گسترش فرهنگ شهروندی از طریق برنامه‌های آموزشی
ضرورت گسترش فرهنگ شهروندی از طریق برنامه‌های آموزشی

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ شهروندی موجب کاهش هزینه‌های مدیریت شهری می‌شود، گفت: حوزه فرهنگ شهروندی در سال‌های اخیر دچار نواقص شد که با تاکید شهردار مجدد فعال خواهد شد.

سیدمحمد موسوی‌منش در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با اشاره به دامنه وظایف و فعالیت‌های قانونی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم، اظهار داشت: طبق بند ۱۰ ماده ۶ اساسنامه سازمان، آموزش اشاعه و گسترش فرهنگ عمومی شهرنشینی از طریق برنامه‌های آموزشی و تبلیغی در سطوح مختلف از جمله وظایف و فعالیت‌های سازمان است که با در سال‌های اخیر در این حوزه دچار غفلت شده‌ایم.

وی با اشاره به تأکیدات شهردار قم بر تهیه و تدوین برنامه مناسب در این حوزه افزود: سقائیان‌نژاد بارها تأکید کردند که مهم‌ترین رسالت سازمان فعالیت در حوزه فرهنگ شهروندی بوده و نباید در اجرا و برنامه‌ریزی طرح‌ها از خط اصلی سازمان فاصله گرفته و به حواشی پرداخت، زیرا فرهنگ شهروندی هیچ متولی جز شهرداری و سازمان فرهنگی در شهر ندارد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم ادامه داد: بر همین اساس گام جدید فعالیت‌های سازمان در بحث توسعه و ارتقا فرهنگ شهروندی به‌زودی با تشکیل مجدد کمیته فرهنگ شهروندی در سطح عالی حوزه مدیریت شهری آغاز خواهد شد.

موسوی‌منش با اشاره به هزینه‌های مدیریت شهری در قم تاکید کرد: امروز شهر با هزینه بالایی اداره شده و هر تغییر کوچک در فرهنگ شهروندی مانند رعایت تفکیک زباله و جمع‌آوری زباله به‌صورت یک روز در میان می‌تواند در کاهش اداره شهر تأثیر بسیاری داشته باشد.

برنامه‌های آموزشی و پرورشی با هدف تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در مدارس بازنگری شود
وی عنوان کرد: در گام اول و پس از شناسایی مؤلفه‌های مهم مورد نیاز مباحث گردآوری شده در بخش تخلفات شهری، حمل‌ونقل عمومی، مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض و مدیریت پسماند در دستور کار دبیرخانه کمیته فرهنگ شهروندی قرار دارد که تبلیغات مجازی و اکران محیطی بعضی از این مؤلفه‌ها در ۶۰ نقطه شهر آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/