مشکلات تردد شهری و حمل‌ونقل عمومی روشندلان در قم
مشکلات تردد شهری و حمل‌ونقل عمومی روشندلان در قم

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم گفت: ما در استان قم ۲۸۰۰ نفر نابینا و کم‌بینا داریم. این عزیزان برای تردد شهری و حمل و نقل عمومی با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

حجت‌الاسلام منصور رضوانی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، در تشریح ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی شهری اظهار داشت: ۲۴ مهرماه (۱۵ اکتبر) روز جهانی ایمنی عصای سفید نامگذاری شده است. این ایمنی تمام ابعاد زندگی فرد روشندل را شامل می‌شود. امینت اجتماعی، امنیت شغلی و امنیت آموزشی ازجمله مواردی‌ست که این قشر به‌طور ویژه نیازمند آن هستند. 

رضوانی گفت: باوجود کارهای خوبی که صورت گرفته متأسفانه ما در همه این موارد دچار مشکلات زیادی هستیم. چنانچه یک اراده جدی بوجود نیاید و پیگیری نشود، شرایط عزیزان روشندل هر روز بدتر خواهد شد. ان‌شاءالله مسئولین جوابگوی این سوال باشند که از سال گذشته تاکنون در فضای شهری برای تسهیل ایاب‌ذهاب روشندلان چه اقداماتی انجام شده است!؟

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم بیان کرد: ما در استان قم ۲۸۰۰ نفر نابینا و کم‌بینا داریم. این عزیزان برای تردد شهری و حمل و نقل عمومی با مشکلات زیادی مواجه هستند. ‌ما در جلسه‌ای که با نمایندگان شورای شهر داشتیم از دغدغه‌های موجود مطالبه‌گری شد. امیدواریم که یک حرکت جهادی در این رابطه صورت بگیرد تا روشندلان ما به فرصت‌های مساوی اجتماعی دست پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این سال‌ها با وجود مطالبات رسانه‌ای صورت گرفته بهبودی حاصل شده است، عنوان کرد: در زمینه مبلمان شهری یک اقدامات حداقلی صورت گرفته اما سرعت کندی دارد. در بسیاری از آموزه‌های دینی ما توجه به امور محرومین تأکید شده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت نرم‌افزارهای گویا برای روشندلان تصریح کرد: مهندسین در زمینه‌ی نرم‌افزارها می‌توانند امنیت شغلی برای عزیزان روشندل بوجود بیاورند و در این زمینه به ما کمک کنند. برای مثال با نرم‌افزارهای گویا می‌توانند ایمن‌سازی و همچنین مناسب‌سازی را برای روشندلان فراهم آورند.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم اظهار داشت: من از همین‌جا از افرادی که می‌توانند در زمینه طراحی سایت‌ها و نرم‌افزارهای گویا منشأ اثر خیر باشند به کمک ما بیایند تا بتوانیم به مناسب‌سازی بهتر و بیشتری را برای عزیزان روشندل بوجود بیاوریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از نابینایان دارید که بر اثر عدم مناسب‌سازی آسیب دیده باشند، افزود: خیر آمار رسمی در دست نیست. چراکه بسیاری از افراد بازگو نمی‌کنند. بخشی از این مسائل و مشکلات متوجه مسئولین است که باید پیگیری شود. بخش مهم‌تر اینکه یک فرهنگ‌سازی در رسانه باید اتفاق بیفتد تا آحاد مردم طریقه برخورد با شخص نابینا را بیاموزند.

رضوانی اذعان کرد: از مردم متدین قم این درخواست دارم نسبت به این مباحث که عنوان شد توجه لازم داشته باشند موانعی در راه روشندلان عزیز نگذارند، چراکه مشکلات را مضاعف می‌کند. یکی از ابزار توانمندسازی برای روشندلان وسایل کمک آموزشی است، برای مثال ضبط هوشمند یکی از ابرازهایی است که کمتر در اختیار داریم‌.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم بیان کرد: ما بارها ابزار ضبط هوشمند را تقاضا کرده‌ایم ولی متأسفانه به دلیل قیمت بالا در اختیار ما قرار نگرفته است. دانشجویان ما برای تسهیل در روند تحصیل و زمینه درسی خود به این ابزار ضروری احتیاج دارند. سازمان بهزیستی وسایلی برای ضبط خریداری می‌کنند که شخص نابینا به خوبی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: بارها به این موضوع اشاره شده است که اگر خرید ابزاری بخواهد انجام گیرد، باید از کارشناس مربوطه مشورت گرفته شود که آیا این وسیله برای عزیزان نابینا مناسب است یا خیر. به همین دلیل است که می‌گوییم مقوله مناسب‌سازی شامل ابعاد گسترده‌ای از زندگی این افراد می‌شود.

رضوانی در پاسخ به این سوال که آیا رشد اعتبارات در حوزه شهری ملموس بوده است، عنوان کرد: بله در سال‌های اخیر کارهایی صورت گرفته است‌ اما باتوجه به امور عقب‌مانده‌ایی که داریم باید سرعت این مناسب‌سازی بیشتر شود.

مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم درخصوص وضعیت استخدام نابینایان گفت: ما یک قانونی را به عنوان حمایت از حقوق معلولین داریم که در شرح این قانون پیش‌بینی شده که ۳ درصد از استخدام‌های کشور باید به معلولین معلق بگیرد. از طرفی این ۳ درصد رقم قابل توجهی نیست، از طرف دیگر این برنامه تاکنون‌ کمتر اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: یاد می‌کنیم از دولت شهید رئیسی برنامه‌ریزی خوش‌آیندی انجام شد؛ برای اولین‌بار بحث برگزاری آزمون استخدامی را بین افراد معلول اجرا کردند. امسال ۴۳۰۰ نفر از افراد افراد معلول بخشی روشندل در روند تکمیلی استخدام قرار گرفتند. ان‌شاءالله مسئولین فعلی نیز این رویه را ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/