کلاس‌های شلوغ در قم؛ احداث مجتمع هایی بدون فضای آموزشی
کلاس‌های شلوغ در قم؛ احداث مجتمع هایی بدون فضای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ما سال گذشته از ۱۱ هزار کلاس درس ۲۰۰ کلاس بالای ۴۰ نفر داشته‌ایم. در برخی مناطق که تراکم جمعیت داریم از دست آموزش و پرورش خارج می‌شود.

علیرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با تشریح این موضوع که چرا شهرداری نتوانسته است به تعهدات خود برای ایجاد فضاهای آموزشی عمل کند، اظهار داشت: قانون به این ترتیب است که شهرداری باید در پایان‌کار دادن به پروژه‌های جدیدالحداث توجه داشته باشد که همزمان با احداث واحدها فضاهای آموزشی نیز ساخته شود.

رحیمی گفت: بنابراین بخشی از این قانون مصوب که باعث فرار مسئولین ساخت‌وساز می‌شود باید اصلاح شود. ما در این باره با نمایندگان استان رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا این تبصره اصلاح شود و به میزانی که ساخت‌وساز انجام می‌شود اگر مدرسه هم نمی‌سازند، حداقل سهم آن را نوسازی یا آموزش و پرورش بدهند تا بتوانیم فرصتی را برای ساخت مدارس ایجاد کنیم‌.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: بخشی دست قانون است و بخشی دیگر هم هستند که پایان‌کار دریافت نکردند، وقتی سالهاست که ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های سه قلوی میدان جوان و برج‌های بلوار الغدیر ساخته شده اما برای هیچ‌یک فضای آموزشی پیش‌بینی نشده است‌.

وی در پاسخ به این سوال که چند مجتمع مسکونی در هسته مرکزی ایجاد شده است که موظف به ساخت فضاهای آموزشی بوده‌اند ولی پایان‌کار دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: ما هنوز به آمار دقیقی دست پیدا نکرده‌ایم، ولی حدود ۱۰ الی ۱۲ پروژه هستند که این قانون شامل حال آن‌ها می‌شود که بدون ساخت فضاهای آموزشی ساختمان‌ها ساخته شده است. 

رحیمی در پاسخ به این سوال که در هسته مرکزی شهر چند مدرسه احتیاج داریم، تصریح کرد: باتوجه به وضعیت موجود در سطح کشور، ما اگر بتوانیم تقریبا ۱۵۰۰ کلاس درس به ظرفیت حال حاظر استان اضافه کنین به وضعیت میانگین کشوری دست پیدا می‌کنیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: ما طی ۲ ماه اخیر چند جلسه با نمایندگان استان، شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی و نهادهای زیربط داشته‌ایم و درحال یافتن راه‌حل مناسب در این زمینه هستیم.

وی افزود: در تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام و رایزنی با ستاد حضرت امام قول مساعد در زمینه در ساخت مدارس به صورت ۵۰ درصد به ما داده‌اند. کمک‌های خیرین فعال استان را داریم برای مثال ما در حال حاضر حدود ۱۰ پروژه در مسیر ساخت قرار گرفته که توسط خیرین شروع شده است و ما وظیفه تکمیل و آماده‌سازی آن را عهده‌دار هستیم.

رحیمی اذعان کرد: ما سال گذشته از ۱۱ هزار کلاس درس ۲۰۰ کلاس بالای ۴۰ نفر داشته‌ایم. در برخی مناطق که تراکم جمعیت داریم از دست آموزش و پرورش خرج می‌شود. 

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/