سایت‌های نهضت ملی مسکن ‌قم ۲۰۰۰ کلاس درس نیاز دارند
سایت‌های نهضت ملی مسکن ‌قم ۲۰۰۰ کلاس درس نیاز دارند

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: در استان حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن درحال ساخت داریم که این تعداد واحدها به ۲ هزار کلاس درس نیاز دارند.

احمدرضا اجتهادی در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با اشاره به معضل کمبود فضای آموزشی در نهضت ملی مسکن اظهار داشت: موضوع نهضت ملی مسکن یکی از مشکلات کلان مجموعه آموزش و پرورش در حوزه تأمین فضاهای آموزشی است. البته استان قم متأثر از عدم توجه و رشد جمعیت بوده ‌که در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال اتفاق افتاده است. 

اجتهادی گفت: استان قم با ۴.۳ مترمربع سرانه آموزشی در جایگاه ۲۶ کشوری قرار دارد و متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که قم از نظر سرانه آموزشی در جایگاه مطلوبی قرار نگرفته است. به همین جهت استان ما رتبه دوم کشوری در زمینه تراکم کلاس‌ها را به خود اختصاص داده است. بنابراین باید تلاش بر این باشد که در اقصی نقاط فضاهای آموزشی را تأمین کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم درباره شرایط موجود استان و نیازمندی بیش از ۱۵۰۰ کلاس درس گفت و بیان کرد: درحال حاضر باید با تمهیدات لازم بتوانیم به سرانه میانگین کشور دست پیدا کنیم. برای ایجاد چشم‌انداز ساخت ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه به اعتباری بالغ بر ۵ همت نیاز داریم که این اعتبار به سادگی قابل تأمین نیست و کمک مردم و خیرین را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: از طرفی استان قم در زمینه میزان ساخت مناطق مسکونی در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است. ما همکنون حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی درحال ساخت داریم که این تعداد واحدها قریب به ۲ هزار کلاس درس نیاز دارند.

اجتهادی تصریح کرد: مجموعه راه و شهرسازی در اقدامات خود در طرح تفصیلی در پیش‌بینی‌های ضوابط شورای عالی شهرسازی انجام می‌دهد، در سایت‌های نهضت ملی مسکن به نسبت سایت‌های پیشین در دهه‌های وضعیت بهتری را مشاهده می‌کنیم. 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم اظهار داشت: خوشبختانه سازمان راه و شهرسازی با مشاوره‌ای که با مجموعه‌ای تخصصی مربوطه گرفته‌اند، بویژه در سایت شهید آیت‌الله رئیسی(۵۶۰ هکتاری) وضعیت میزان سرانه کاربری آموزشی به خوبی دیده شده است. 

وی افزود: با پیگیری در استان بین راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس یک ابتکار ویژه‌ای رخ داد که در تهران نیز دنبال شد، با برگه تخصیص به آموزش و پرورش واگذار می‌شود.

اجتهادی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان راه و شهرسازی در زمینه ساخت مدارس فقط کمک می‌کنند یا در ساخت نیز عامل هستند، اذعان کرد: استان باید به نقاط مختلف شهر بالاخص مناطق ضعیف مانند انسجام و شهرک فاطمیه برود و در آنجا مدرسه‌سازی کند. مضاف بر این باید به ساخت مدارس د نهضت ملی مسکن نیز بپردازیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بیان کرد: یک اختلاف نظر جدی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. طبق ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش که مجلس شورای اسلامی مصوب نمود، احداث‌کنندگان مسکن خود باید مدارس و فضاهای آموزشی آن را تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: از یک طرف ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن به صراحت می‌گوید که یکی از مصارف صندوق ملی مسکن تأمین فضاهای آموزشی سایت‌های انبوه جدیدالحداث مانند مسکن ملی است. از طرف دیگر سازمان ملی زمین مسکن و وزارت راه و شهرسازی ادعاها و مستندات قانونی دیگری دارند. بنابراین این اختلاف نظر باید در سطح ملی حل و فصل می‌شد.

اجتهادی عنوان کرد: برای بهبود روابط و مناسبات کاری بین اداره‌کل راه و شهرسازی، اداره‌کل نوسازی، آموزش و پرورش و استانداری به یک تفاهم رسید. ضمن این تفاهم‌نامه ما پذیرفتم که ۵۰ درصد از اعتبار اولیه فضاهای آموزشی را مجموعه راه و شهرسازی تأمین کند و پس از پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه، ما از محل مولدسازی، اعتبارات استان و خیرین تأمین و تکمیل خواهیم کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم در تشریح زمان تحویل مدارس در سایت‌های نهضت ملی مسکن گفت: سازمان راه و شهرسازی به تحویل مدارس در فازبندی مشخص مثل سایت‌های ۱۷ هکتاری و ۲۷ هکتاری اشاره دارد. به معنای دیگر به محض اینکه سکونت در سایت‌ها اتفاق بیافتد، مدارس تحویل داده خواهد شد. 

وی تصریح کرد: ما طی قرادادی که با مجموعه راه و شهرسازی داشتیم متعهد شدیم که در فاز اول نیاز مدارس که ۲ هزار کلاس درس بود را به چند قسمت تقسیم کنیم و ۳۹۶ کلاس درس را در قالب ۳۵ مدرسه در سایت‌های مختلف مسکن ملی با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی علیه‌السلام بسازیم که این طرح قریب به ۱.۳ همت اعتبار نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/