تبریز| لبیک‌گویی به " تولید و اشتغال" به سهم یک روحانی
تبریز| لبیک‌گویی به " تولید و اشتغال" به سهم یک روحانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهر، اهر یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که کشاورزی و دام پروری به عنوان قطب اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود که در کنار آن، باغداری، زنبورداری و پرورش ماهی هم رونق خاص خود را دارد. یکی از واحدهای تولیدی نمونه و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهر، اهر یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که کشاورزی و دام پروری به عنوان قطب اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود که در کنار آن، باغداری، زنبورداری و پرورش ماهی هم رونق خاص خود را دارد.

یکی از واحدهای تولیدی نمونه و استاندارد پرورش ماهی، واحد تولیدی یک روحانی است که به همراه برادرانش به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال لبیک گفتند و این مجموعه را راه اندازی کردند.

وی در کنار کشاورزی و دامداری و به کمک برادرش توانسته مجموعه پرورش ماهی خوراکی را راه اندازی کرده که فاز اول آن، مختص پرورش ماهی‌های قزل آلا و سالمون است و فاز دوم هم مخصوص پرورش ماهیان برکه‌ای است تا در یک محیط واقعی و اکوسیستم طبیعی رشد کنند و به نوعی ارگانیک باشند.

این مجموعه پرورش ماهی متعلق به حجت الاسلام رحیم جعفری است که متولد روستای خونیا از اهر است و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در اهر طی کرده است. سال اول دبیرستان را در اهر خوانده و کم کم با تشویق معلم زبان انگلیسی‌اش به حوزه علمیه علاقمند شده و سطح یک حوزه را در اهر و سطح ۲ را در قم به اتمام رسانده است.

وی دو سالی بود که در قم زندگی می‌کرد ولی برای لبیک گویی به جهاد اقتصادی مقام معظم رهبری به روستا برگشت، احادیث اهل بیت در مورد کشاورزی و دام پروری هم مزید بر علت شد تا دوباره به این مسیر برگردد و کار جدیدی را آغاز کند.

در این راستا با حضور در مجموعه پرورش ماهی ایشان، از نزدیک در جریان فرآیند تولید و اشتغال وی که بخشی از این مجموعه را با تسهیلات کم بهره بسیج سازندگی راه انداخته است، آشنا شویم که متن گفت‌وگو و ویدیوی آن را در ادامه می‌بینیم:

حجت الاسلام جعفری به تسنیم می‌گوید: بعد از مدتی که در قم سکونت داشتم، به برادرم که در تهران در کار خرید و فروش ماهی بود، پیشنهاد دادم که همینجا کاری را شروع کنیم و برادر بزرگم این پیشنهاد را قبول کرد و زمین فعلی را با هم خریدیم.

با توجه به اینکه نیاز منطقه به پرورش ماهی زیاد بوده و دامداری و کشاورزی اشباع شده بود، به سمت پرورش ماهی برای کار جدیدی که بازار هم داشته باشد سوق یافتیم.

این مکان را ۶ سال قبل ساخته شده بود ولی راکد رها شده بود، خریداری کردیم و من با دو برادرم و دامادمان این مکان را برای پرورش ماهی راه انداختیم و در واقع کار را به صورت تعاونی شروع کردیم.

وی با بیان این نکته که مقام معظم رهبری هم چند سالی است بر روی تولید و اشتغال تاکید دارند، برای لبیک گویی این کار را شروع کرده و گسترش دادیم، ادامه می‌دهد: امروز جهاد و جنگ اقتصادی است و من هم کار در این حوزه را جنگ امروزی می دانم که باید به دنبال راه چاره باشیم، ضمن اینکه بر اساس روایات، «العلم فی الاشتغال» زمینه به دست آوردن علم هم داشتن اشتغال است لذا در این مسیر باید گام برداریم.

کار را از اینجا شروع کردیم و در سال ۹۳ مقدمات را فراهم کردیم و چون این زمین را خریدیم، پولی برای ادامه کار نداشتیم. وام گرفتیم و مقداری از طلاهای همسرم را هم فروختیم تا بتوانیم حرکت را آغاز کنیم.

بالاخره از بهمن ۹۳ کار را شروع کردیم و بچه ماهی خریدیم و بیش از سه سال است که این کار را آغاز کرده‌ایم و با تداوم علمی کار، میزان تولید را افزایش خواهیم داد.

خودمان امکان تولید بچه ماهی نداشتیم، از شهر دیگری خریدیم، چراکه امکان پرورش بچه ماهی‌های کوچک را نداشتیم و به جای بچه ماهی‌های ۱ گرمی، کار را از بچه ماهی‌های ۱۵۰ گرمی آغاز کردیم تا مقاومتش در برابر بیماری در ابتدای کار بیشتر باشد.

با سرمایه ۱۵ میلیونی بچه ماهی خریدیم و چون پرورش ماهی هم کار خاصی بود، خودمان باید بالای سر کار می‌بودیم، لذا با یک کار جهادی و ارزشمند این حرکت با همکاری برادرانم و دامادمان آغاز شد.

ماهی ۱ گرمی ۸ ماه طول می‌کشد تا به ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم و به وزن قابل عرضه برسد، بنابراین تیرماه و مردادماه ۹۴ اولین فروش را آغاز کردیم. به برادرم پیشنهاد کردم که ماهی سالمون هم پرورش بدهیم و ریسک کردیم تا بازار را شناسایی کنیم اما وقتی سالمون را تولید کردیم، استقبال از سالمون از تبریز و اردبیل به آستارا که در کنار دریا است، رسید و از سالمون ما خریداری کردند.

از سال ۹۴ که فروش را آغاز کردیم، سعی کردیم دوره‌ای نباشد تا خریداران را از دست ندهیم، لذا وزن‌های مختلف را آوردیم تا برای هر فصل از سال ماهی داشته باشیم.

این روحانی فعال در حوزه تولید و اشتغال با اشاره به اینکه سیستم مزرعه پرورش ماهی ما مداربسته است تا امکان تصفیه دوباره آب فراهم شود و بتوانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم می‌افزاید: هر دوره این استخرها، ظرفیت تولید ۷ تن را دارد که می‌توانیم با تصفیه همین آب، به دو برابر برسانیم در حالی که مصرف آب ثابت است.

وی با خواندن روایتی از امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر اینکه «هر کسی خاک و آب داشته باشد و فقیر باشد، مشکل از خودش و اراده‌اش است» می‌گوید: باید با آنچه که داریم، بسازیم تا آنچه که نداریم را به دست آوریم. لذا بیکاری با وجود چنین نعمت‌هایی به اراده ما هم می‌تواند ارتباط داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از تسنیم، این‌ها جهادگران اقتصاد مقاومتی هستند که با همت بلند، چرخه اقتصاد و تولید را به سهم خود به حرکت در آوردند و لبیکی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال گفتند.