واگن‌ها برسد، متروی قم راه‌اندازی می‌شود
واگن‌ها برسد، متروی قم راه‌اندازی می‌شود

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: خط نخست متروی قم پس از ابلاغ مصوبه سازمان برنامه در دو مرحله تعریف شد که مرحله اول به درجه تکمیل رسیده و با تامین ناوگان توسط دولت و انجام تست‌های سرد و گرم آماده مسافرپذیری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، عماد معینی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از ایستگاه متروی شهید مطهری با بیان اینکه پروژه متروی قم در کنار ۹ کلانشهر کشور آماده بهره برداری است، گفت: قم جزو کلانشهرهایی است که با ورود ناوگان می‌تواند حمل و نقل همگانی را به صورت مترو راه‌اندازی کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در طی این پروژه افزود: خط Aمترو پس از ابلاغیه مصوبه سازمان برنامه به دلیل مشکلات تامین اعتبارات در دو مرحله تعریف شد که مرحله اول به مرحله تکمیل رسیده و با تامین ناوگان توسط دولت و انجام تست‌های سرد و گرم این خط آماده مسافرپذیری است.

قم در بومی‌سازی مترو الگو شد

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم با بیان اینکه ایستگاه متروی شهید مطهری در سه طبقه احداث شده و مابقی ایستگاه‌ها دو طبقه است، گفت: طبقه بالا به عنوان طبقه تهویه و طبقه همکف به عنوان فضای عمومی با سه ورودی اصلی احداث شده که با تقسیم مسافر می‌توان وارد بخش سکو شد.

وی در خصوص خط B پروژه متروی قم تصریح کرد: پس از دریافت مصوبه خطB متروی قم، مطالعات این خط آغاز شده و در حال انجام است و تاکنون ۵۲ درصد پیشرفت داشته است.

معینی اضافه کرد: براساس ضوابط و نشریه ۷۰۷ پس از کامل شدن مطالعات خط B متروی قم، این طرح وارد مرحله طراحی مقدماتی، انتخاب پیمانکار و شروع خواهد شد.

وی ابراز کرد: همچنین در خط A متروی قم با هدف بهبود شرایط استفاده برای افراد دارای معلولیت، نابینایان و سالمندان تلاش شده تا طراحی و اجرای آسانسور معلولان به تعداد چهار دستگاه برای دسترسی افراد به طبقات و سکوی مسافر از سطح زمین در نظر گرفته شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم از نصب تجهیزات در مرحله نخست پروژه متروی خبر داد و گفت: علائم و تابلوهای راهنمای مسیر، سیستم اعلام و اطفای حریق و همچنین روشنایی تونل به طور کامل نصب شده است.

وی در پایان اضافه کرد: به دلایل خارج نشدن ارز از کشور و موضوعات مربوط به تحریم، پروژه روسازی مترو براساس تولیدات داخلی و بومی ساخته شد که به عنوان الگویی برای سایر کلانشهرها مطرح شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/