فعالیت ۴۰۰۰ واحد تولیدی و صنفی پوشاک در قم
فعالیت ۴۰۰۰ واحد تولیدی و صنفی پوشاک در قم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: خوشه پوشاک استان قم با ۴۰۰۰ هزار واحد تولیدی و صنفی و ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم یکی از قطب‌های تولید پوشاک کشور محسوب می‌شود.

وحید آشتیانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار نسیم قم، با اشاره به اشتغال مستقیم ۱۰ هزار نفر در خوشه پوشاک استان، گفت: در راستای برنامه راهبردی وزارت صمت در توسعه خوشه‌های کسب و کار و تحقق شعار سال، راهنمای جامع خوشه پوشاک قم برای نخستین بار گردآوری و منتشر شد.

وی افزود: خوشه پوشاک استان قم با ۴۰۰۰ واحد تولیدی و صنفی و ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم یکی از قطب‌های تولید پوشاک کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم بیان کرد: تدوین و به‌روزرسانی آمار و اطلاعات واحدهای خوشه، از نیازهای اساسی توسعه این صنعت است و به همین منظور، شرکت شهرک‌های صنعتی با کمک اتحادیه پوشاک و عامل توسعه خوشه اقدام به تهیه کتاب راهنمای جامع مشتمل بر اطلاعات واحدهای تولیدی و توزیعی در رسته‌های مختلف به عنوان اطلس جامع صنعت پوشاک استان کرده‌است که می‌تواند کمک قابل توجهی به معرفی توانمندی واحدهای تولیدی و توسعه بازار آن‌ها کند.

وی گفت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب شهرک‌های صنعتی و موقعیت راهبردی قم، زنجیره ارزش پوشاک از مرحله تامین مواد اولیه، نخ و پارچه تا مرحله فروش در استان رو به تکامل بوده‌است و واحدهای مطرح نیز در شهرک های صنعتی مستقر شده‌اند که می‌توانند پاسخگوی بخشی از نیاز کشور هم باشند.

آشتیانی، پوشاک تولیدی در قم را متنوع و پاسخگوی نیاز اقشار مختلف جامعه داست و خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و توزیعی قم در زمینه تریکـو دوزی، پوشـاک مردانه و زنانـه، لباس ورزشـی، البسـه پزشـکی و لباس بیمارسـتانی، لباس بچه‌گانه وسیسـمونی نـوزاد، تولیـدی مانتـو، پیراهـن دوزی، جـوراب بافـی، خیاطـی زنانـه و مردانـه، ردا قبـا و عبـادوزی، روسـری و مقنعه دوزی، کشبافی، گردبافی و گلدوزی مشغول فعالیت هستند.

وی ظرفیت بالای خوشه پوشاک در ایجاد مشاغل خانگی را با اهمیت دانست و بیان کرد: یکی از رسته‌هایی که به ترویج مشاغل خانگی و معیشت خانوار کمک نموده، پوشاک بوده‌ است.

به گزارش تسنیم، یکی از مهمترین اولویت‌های تعیین شده برای پذیرش سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی قم، جذب فعالان حوزه تولید پوشاک ایرانی اسلامی و گسترش توان تولید و تامین محصولات مورد نیاز کشور در این حوزه مهم اقتصادی و فرهنگی است.

شهرک‌های صنعتی قم امکانات فنی و زیرساختی مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف دارند و سرمایه‌گذاران با استفاده از این ظرفیت و نیز نزدیک بودن این شهرک‌ها به پایتخت و عمده بازارهای مصرف کشور و همچنین صادرات به کشورهای هدف می‌توانند فعالیت اقتصادی سودآوری را در این استان ایجاد کنند.

شایان ذکر است استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، شهاب (چاپ و نشر)، سلفچگان، محمودآباد، ثامن الائمه (ع)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد و در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قم نزدیک به ۲ هزار واحد بهره‌بردار با اشتغال بیش از ۵۷ هزار نفر در رشته صنعت های مختلف مشغول تولید هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/