صادرات محصولات خام دامی قم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس
صادرات محصولات خام دامی قم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن از استان قم صادرات داشته‌ایم و امسال تاکنون ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سید مهدی سرکشیک ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی در کشتارگاه صنعتی بهاران قم برگزار شد، گفت: فعالین عرصه دامپزشکی سربازان گمنام عرصه بهداشتی مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات و نظارت‌های تیم دامپزشکی امنیت غذایی مردم را تامین می‌کند، مطرح کرد: وظایف سازمان دامپزشکی در بعدهای مختلف مبارزه، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، کاهش خسارات و ضایعات و … تعریف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم نقش این سازمان در تجارت بین الملل را مدنظر قرار داد و افزود: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن از استان قم صادرات داشته‌ایم و امسال تاکنون ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از جمله تخم‌مرغ، شیر و دنبه از این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

سرکشیک ادامه داد: صادرات محصولات و فرآورده‌های خام دامی از قم به طور عمده به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد صادرات تخم مرغ کشور از استان قم انجام می‌شود، عنوان کرد: همچنین در سال گذشته پنج تن محصولات لبنی از استان قم صادر شده است.

سرکشیک با اشاره به اینکه در استان قم ۵۵۰ واحد مرغداری داریم که ۴۴۰ مورد آن فعال هستند، خاطرنشان کرد: رتبه نخست کشور در بحث تراکم واحدهای مرغ تخم‌گذار در اختیار استان قم است.

وی از ظرفیت بالای تولید در استان قم خبرداد و گفت: طی سال گذشته در استان قم ۲۵ هزار تن گوشت مرغ، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر تولید شده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه پنج واحد پرورش خاویار در استان قم وجود دارد، تصریح کرد: بزرگ‌ترین میدان دام کشور که در مواردی ظرفیت و در مواردی تهدید است در استان قم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در کشور هفت نفر به علت بیماری هاری فوت کردند که باید پیشگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود، یادآور شد: در سال گذشته سه میلیون نوبت سر واکسیناسیون سبک و سنگین و ۷۷ میلیون قطعه واکسیناسیون طیور انجام شده است.

سرکشیک با بیان اینکه طی سال گذشته واکسیناسیون حدود پنج هزار قلاده سگ در استان قم انجام شده است، گفت: در عرصه بازدید از مراکز توزیع گوشت و مرغ در سطح شهر سال گذشته ۲۰ هزار نوبت و امسال ۹ هزار و ۹۰۰ نوبت بازدید انجام شده است.

وی اضافه کرد: در سطح استان قم ۳۶ واحد بسته بندی گوشت مرغ، تخم مرغ و ماهی، ۲۲ واحد کارخانجات فرآورده‌های گوشتی، ۲۵ واحد خوراک دام و طیور، ۳۷ مرکز درمانی، ۲۳ باب دامپزشکی، ۱۴ واحد شرکت پخش دارو که برخی استانی و بخشی فرا استانی هستند، ۳۲۶ زنبورستان و ۶۰۰ نفر همکار دکتر دامپزشک در اداره‌کل و نظام دامپزشکی داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: خواهشمندیم از مردم که فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند چراکه روزبازارها مورد تائید ما نیستند و همچنین به دمای نگهداری محصولات نیز توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت شرعی و بهداشتی در کشتارگاه انجام می‌شود و کشتار خارج از کشتارگاه تهدیدی برای سلامت مصرف کننده است، بیان کرد: مرغ استاندارد دارای پروتکل مشخصی است و برای سلامت خانوار مرغ سایز به وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

 سرکشیک با بیان اینکه کارگروه امنیت غذایی در استان فعال است و مناسب نیاز درخواست خود را به این کارگروه اعلام می‌کنیم، بیان کرد: در موارد بسیاری برای سگ، گربه و طیور خانگی کارت هویت تشکیل داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کارکنان واحدهای مختلف باید دارای مجوز و کارت سلامت باشند، گفت: کشتار دام‌های مولد دلایل بسیاری دارد و در تمام کشور انجام می‌شود ولی طی یکسال گذشته به شرایط مناسبی رسیدیم و با پشتیبانی قوی می‌توانیم از این موضوع جلوگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه طی سال گذشته ۷۰ هزار نوبت سر تست سل در سطح دامداری‌ها انجام دادیم، افزود: باغ پرندگان یک مجموعه خوب در استان قم است و در آن واحد مسئول کنترل دامپزشکی داریم.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد واکسیناسیون انجام شده است، عنوان کرد: همچنین طی سال جاری ۱۰ هزار تن صادرات محصولاتی از جمله تخم مرغ، دنبه و محصولات لبنی داشته‌ایم.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/