توسعه فرهنگ زیارت نباید به نگاه درآمدی تقلیل یابد
توسعه فرهنگ زیارت نباید به نگاه درآمدی تقلیل یابد

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ زیارت گفت: نباید به زیارت تنها از دیدگاه اقتصادی نگاه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، جواد کیانی در دومین نشست خبری رویداد ملی ایده پردازی سقاخونه که امروز در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به ایام روز قم گفت: مردم قم در سالیان پیش حماسه آفریدند و به استقبال کریمه اهل بیت (س) شتافتند.

وی افزود: همواره شاهد و ناظر فضاسازی سطح شهر قم و استقبال باشکوه از ورود حضرت معصومه (س) از اعماق قرون تاکنون بوده‌ایم و این قابل تقدیر است.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به رویداد ملی ایده‌پردازی سقاخونه خاطرنشان کرد: افراد دغدغه مند بسیاری در توسعه و ترویج فرهنگ زیارت، تسهیل زیارت در ابعاد مختلف و همچنین ارتقا فرهنگ زیارت در تلاش هستند.

کیانی تصریح کرد: نشست رویداد ملی ایده پردازی سقاخونه زمینه ساز گسترش تعاملات میان شهرداری‌های شهرهای زیارتی ایران خواهد شد و در مسئله ارتقا نگاه فرهنگ زیارت تأثیرگذار خواهد بود.

وی عنوان کرد: همچنین این نشست‌ها حلقه وصلی میان شهرداری‌های شهرهای زیارتی ایران است و نباید به این موضوع نگاه درآمدی داشت.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه گردشگری رویکرد خاصی دارد، ابراز داشت: این نشست علاوه بر تأثیر در جذب و شناسایی ایده‌های نو موجب ایجاد و افزایش انگیزه برای قشر جوان در پرداختن به موضوع زیارت می‌شود.

کیانی با بیان اینکه نگاه درآمدی به مسئله زیارت باعث مخاطره روح زیارت می‌شود و جای نگرانی دارد، گفت: در صورت آسیب شناسی نشدن التزامات حوزه گردشگری، دچار خطای راهبردی می‌شویم.

وی گفت: در حال حاضر برای ماندگاری زائران در شهرهای زیارتی به سراغ توسعه مراکز گردشگری و تجاری رفته‌ایم که نوعی نگاه کاملاً درآمدزایی به موضوع زیارت است و جای نگرانی دارد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه نسخه شهر زیارتی امام رضا (ع) متفاوت است، افزود: شرایط شهرهای زیارتی باهم متفاوت است و باید توسعه بر مبنای ماهیت زیارت باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/