بیش از ۵۰ درصد تقاطع‌های شهر قم هوشمند شده است
بیش از ۵۰ درصد تقاطع‌های شهر قم هوشمند شده است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری ۴۷ سامانه که ۹۰ درصد تقاطع‌های شهر قم را شامل می‌شوند به طور کامل هوشمندسازی و همزمان مناسب‌سازی شود.

 رضا خانه زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم بیان کرد: سال گذشته قرارداد هوشمند سازی ۴۷ تقاطع چراغ دار در شهر قم منعقد شد.

وی افزود: این تقاطع‌ها علاوه بر سامانه هوشمند به UPS نیز مجهز می‌شوند تا در زمان قطع برق نیز تقاطع نظم خود را حفظ کند و از دسترس خارج نشود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۷ عدد، تعداد ۲۰ سامانه عملیاتی شده، یعنی هم UPS آن‌ها فعال، هوشمند و برق فشار ضعیف مورد استفاده قرار گرفته است.

خانه‌زاد یزدی ادامه داد: بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه برق‌های داخل دکل‌ها خطرهایی برای مجموعه ایجاد می‌کرد که در حال حاضر ولتاژ این برق‌ها به ۲۴ ولت رسیده است، یعنی یک برق بسیار ضعیف که هیچ خطری برای مردم و کارکنان ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ عدد سامانه با این مشخصات در حال فعالیت است، اضافه کرد: تعداد ۱۰ سامانه دیگر نیز در حال عملیاتی شدن و نصب است. این قرارداد آذرماه سال گذشته بسته شد و تا امروز ۳۰ عدد عملیاتی شده یا در حال نصب است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: این سامانه‌ها به یک نرم‌افزار مرکزی در مرکز کنترل ترافیک متصل می‌شوند، علاوه بر اینکه هرکدام از این سامانه‌ها تعیین می‌کنند که اختصاص چراغ سبز به کدام رویکرد داشته باشند، کارکنان مرکز کنترل نیز رصد می‌کنند تا تقاطع‌هایی که پشت سرهم وجود دارند بتوانند هماهنگ‌تر کار کنند.

خانه‌زاد یزدی اضافه کرد: این سامانه تاکنون در شهر قم سابقه نداشته است و اقدام بسیار مثبتی برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر و هوشمندسازی مدیریت ترافیک محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف‌های تعیین شده در گذرهای عرضی به سمت استاندارد سازی حرکت می‌کند، گفت: به این معنی که، در قسمت عقب یا کنار این ۴۷ سامانه که ۹۰ درصد تقاطع‌های شهرقم را شامل می‌شوند مباحث خط کشی‌های عرضی، همسطح سازی و مناسب سازی نیز اجرایی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری این ۴۷ سامانه به طور کامل هوشمندسازی و همزمان مناسب‌سازی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/