وحدت متعالی ادیان الهی در دین اولیای الهی متجلی شده است
وحدت متعالی ادیان الهی در دین اولیای الهی متجلی شده است

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: تفکر دینی و جامعه مؤمنان هرچه در ساحت شریعت ظاهری گرفتار باشد، از وحدت ادیان دورتر خواهد شد، اما در مقابل اگر اعتقاد دینی و پیروان ادیان هر چه بیشتر به ساحت طریقت باطنی وارد آیند، به وحدت ادیان نزدیکتر خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم ، غلامرضا اعوانی امروز در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ دانشگاه ادیان و مذاهب به ضرورت استفاده از دیدگاه و نگرش قرآنی برای فهم ادیان پرداخت و گفت: قرآن در هر عصری برای ما و ادیان الهی پیامی دارد و جریان سنت گرایان به موضوع سنت برای اهمیت شناخت دین تاکید فراوانی دارند.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در نزد سنت گرایان، سنت را دین الهی قلمداد می‌کنند، ادامه داد: عبارات کلیدی نظیر «دین حنیف» و «دین فطرت» در خلال ادبیات سنت گرایان بسیار مشهود و قابل ملاحظه است و به این منظور که دین جاویدان و حکمت جاویدان مهم‌ترین بستر راهگشا و آزادی بخش برای نجات بشریت در عصر کنونی را بر دوش خویش حمل می‌کند.

دارنده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد علمی نخبگان بیان کرد: اعتقاد به نبوت همه انبیا از اصلی ترین دلایل این دیدگاه است، به طوری که باطن دین از جانب بزرگانی همچون ابن عربی کلمه «ولایت» است و بنا بر این اگر ولایت نباشد، رسالت و نبوت نیز وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: تمام ادیان الهی و توحیدی نیز بر این باور هستند که ولایت از ارکان اصلی دین، به شمار می‌آید.

غلامرضا اَعوانی خاطرنشان کرد: ختم ولایت محمدیه، جامع ولایت همه انبیا الهی است و رسالت انسانی که بر دوش پیامبر اسلام (ص) وجود داشت، ایجاد صلح و برابری میان جامعه و امت اسلامی بود.

وی افزود: نه تنها امت اسلامی، بلکه پیامبر اسلام (ص) در صدد برقراری امنیت و آرامش و خواستار رستگاری و فلاح میان تمام بشریت و جوامع انسانی بود و تلاش برای عملیاتی ساختن این انگیزه در دین اسلام موجب شده است که نبوت در ولایت محمدیه خاتم تمام رسل محسوب شود.

رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نقش تفکر پلورالیزم و اهمیت تکثر و تنوع افکار در جامعه اسلامی را مهم‌ترین پیام دین اسلام دانست و گفت: تضارب آرا و احترام به حضور رقیب و دیگری در جامعه یکی از فرامین و دستورات قرآنی است.

وی ادامه داد: اساساً تضارب آرا عامل ارتقای عقلانیت در جامعه است، زیرا اگر در جامعه‌ای افکار متفاوت و گفتمان‌های گوناگون و آرای مختلف نباشند آن جامعه پویایی خود را از دست خواهد داد، بنابراین جایگاه عقل و عقلانیت در اندیشه دینی بسیار رفیع است و بر این باوریم که تمام دین با تعقل فهمیده می‌شود و با تعقل رشد می‌یابد و هیچ گاه تعصب و تفکر خشک دین را بارور نمی‌کند.

این پژوهشگر فلسفه با اشاره به آیه مشهور و معروف «وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَکَ مِنَ الْحَقِّ لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَلَکِنْ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آتَاکُمْ» به اهمیت فلسفه خلقت و نگاه قرآن در پرداختن به تضارب آرا اشاره کرد و عنوان کرد: اختلاف در جامعه خواست و دستور قرآن است و اینکه تمام پیروان ادیان الهی از مسیحیان، کلیمیان، زرتشتیان، صابئین مندایی و مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) بتوانند آزادانه و با تکریم و احترام کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز و سعادتمندانه داشته باشند.

وی با اشاره به دیدگاه ادبا و عرفا به محتوای اشعار مولانا پرداخت و اضافه کرد: مولانا جلال الدین بلخی خراسانی عارف بزرگ جهان اسلام معتقد است؛ از آن رو که هیچ پیامبری به اندازه حضرت محمد (ص) کاشف اسرار حق نشد و باب معرفت را به روی بشریت نگشود؛ جامعیت و خاتمیت انبیای الهی از جانب خدای حکیم به نام او ضرب شده است.

اعوانی در پایان با اشاره به وحدت متعالی ادیان خاطرنشان کرد: تفکر دینی و جامعه مؤمنان هرچه در ساحت شریعت ظاهری گرفتار باشد، از وحدت ادیان دورتر خواهد شد اما در مقابل اگر اعتقاد دینی و پیروان ادیان هر چه بیشتر به ساحت طریقت باطنی وارد آیند، به وحدت ادیان نزدیکتر خواهیم شد. شما باید بدانید که یک سنت گرا شخصی را به ترک دین خودش و دخول به دین دیگری دعوت نمی‌کند، بلکه می‌گوید در دین خودت راسخ‌تر باش و وحدت متعالی ادیان الهی در دین اولیا الهی متجلی شده است و ادیان الهی اینگونه می‌توانند به وحدت دست یابند.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/