زیرساخت‌های اقامتی قم متناسب با حجم زائران این شهر نیست
زیرساخت‌های اقامتی قم متناسب با حجم زائران این شهر نیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به کمبود تخت برای اسکان زائران در شهر قم گفت: در این شهر به‌صورت رسمی ۱۴ هزار تخت وجود دارد که این ظرفیت پاسخگوی نیاز قم نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، علیرضا ارجمندی امروز در دیدار با آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و امام جمعه قم گفت: به برکت حضرت معصومه (س) سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر در استان قم هستیم. امسال زائران استان قم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و باتوجه‌به لغو روادید برای ۳۲ کشور، زائران خارجی به‌ویژه عرب‌زبانان و اخیراً هندی‌ها استقبال خوبی از سفر به این شهر می‌کنند.

 وی با اشاره به کمبود تخت برای اسکان زائران در شهر قم افزود: ما به‌صورت رسمی ۱۴ هزار تخت داریم که این ظرفیت پاسخگوی نیاز قم نیست. ضریب اشغال تخت‌های ما در سال گذشته ۸۵ درصد بوده است؛ از این‌ رو ۲۲ هتل در حال ساخت است و در دو سال گذشته ۲ هزار تخت اضافه شده و به دنبال این هستیم که این پروژه‌ها خصوصاً در حوزه زائرسرایی گسترش پیدا کند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با تشکر از تولیت‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران که در ایام پیک مسافر به زائران اسکان می‌دهند، گفت: ما در حال حاضر ۳ هتل ۵ ستاره در حال ساخت داریم و امیدواریم اولین هتل ۵ ستاره به‌زودی در استان قم افتتاح شود.

 وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما ۲۰ هزار تخت رسمی در استان قم است، افزود: مکان‌های غیررسمی زیادی هم هست که مسافر می‌پذیرند و باید به سمتی برویم که زائر بتواند تخت مناسب خود را انتخاب کند .

 ارجمندی با بیان اینکه ظرفیت‌های تاریخی در قم احیا نشده است، یادآور شد: هویت این استان، هویت ۷ هزارساله است و کاوش‌های ما در محوطه قلی درویش قم نشان می‌دهد که مردم ۷ هزار سال پیش این استان موحد بودند و اماکن مذهبی زیادی داشتند.

 وی افزود: اشیایی که در محوطه‌های باستانی قم کشف شده بیش از ۶ هزار مورد است که نگهداری و نمایش این آثار نیازمند ساخت یک موزه در سطح موزه ملی است؛ دراین‌رابطه ما تعدادی موزه خصوصی در استان داریم و به دنبال توسعه موزه‌های خصوصی در استان هستیم.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم ادامه داد: ما در حوزه‌های طبیعی هم ظرفیت‌های از جمله حوض‌سلطان، دریاچه نمک، تالاب مره، کوه نمک و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر را داریم که به دنبال این هستیم با آماده‌سازی و معرفی، مورد استفاده زائران قرار گیرددر پایان این دیدار ارجمندی یک تابلو از عکس های قدیمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) به آیت الله سعیدی اهدا کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/