تکمیل و تجهیز زائرسراهای بقاع متبرکه در دستور کار اوقاف قم است
تکمیل و تجهیز زائرسراهای بقاع متبرکه در دستور کار اوقاف قم است

رئیس اوقاف شهرستان قم گفت: برای بهبود وضعیت اسکان زائران در قم، پروژه‌های تکمیل و تجهیز زائرسراهای بقاع متبرکه استان جزو اولویت‌های اوقاف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام سید نورالدین صمدانی در ویژه برنامه بی تعارف صدا و سیمای مرکز قم اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) نخستین واقف در اسلام هستند، ایشان هفت باغ ارزشمند را وقف جامعه اسلامی کرده‌اند و الگوی همه ما، این پیامبر الهی است.
او افزود: بر این اساس سالروز میلاد حضرت محمد(ص) آغاز هفته وقف نامگذاری شده و در این هفته سعی می‌شود اطلاع‌رسانی بیشتری درباره عملکرد موقوفات و همچنین ترویج سنت حسنه وقف انجام شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآنی یکی از وظایف سه گانه سازمان اوقاف است گفت: استان قم به دلیل اهمیت و مرجعیتی که دارد، میزبان مسابقات بین‌المللی بخش معارفی است و دبیرخانه دائمی این رویداد در قم راه‌اندازی شده است.
او ادامه داد: مهمترین اتفاقی که طی سال گذشته در حوزه بقاع متبرکه شاهد آن بودیم، تکمیل زائرسراهای حرم‌های مطهر امامزادگان قم برای میزبانی از زائران بوده است.
صمدانی با بیان اینکه استانداری قم تاکید داشت تعداد زائرسراها در سطح استان کم است گفت: بر این اساس تلاش کردیم زائرسراهای موجود در جوار بقاع متبرکه تکمیل و تجهیز شوند؛ در حال حاضر پروژه تکمیل زائرسرای امامزاده شاه جمال(ع) در حال انجام است و مقرر شده سالن جدیدی هم به آن اضافه شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم از تجهیز زائرسرای حرم مطهر امامزاده سید علی(ع) خبر داد و افزود: همچنین ۶۷ سوئیت خانوادگی مسجد جامع قم در حال تجهیز هستند که طی هفته‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
او با بیان اینکه هتل موقوفه آمنه همرنگ هم طی روزهای آینده افتتاح خواهد شد گفت: هتل‌های بهمن و ایرانا هم موقوفه هستند که به بخش خصوصی سپرده شده‌اند ولی ساماندهی و نظارت بر آنها توسط اداره کل اوقاف قم صورت می‌گیرد.
صمدانی تصریح کرد: بعید است کسی در ایران زندگی کند و از خدمات وقف بهره‌مند نشده باشد چنانکه مصداق بارز موقوفات، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند که هر کسی در آنها قدم گذاشته است.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم افزود: مراکز افق در بقاع متبرکه شاخص راه‌اندازی شده‌اند که اقدامات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی را ساماندهی می‌کنند و در هر سه زمینه فعال هستند.
او به طرح قرار دوازدهم سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و ابراز کرد: بر این اساس دوازدهم هر ماه و به نیت امام عصر(عج)، بسته‌های معیشتی یا کمک‌های دیگر در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد
صمدانی با بیان اینکه اجرای امینانه نیت واقفان نوعی کار خیر محسوب می‌شود گفت: در زمینه کمک به نیازمندان، بر اساس سامانه‌ای عمل می‌کنیم که طبق اطلاعات دریافتی از آن، مشخص می‌شود چه افرادی زیر پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و به این ترتیب اشخاصی که هیچ کمکی دریافت نمی‌کنند از عواید موقوفات مرتبط بهره‌مند می‌شوند.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم ابراز کرد: شهرداری قم با هدف بهسازی و زیباسازی شهر، خیابان اراک را تعریض کرده و طی توافق با مالکان مغازه‌های حاشیه‌ی قبرستان نو، این املاک را خریداری و تخریب کرده‌اند و در حال حاضر فقط دیوار آرامستان مشاهده می‌شود؛ قاعده کلی این است که زمین قبرستان وقف برای دفن اموات است بنابراین شهرداری باید جلساتی با اوقاف داشته و طرح‌هایی ارائه دهند تا بر اساس وجوه شرعی به مسئله رسیدگی شود.
او ادامه داد: فقط یک بار طرحی از سوی اوقاف به شهرداری ارائه شده و هنوز منتظر پاسخ هستیم.
صمدانی با اشاره به اتفاقات آرامستان وادی السلام عنوان کرد: دیوارهای این مکان برداشته شد و حریم آن از بین رفت و در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارد، این تجربه نامناسب وجود دارد و نباید درباره قبرستان نو تکرار شود.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم افزود: حرف اوقاف این است که اگر قرار است زیباسازی صورت بگیرد، باید دیواری شکیل و زیبا با حفظ حریم آرامستان در آنجا احداث شود.