قم؛ پیشرو در حفظ و توسعه موقوفات: اجرای طرح‌های متنوع با محوریت وقف
قم؛ پیشرو در حفظ و توسعه موقوفات: اجرای طرح‌های متنوع با محوریت وقف

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم گفت: قم در زمینه حفظ، توسعه و سرمایه‌گذاری روی موقوفات در سطح کشور پیشتاز بوده و نخستین استانی است که همه موقوفات آن دارای سند رسمی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءالله جباری در ویژه برنامه «صبحانه» رادیو قم با اشاره به هفته وقف اظهار کرد: وقف ریشه در تاریخ و تمدن بشری دارد و صرفا مربوط به اسلام نیست اما دین مبین اسلام بر این سنت حسنه تاکید فراوانی دارد.
او افزود: همواره افراد خیراندیشی در جوامع مختلف بوده‌اند که در عین تلاش برای آسایش خود و خانواده‌شان، به فکر دیگران هم بوده‌اند و بر این اساس برخی املاک خود را وقف می‌کردند تا عواید آن برای رفع نیازهای جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: وقف صرفا احداث یک بنای بزرگ نیست بلکه می‌توان با مبلغی جزئی در یک وقف بزرگ‌تر مشارکت کرد.
او ادامه داد: برخی افراد در طول تاریخ سرمایه اندکی داشته‌اند ولی آن را در اختیار کسانی گذاشته‌اند که به آن نیاز داشته‌اند و خداوند هم به آن مال برکت فراوانی داده است.
جباری خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف مالک موقوفات نیست بلکه بر حسن اجرای نیت واقفان نظارت می‌کند تا شاهد دست‌درازی به املاک وقفی نباشیم به عبارتی اجرای امینانه نیت واقف، مهمترین وظیفه این سازمان است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: موقوفات درمانی مختلفی در قم وجود دارند که از محل عواید آنها تاکنون ۷۰ مرحله طرح شهید رهنمون با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان اجرایی شده است؛ در این طرح پزشکان به ویزیت رایگان بیماران می‌پردازند و داروی رایگان هم از محل موقوفات در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد.
او تصریح کرد: کمک به خانواده‌های بی بضاعت و خرید نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان خانواده‌های کم برخوردار، از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف قم طی سال‌های اخیر بوده است.
جباری با بیان اینکه این طرح‌های از محل موقوفات منفعتی انجام شده است گفت: موقوفات دیگری هم هستند که انتفاعی بوده و نیت واقف، مصرف عواید موقوفه صرفا در یک محل خاص است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: در هفته وقف تلاش می‌کنیم نسبت به سایر ایام سال، اطلاع‌رسانی گسترده‌تری نسبت به عملکرد این اداره کل داشته باشیم، همچنین همایش یاوران وقف هم با هدف تجلیل از وقف یاوران برگزار می‌شود.
او ادامه داد: یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف، برگزاری طرح‌های آموزش و حفظ قرآن کریم و همچنین مسابقات قرآنی است، اخیرا مرحله استانی چهل و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در قم برگزار شد که تجلیل از برگزیدگان آن در همایش یاوران وقف صورت گرفت.
جباری از برپایی ایستگاه‌های همه واقف باشیم با هدف ارائه مشاوره حقوقی و ثبتی در مورد وقف در مناطق مختلف شهر به خصوص هسته مرکزی شهر خبر داد و گفت: دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا با حضور مدیران اوقاف قم، از دیگر برنامه‌های هفته وقف به شمار می‌رود.
او با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، قرآنی و اجتماعی با محوریت بقاع متبرکه و مراکز افق عنوان کرد: این مراکز در زمینه‌ مسائل قرآنی، فرهنگی و اجتماعی، عملکرد درخشانی دارند که یکی از آنها طرح مهر تحصیلی است که بر این اساس هزاران بسته نوشت‌افزار ایرانی خریداری و بین دانش‌آموزان خانواده‌های کم برخوردار توزیع می‌شود.
جباری با بیان اینکه موکب امامزادگان قم، امسال هم در ایام اربعین حسینی و در شهر سامرا برپا شد گفت: همچنین ۶ موکب به نام امامزادگان شاخص استان در مناطق مختلف از جمله بلوار پیامبر اعظم(ص) برپا شدند تا خدمات مختلفی را به زائران و شهروندان ارائه کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم به طرح سنددار کردن موقوفات استان اشاره و ابراز کرد: املاک وقفی محدود به زمان خاصی نیستند بنابراین باید از آنها حراست کرد و اجازه دست‌اندازی به آنها را نداد که این مهم از طریق اخذ سند ملی و ثبتی به نام خود موقوفه محقق می‌شود.
او با بیان اینکه ۲۵۰۰ موقوفه شامل ۱۹ هزار رقبه در قم وجود دارد گفت: سال گذشته و از محل عواید موقوفات، ۳۳ میلیارد تومان در محل نیت واقف هزینه شده است.
جباری به پروژه‌های سرمایه‌گذاری روی موقوفات قم با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل ساختمان پزشکان، زائرسرا و املاک تجاری و مسکونی هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: برخی موقوفات درآمدهای بالایی دارند که از این محل، سرمایه‌گذاری در همان املاک صورت می‌گیرد تا شاهد بهره‌وری بیشتر آنها باشیم.