تمام موقوفات قم سنددار شده‌اند/ نگاه نازل به وقف در برخی مسئولان وجود دارد
تمام موقوفات قم سنددار شده‌اند/ نگاه نازل به وقف در برخی مسئولان وجود دارد

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: قم نخستین استانی است که سند رسمی برای همه موقوفات آن اخذ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) که به مناسبت هفته وقف صورت گرفت اظهار کرد: بنای سازمان در دوره جدید، توسعه وقف است چون عقیده دارند موقوفات نباید راکد باقی بمانند.
وی افزود: در این زمینه، توسعه متوازن مد نظر است یعنی همه جوانب مربوط به وقف و احکام و مسائل شرعی آن در نظر گرفته می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه توسعه وقف صرفا با هدف افزایش موقوفات نیست گفت: باید دید نیت‌های وقف چقدر ناظر به مسائل روز جامعه هستند، همچنین باید به ساخت و سازها و افزایش بهره‌وری و نیز بهسازی بقاع متبرکه نیز توجه کرد.
وی ادامه داد: در همه این زمینه‌ها گام‌های نسبتا خوبی در سطح استان قم برداشته البته هنوز هم کارهایی برای انجام داده باقی است.
اسکندری خاطرنشان کرد: پیش از این اهتمامی جدی در زمینه سرمایه‌گذاری روی موقوفات وجود نداشت تا بتوان درآمدهای جانبی برای املاک وقفی ایجاد کرد ولی در دوره جدید مدیریتی سازمان اوقاف، کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به یکی از این پروژه‌ها اشاره و ابراز کرد: ساختمانی در خیابان صدوق شامل بخش‌های متنوع از جمله ساختمان پزشکان در حال انجام است، مجموعه‌های تجاری – مسکونی و همچنین زائرسرا با هدف اسکان ارزان‌قیمت برای زائران و مسافران از جمله این طرح‌ها هستند.
وی گفت: مجموعه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در موقوفات قم حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است که عواید چشمگیری را حاصل می‌کند.
اسکندری با بیان اینکه تعهدی به برخی موقوفات در گذشته صورت گرفته است خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا آنجا که شرایط اجازه می‌دهد و مصالح عمومی حکم می‌کند، موقوفات را به حالت وقف بازگردانیم، در این زمینه پرونده‌هایی در جریان است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر ثبت سندهای رسمی برای موقوفات گفت: این کار موجب می‌شود دست اندازی به موقوفات کاهش یابد.
وی از سنددار شدن همه موقوفات استان قم خبر داد و افزود: نخستین استانی هستیم که موقوفه‌ای نداریم که سند رسمی برای آن صادر نشده باشد.
اسکندری ادامه داد: در مرحله بعد باید موقوفات سنددار شده را به درآمدزایی برسانیم تا بتوان از آنها در محل نیت واقف استفاده کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برخی مسئولان و ادارات در این زمینه کم لطفی دارند گفت: نگاه نازل به وقف هنوز وجود دارد البته این نگاه بیشتر در بین مسئولان است نه مردم.
وی تصریح کرد: در این راستا گاهی مجبور هستیم به دستگاه قضایی شکایت کنیم و پرونده حقوقی تشکیل دهیم ضمن اینکه لازم است رعایت برخی مسائل را بکنیم البته بعضی‌ افراد و دستگاه‌ها هم از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.
اسکندری با اشاره به آرامستان وادی‌السلام در قم گفت: تخریب دیوار آرامستان و رها کردن آن، در شأن این مکان و بزرگان و شهدای مدفون در آن نیست، البته اوقاف به دنبال اقداماتی بوده که آقایان مانع شدند و حتی وسایل و تجهیزات اوقاف را ضبط کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه رئیس سازمان اوقاف بر ساماندهی وادی السلام تاکید دارد خاطرنشان کرد: با این حال آقایان همچنان ممانعت به عمل می‌آورند.
وی به تخریب دیواره قبرستان نو اشاره و ابراز کرد: می‌گویند می‌خواهند در آنجا باغ مزار درست کنند ولی معتقدیم این آرامستان تاریخی محل دفن بزرگانی است به همین دلیل جلسات متعددی برگزار شد و در مقابل خواسته‌ها مقاومت کردیم چون عقیده داریم جهات شرعی باید رعایت شود.
اسکندری ادامه داد: این قبرستان توسط آیت‌الله حائری وقف شده و مفاخر قم در آن مدفون هستند حالا برخی می‌خواهند در آنجا باغ مزار درست کنند؛ البته اوقاف اعلام کرده است اگر بحث زیبایی شهر مطرح است، حاضریم طراحی خاصی داشته باشیم تا هم زیبایی شهر حفظ و هم جهات شرعی رعایت شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه قبرستان‌ها در کشورهای توسعه یافته نیز در مراکز شهری وجود دارند گفت: ولی در قم با مسائلی مثل این مواجه هستیم و صحبت‌هایی که نباید، می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به جای اینکه مسئولان ما نسبت به توسعه وقف دغدغه داشته و کمک کنند ولی در عمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم در حالیکه هر زمان وقف توسعه یافته، مقامات و مسئولان کشور عامل به آن بوده‌اند.
اسکندری گفت: امام خمینی(ره) تاکید داشتند موقوفات باید بر وقفیت خود باقی بمانند، تعجب می‌کنم از مسئولانی که در مناصب بالایی هستند و طور دیگری در مورد موقوفات صحبت می‌کنند.