تدارک ویژه ۲۲۰ برنامه برای سالروز ورود حضرت معصومه به قم
تدارک ویژه ۲۲۰ برنامه برای سالروز ورود حضرت معصومه به قم

شهر مقدس قم برای برگزاری جشن‌های ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر و “روز قم” آماده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم(ع) در سال ۲۰۱ هجری قمری برای دیدار برادرشان امام رضا(ع) از مدینه راهی سرزمین خراسان در ایران شدند و پس از آنکه در شهر ساوه دچار بیماری شدند تصمیم گرفتند تا به شهر مقدس قم عزیمت کنند و در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری در میان استقبال پرشور مردم قم وارد این شهر شدند.

در زمان ورود آن حضرت به ورودی شهر قم، موسی بن خزرج از بزرگان قم و خاندان اشعری و عده زیادی از مردم گرداگرد کجاوه حضرت معصومه (س) تجمع و از ایشان استقبال باشکوهی کردند.

بانوی کرامت ۱۷ روز در شهر مقدس قم در محلی که امروز ” بیت‌النور” نامیده می‌شود اقامت کردند و پس از آن دعوت حق را لبیک گفتند.

سالهاست مردم قم در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به این شهر را جشن و گلریزان می گیرند و مراسم استقبال از کاروان نمادین حضرت فاطمه معصومه (س) از میدان معصومیه تا حرم مطهر برگزار شد.

 در طی چند سال اخیر با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است و این روز برای بزرگداشت تاریخ، فرهنگ و تمدن شهر قم و همچنین تجلیل از مقام والای حضرت معصومه (س) محسوب می‌شود.

همچنین از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالگرد وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده ‌است.

امسال نیز برای ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر مقدس قم، روز قم و ” ایام معصومیه” برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است و باتوجه به اینکه استاندار قم از تصویب “روز ملی قم” در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خبر داد نوع برنامه‌ها متفاوت تر هم شده است.

شهر قم با ورود حضرت معصومه(س) به دوران شکوفایی رسید

آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: قم حرم اهل بیت (ع) است. این شهر اصالت بالایی دارد و پس از ورود اسلام به بهترین شرایط خود رسید.

وی افزود: جایگاه شهر قم جایگاهی بسیار والا و ویژه است و به مناسبت ایام ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم باید به این جایگاه توجه بیشتری کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به نقش تمدنی حضرت فاطمه معصومه (س) تصریح کرد: ایشان مسیر تاریخ قم، ایران و تشیع را متحول کرد و در ادامه این تحول به انقلاب اسلامی و شکل‌گیری محور مقاومت انجامید.

روز قم ثبت ملی شد

سید محمد آقامیری استاندار قم نیز در مورد روز قم بیان کرد: با تصویب روز ملی قم در شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، مختصات مختلف در خصوص این روز به استانداری قم ابلاغ شده است. این روز از سال آینده به‌صورت رسمی وارد تقویم رسمی کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: در معاونت فرهنگی استانداری نیز می‌توان یک کمیته برای روز قم تشکیل داد و با شهرداری در این خصوص هماهنگی‌های لازم صورت گیرد تا برنامه‌ها با وحدت و هماهنگی همه دستگاه‌ها در این هفته در شأن حضرت فاطمه معصومه (س) و این شهر برگزار شود.

«قم جهان‌شهر تمدنی اهل‌بیت(ع)» شعار ایام معصومیه شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد مشرف با اشاره به برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی حرم مطهر در آستانه سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم گفت: سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم امسال با هفته دفاع مقدس همزمان شده و همین امر باعث شده است حرم مطهر ویژه‌برنامه‌هایی را برای این ایام تدارک بیند.

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هجرت بانوی کرامت از مدینه به قم یکی از هجرت‌های تمدن‌ساز بوده است، افزود: امسال شعار «قم، جهان شهر تمدنی اهل‌بیت (ع)» برای ایام معصومیه، از سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم تا سالروز شهادت انتخاب شده است.

 وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ عنوان برنامه در این ایام اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: آیین خطبه خوانی خادمان، حرکت کاروان شادی سالروز ورود، برپایی مواکب خدماتی و پذیرایی، اجتماع دختران فاطمی، اعزام سفیران کریمه، برگزاری مراسمات و محافل جشن، پویش حجاب فاطمی و جریان سازی حجاب و عفاف در جامعه، نشست‌های علمی تخصصی با موضوع نقش حضرت در گسترش معارف و علوم اسلامی، مسابقات کتاب‌خوانی و بسیاری برنامه های دیگر از جمله برنامه‌های سالروز ورود تا سالروز شهادت حضرت معصومه(س) به شهر قم است.

 مشرف تأکید کرد: نیازمند مشارکت و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در استان هستیم تا بتوانیم شاهد فضاسازی بیشتر و بهتر ورودی‌های شهر برای زائران و مسافران باشیم.

اجرای ۱۴۰ برنامه ویژه روز قم توسط مدیریت شهری

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز با اشاره به اینکه چند سالی است که روزی به نام قم نامگذاری شده است افزود: در این روز که به عبارتی هفته قم است قرار است برجستگی‌های قم به نمایش گذاشته شود.

شهردار قم گفت: یکی از این برجستگی‌ها قطعاً حرم مطهر است، تمدنی که امروز در قم شکل گرفته به واسطه دختر موسی بن جعفر (ع) است، آینده پژوهی و امید به مهدویت در این شهر وجود دارد، پایگاه اصلی انقلاب اسلامی شهر قم بود و دفاتر مراجع از برجستگی‌های مهم این شهر محسوب می‌شود.

سقائیان نژاد ادامه داد: در کنار همه اینها وجود بیش از هفت هزار سال سابقه تاریخی و تمدن در این منطقه جغرافیایی از دیگر داشته‌های شهر قم است. همه اینها در هفته قم باید مورد توجه قرار گیرد و در هر روزی از این هفته می‌توان از این نکات استفاده کند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه روز و هفته قم باید تشکیل شود تا بتواند بعد از یک سال کار کردن دستاورد خود را در این یک هفته بیان کند، گفت: مؤسسات علمی و دانشگاه‌ها درگیر این موضوع شدند و قاعدتاً باید این ویژگی‌های قم به نسل جوان منتقل شود.

تلاش برای انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام 

شهردار قم با اشاره به پیش بینی ۱۴۰ برنامه به مناسبت روز قم توسط مدیریت شهری تصریح کرد: این جلسه در سال گذشته دو مصوبه داشت، یکی اینکه روز قم باید وارد تقویم کشوری شود و دیگر اینکه مسئله انتخاب شهر قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید بررسی شود.

سقائیان نژاد گفت: هر ۱۰ سال یکی از شهرهای فرهنگی ایران از سوی کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب می‌شود. سال اول در ایران اصفهان انتخاب شده بود، ۱۰ سال بعد مشهد انتخاب شد و سال ۲۰۲۷ کدام شهر می‌خواهد باشد که به نظر می‌رسد شهری مناسب‌تر از قم در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: شهرداری به دنبال همکاری با وزارت ارشاد برای تصویب این موضوع است تا این انتخاب صورت بگیرد از این طریق شهر قم بتواند پیام رسانی‌های خود را داشته باشد.

جشن بزرگ «ملیکه ایران» در قم برگزار می‌شود

مهدی کلانترزاده نیز در این زمینه اظهار کرد: در خصوص گرامیداشت روز قم و سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم برخی از دستگاه‌ها هنوز به صورت جدی وارد میدان نشده‌اند.

وی افزود: از همه دستگاه‌ها درخواست صادقانه می‌شود که برای زنده نگه داشتن هویت شهر مقدس قم در مناسبت‌های مختلف وارد کار شوند.

مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ادامه داد: جشن بزرگ «ملیکه ایران» قرار است در میدان آستانه در مجاورت حرم مطهر با رعایت کلیه شئونات در میدان آستانه با همکاری تمام دستگاه‌های استانی برگزار شود.

کلانترزاده با بیان اینکه انجام اقدامات ماندگار فرهنگی نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط دارد، گفت: این برنامه‌ها می‌تواند شامل برنامه‌های پژوهشی، نمایشگاهی، فرهنگی، رسانه‌ای، ورزشی، هویت سازی، جشن و نشاط اجتماعی و … باشد.

وی ادامه داد: مطلوب این است که با اجرای برنامه‌های کلان و مهم در ایام سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم، جشنی سراسری برپا کرده و در نهایت با ایام شهادت ایشان این جشن‌ها را ختم کنیم.

 برنامه‌های متعدد با شعار «قم، جهان شهر تمدنی اهل بیت(ع)»

سید محمد موسوی منش نیز اظهار کرد: با هدف هماهنگی و وحدت با سایر دستگاه‌ها به خصوص حرم مطهر شعار «قم، جهان شهر تمدنی اهل بیت (ع)» برای فعالیت‌های شهرداری قم در روز قم انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه روز قم در شهرداری از شهریورماه آغاز به کار کرد افزود: از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای این ایام، برنامه‌های علمی و پژوهشی، شهروند محور، نشاط آفرین و شاد، برگزاری نمایشگاه‌ها، رویدادها و مسابقات و جشنواره‌ها و برگزاری دیدارهای مردمی است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: از جمله رویدادهای مهم «روز قم» برگزاری جشن بزرگ در مقیاس شهری است.

موسوی منش گفت: آئین آغاز گام پنجم پروژه‌های شهری، برگزاری میزهای خدمت و جشن‌های منطقه‌ای، ایستگاه‌های نشاط، پویش‌های تبلیغاتی و برنامه‌های محله‌ای از موارد دیگر است.

وی تاکید کرد: برنامه‌های روز قم تنها مختص روز قم نبوده و سعی شده یک هفته فرهنگی و یا یک دهه فرهنگی برای قم تعریف شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با تاکید بر اینکه این فعالیت‌ها در نهایت منتج به روز شهادت حضرت معصومه (س) خواهد شد، گفت: در مجموع ۱۳۰ کلان برنامه و خرد برنامه تحت ۴۶ عنوان مشخص شده است.

موسوی منش ادامه داد: از جمله این عناوین می‌توان به رونمایی پوستر، تبلیغات محیطی، پشتیبانی از کاروان استقبال از حضرت معصومه (س)، ارائ، خدمت رایگان یا تخفیف‌دار شهری، برگزاری جشن شکرانه توفیق خدمت، غبارروبی مزار شهدا، برکت شهر، اهدای شاخ گل و شیرینی در مبادی ورودی و ایستگاه‌های قطار و در نهایت مسابقات ورزشی اشاره کرد

آذین بندی مسیر ورود حضرت معصومه(س) به قم

 مهدی اصفهانیان مقدم نیز با اشاره به نزدیک بودن سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اظهار کرد: نام‌گذاری این روز به نام روز قم موجب شده تا شهرداری قم برنامه‌های متعددی در این ایام در نظر بگیرد. 

وی افزود: در ایام سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اقدامات متعددی در نظر گرفته شده که در این اقدامات چهار منطقه شهرداری قم به صورت ویژه دیده شده‌اند. 

معاون شهردار قم اضافه کرد: منطقه سه شهرداری قم به دلیل وجود ورودی‌های شهر به ویژه ورودی تهران در این ایام به صورت ویژه دیده شده است. 

اصفهانیان مقدم گفت: منطقه ۶ هم به دلیل بلوار حضرت معصومه(س) و مسیر ورود ایشان به شهر قم، به صورت ویژه آذین‌بندی خواهد شد. 

وی ادامه داد: مناطق یک و هفت شهر قم نیز به دلیل قرار گرفتن حرم نورانی بانوی کرامت و همچنین بیت النور، در برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز قم مشارکت ویژه دارند. 

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های روز قم خاطرنشان کرد: شهرداری قم برای بزرگداشت سالروز ورود بانوی کرامت به این شهر تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/