لزوم مطالعه و بررسی تولیدات علمی در بخش علوم انسانی اسلامی
لزوم مطالعه و بررسی تولیدات علمی در بخش علوم انسانی اسلامی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفت: غربی‌ها فکر می کنند فقط خودشان همه چیز می فهمند و البته تلاش کرده‌اند تا این مسئله را بر ما نیز تحمیل کنند، در حالی که تولیدات علمی حوزه علمیه قم از هر دانشگاه دنیا بیشتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله محسن اراکی در دیدار جمعی از پژوهشگران علوم انسانی اسلامی با اشاره به این که هر جامعه ای یک مجموعه سازمان یافته است و البته هیچ مقوله بدون سازمان را نمی توان به مدیریت اجتماعی تبدیل کرد گفت: باید اذعان کنیم که حوزه های علمیه هنوز در زمینه جامعه داری و حکومتداری با سطح مطلوب فاصله دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که پاسخ دادن به مسائل مختلف، سبب اسلامی شدن نظام نمی شود، یادآور شد: تردیدی نیست که ابتدا باید کلان مسائل جامعه را مشخص کرد و سپس به دنبال حل مسائل رفت.

وی ادامه داد: ما مدیون استادان و بزرگانی مانند شهید آیت‌الله صدر و شهید آیت الله مطهری هستیم، اما خود نیز تلاش کرده ایم تا مسائل فقه نظام را فراتر از دیدگاه های ارزشمند این استادان مطرح کنیم بویژه آن که تجربه هایی نیز در حکومتداری پشت سر گذاشته ایم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این که می گوییم پول باید طلا و نقره باشد، بحث «باید» به عنوان جزئی از نظام به هم پیوسته فقه نظام اقتصادی اسلام مطرح است؛ نه بحث این که بهتر است پول، طلا و نقره باشد.

اراکی همچنین گفت: غربی‌ها فکر می‌کنند فقط خودشان همه چیز می‌فهمند و البته تلاش کرده‌اند تا این مسئله را بر ما نیز تحمیل کنند، در حالی که تولیدات علمی قم از هر دانشگاه دنیا بیشتر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه سپس «علم» را «استدلال به هم پیوسته» خواند و اظهار کرد: برخی از استدلال، تهی هستند و البته برخی نیز فاقد استدلال های به هم پیوسته اند، در حالی که اگر استدلال به هم پیوسته و احاطه عمقی به مطالب محقق نشود؛ اصلاً علم شکل نمی گیرد.

استاد حوزه با بیان این که بیش از نیم قرن است که در موضوعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی تحقیق و تفحص داشته است، خاطر نشان کرد: مبنای مطالعات و پژوهش های ما این بود که بتوانیم هر کتابی که درباره مباحث جدید علوم اسلامی در هر نقطه از جهان منتشر می شود با دقت بخوانیم و حتی مباحثه و تدریس کنیم.

اراکی در پایان خواستار خوانده شدن تولیدات علمی منتشر شده بویژه در عرصه علوم انسانی اسلامی در قالب کتب فقه نظام توسط دانشگاهیان، اندیشمندان و محققان و بررسی و نقد این تولیدات شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/