هدف دشمن از جنگ شناختی تغییر واقعیت‌ها و باورهای مردم است
هدف دشمن از جنگ شناختی تغییر واقعیت‌ها و باورهای مردم است

جانشین فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم، گفت: جنگ شناختی که ما در میان آن هستیم یک جنگ چند بعدی است. هدف دشمن از این جنگ تغییر باورها، واقعیت‌ها، تغییر ادراک‌ها نسبت به واقعیت و تغییر نگاه‌ها نسبت به دستاوردها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، سردار مهدی کبیری‌پور امروز در دومین همایش ائمه جماعات مساجد استان قم در سال ۱۴۰۳ که از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محل سالن همایش‌های این مرکز برگزار شد، ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس،اظهار داشت: باتوجه به هجمه‌های فرهنگی که به جوانان و جامعه ما صورت گرفته، امید است بتوانیم در این ایام، روحیه ایثار و شهادت را تقویت کنیم.

وی با اشاره به نقش روحانیت در دفاع مقدس گفت: یکی از نیازهای کنونی پرداختن به کارکردهای مهم روحانیت است که به این قضیه کمتر پرداخته شده است. روحانیت در ایام دفاع مقدس در دفاع از کشور پیشتاز این صحنه بودند و در جبهه‌های جنگ حضور پررنگی داشتند.

جانشین فرمانده سپاه استان قم افزود: یکی از نقش‌های مهم روحانیت در جبهه، تقدس بخشی و مشروعیت بخشی به دفاع از کشور بود. این تبیین میان جبهه حق و باطل، باعث تقویت روحیه جوانان شده بود.

کبیری‌پور بیان کرد: یکی دیگر از کارکردهای مهم روحانیت که لازم است به آن پرداخته شود این است که روحانیت با حضور خود در جبهه‌های جنگ ثابت کرد که می‌توان ایمان را با عمل، و عمل را با بصیرت ترکیب و مخلوط کرد. خدمت روحانیت این بود که ترکیبی از ایمان و عمل و بصیرت ایجاد نمود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر کارکرد مهم، بعد از دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد و آن انتقال فرهنگ جبهه و جنگ، انتقال معنویت جبهه‌ها به جامعه بود. خیلی از افراد در جبهه‌ها که مثابه یک دانشگاه بود، موارد مهمی مانند اخلاق را در آنجا فراگرفتند که این نیز از برکات حضور روحانیت در جبهه‌ها بود.

کبیری‌پور ادامه داد: کارکرد دیگر روحانیون تبدیل فضای خشن جنگ به فرصتی برای انسان سازی و تربیت نیرو بود که روحانیت به خوبی آن را انجام داد. حضور آن‌ها در جبهه‌ها باعث شد این مطلب ثابت شود که روحانیت تک بعدی نیست، و علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی طلبگی، در سنگرهای مختلفی همچون پشتیبانی و … نیز حضور فعال داشتند.

جانشین فرمانده سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مبنی بر قرار گرفتن دشمن در لبه پرتگاه، گفت: تجربه نشان داده است که دشمن هرموقع از ابزارهای جنگ سخت و نظامی عبور می‌کند و رو به ابزار جنگ فرهنگی و شناختی بیاورد، این نشان از قرار گرفتن دشمن در سراشیبی سقوط است.

وی افزود: امروز ما در یک جنگ ترکیبی هستیم. به این معنا که دشمن هرچه داشته به میدان آورده، از تحریم و جنگ فرهنگی و… و این‌ها همه نشانه‌های افول دشمن است.

کبیری‌پور عنوان کرد: جنگ شناختی که ما در میان آن هستیم یک جنگ چند بعدی است. هدف آنها از این جنگ تغییر باورها، واقعیت‌ها، تغییر ادراک‌ها نسبت به واقعیت و تغییر نگاه‌ها نسبت به دستاوردها است. آنها کاری می‌کنند قله، دره نشان داده شود. در این بخش مهم، یعنی در باورها و اعتقادات ما نیاز اساسی به حضور فعال روحانیت داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/