در حکمرانی فقهی، هوش مصنوعی چه کاربردی دارد؟
در حکمرانی فقهی، هوش مصنوعی چه کاربردی دارد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: برای تدوین سند حکمرانی ملی هوش مصنوعی جمع زیادی از متفکرین از سراسر کشور دخالت داشته اند و نظر همه اعضا این است که ما باید حکمرانی هوش مصنوعی مخصوص به خود را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، مراسم افتتاحیه «مدرسه تابستانه موضوع شناسی و چالش‌های فقه هوش مصنوعی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی موسسه فقه و علوم اسلامی، در مجتمع آموزشی شهید آیت الله صدوقی(ره) قم برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با اشاره به نحوه شکل گیری هوش مصنوعی که به نوعی الهام گیری از نحوه تفکر انسان است، گفت: ما دو دیدگاه در مورد هوش مصنوعی داریم، یک دیدگاه می‌گوید که حکمرانی هوش مصنوعی باید به دست مردم باشد اما دیدگاه دیگر می گوید که هوش مصنوعی باید تحت یک نظام بین المللی قرار بگیرد، البته مقصود از این است که هوش مصنوعی در دیگر کشورهای جهان را تحت کنترل بگیرد.

وی با اشاره به‌ تدوین سند استعماری ۲۰۳۰ ادامه داد: این سند از نوع دیدگاه دوم است که قوانین از خارج از کشور وارد شوند؛ حکمرانی حکمی یعنی تمام سیستم هوش مصنوعی باید حکیمانه باشد تا فضائل بشری را به نهایت برساند و در جهت افزایش اخلاق بشری از آن استفاده کرد.

خسروپناه با بیان اینکه هوش مصنوعی در حال تغییر سبک زندگی مردم است و تمام شئونات زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان ساخت: هوش مصنوعی انسان را منفعل می‌کند که البته این مربوط به زیرساخت‌های هوش مصنوعی است که باید به آن توجه کرد یعنی مانند انسان می توان به آن جهت دهی داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه فقه هوش مصنوعی با فقه حکمرانی هوش مصنوعی تفاوت دارد، بیان کرد: برای تدوین سند حکمرانی ملی هوش مصنوعی جمع زیادی از متفکرین از سراسر کشور دخالت داشته‌اند و نظر همه اعضا این است که ما باید حکمرانی هوش مصنوعی مخصوص به خود را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در حکمرانی اسلامی، اخلاق نیز در مورد هوش مصنوعی لحاظ شده است؛ وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین سند آن بوده که انجام داده و اکنون مجلس باید آن را تصویب کند تا به قانون تبدیل شود. تنها در این صورت است که قوه قضائیه می‌تواند تخلفات را در زمینه هوش مصنوعی پیگیری کند.

خسروپناه در پایان بیان کرد: بعضی از کشورها از این ابزار برای تجسس در زندگی خصوصی افراد استفاده می‌کنند، در صورتی که در حکمرانی فقهی این‌گونه است‌ که‌ از هوش مصنوعی برای صیانت از حریم خصوصی افراد استفاده می شود و کشورهایی در این زمینه گام هایی را برداشته اند که ما می توانیم از تجربیات آنان استفاده‌ کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/