حوزه علمیه باید از انقلاب و اهداف امام و رهبری دفاع کند
حوزه علمیه باید از انقلاب و اهداف امام و رهبری دفاع کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: حوزه شاخصه اصلی‌اش ایمان و توجه به مردم است. حوزه باید از انقلاب و اهداف امام و رهبری دفاع کند، چرا که همه این برکات به خاطر انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، آیت‌الله فاضل لنکرانی در آیین افتتاحیه بیست وهفتیمین سال تحصیلی مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: هفته وحدت، هفته‌‌ای سرنوشت‌ساز برای امت اسلامی است.

وی افزود: یکی از اموری که حوزه‌ها باید به آن بپردازند، معرفی پیامبر از دیدگاه قرآن کریم است؛ این ضرورت نه تنها برای جامعه بیرونی مسلمین ضرورت دارد، حتی انسان احساس می‌کند که خود امت پیامبر هم آن طور که شایسته است پیامبر گرامی اسلام را نشناخته‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن کریم راجع به این شخصیت عظیم می‌فرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحیمٌ»، وجود پیامبر و ارزش‌های ایشان کاملا روشن نشده است، پیامبر خود را شریک همه غم‌های جامعه می‌دانستند، پیامبر بر مردم حریص بودند و حرص داشتند که انسان‌ها مراتب توحید و اعتقاداتشان چگونه است.

فاضل‌لنکرانی گفت: باید دید که آیا این آیه شریفه پیام فقهی نیز دارد یا نه. پیام فقهی مهم این آیات متوجه روحانیت است چون ما مدعی هستیم که وارث انبیا هستیم، روحانیت نیز باید به تبعیت از پیامبراکرم(ص) حریص باشد بر ایمان مردم. اگر جامعه ضعف ایمان دارد باید روحانیت قرار نداشته باشد، روحانیت موظف است مراقب دینداری مردم باشد و قبل از انقلاب اسلامی همین مراقبت دین داری بود که قلوب مردم را متوجه انقلاب اسلامی کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به نقدهایی که به حوزه‌های علمیه می شود ابراز داشت: اساسا مگر افرادی مانند ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا غیر روحانی بودند که امهات نظری در دانشگاه بر نظریات آنها استوار است؛ روحانیت مظهر علم است، علم معرفت الهی قواعدش در اختیار روحانیت است که دائما در حال تکامل و غنی سازی معارف است و این غنی سازی علم و معرفت در حوزه ها دائمی است.

وی گفت: اگر این عمق را در حوزه ها از دست بدهیم از این مسئولیت ها فاصله گرفته ایم. اگر طلاب تنها برای مدرک، نمره و ارتقا پایه و سطح تلاش کنند از این حقیقت فاصله گرفته ایم.

فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همه این موفقیت های علمی و معرفتی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به عنایات و لطف خدا بوده است تصریح کرد: ما دنبال این هستیم که فضلا در این مجموعه به عمق معارف دینی و عمیق ترین مطالب فقهی، اصولی کلامی و تفسیری اطلاع پیدا کنند و مسلط شوند، هدف این است که وقتی طلبه سطح را تمام کرد بتواند رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس کند و البته در کنار آن به تهذیب و مسائل معنوی نیز توجه کامل داشته باشد.

وی گفت: حوزه از هوش مصنوعی غافل نباشید؛ ما باید خلق نظریه کنیم و از هوش مصنوعی نیز به عنوان یک وسیله استفاده کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به لزوم دفاع از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: حوزه شاخصه اصلی‌اش ایمان و توجه به مردم است. حوزه باید از انقلاب و اهداف امام و رهبری دفاع کند، چرا که همه این برکات به خاطر انقلاب اسلامی بوده، لذا تقویت مبانی علمی انقلاب اسلامی در همه ابعاد از اهداف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است.

منبع: خبرگزاری تسنیم استان قم/